Yiskah skrev 2013-01-02 21:22:00 följande:
Jag hade räls under fyra år som barn. Under ett halvår efter att jag tog bort den fick jag en plastskena att ha i gommen på heltid. Som 14 år gammal fick jag till slut en sån här "ståltråd" på baksidan av tänderna som håller allt på plats. Den har jag fortfarande kvar.
Senaste gången jag besökte Folktandvården ville de göra rent mellan tänderna. Mina tänder sitter tätt och med tråden på baksidan blir det svårt att komma åt. Tandtråd når ju inte ända upp. De trilskades ett tag, flera tandhygienister försökte och alla verkade nästan imponerade över hur tight det var mellan tänderna. Till slut tog de till såna där små borstar, minsta storleken, och det var en för mig traumatisk upplevelse. Det blödde väldigt mycket och jag vred i stolen och grät och gurglade. Fy!!!
De rådde mig att köpa hem deras TePe-tandborstar (extra mjuka), sån där tandtråd på skaft och de där äckliga små borstgrejerna. Inflammerat tandkött. Jag fick även en kräm att borsta med efter den vanliga tandborstningen.
Detta var fyra år sedan. Jag har flyttat sedan dess (fortfarande samma landsting dock) och jag har fortfarande inte blivit kallad till ny undersökning. Jag har insett att jag kanske fallit mellan stolarna och själv måste kontakta min nuvarande tandvårdscentral men jag FASAR för att de ska göra om allt igen. Usch! Vill få ordning på tänderna innan jag kommer dit så att de ska vara i så bra skick som möjligt. Hur går jag bäst tillväga?
Blöder lätt när jag borstar tänderna. Svårt att komma åt överallt. Dåliga rutiner... Ge mig gärna en tandrutin! Vill få ett friskt tandkött. Tandköttet är inte "ljusrosa" som de sa sist att de ville ha det. Jag tycker även att tandköttskanten flyttat sig, så mer av tänderna syns?! Vill inget hellre än att ta hand om mina tänder men tycker det är svårt att veta själv. Har velat konsultera en tandhygienist men förstått att de nog vill ha dit mig då. Moment 22.
Jag har även fått för mig att mina tänder går att vicka lite om jag slarvat med tandborstningen. Ska det vara så?
Förlåt för en vägg av text, men jag har verkligen önskat att få prata "anonymt" med någon som kan. Hoppas du orkar läsa ända hit och att du orkar ta dig tid att svara :)
/Tandläkarskräcken
Innan jag kan börja svara så har jag några frågor
- Hur gammal är du? (Behöver inte säga exakt men ungefär)
- Går tänderna att vicka på även om du inte slarvat med tandborstningen? Är det några särskilda tänder eller allihop?
- Hur ser dina tandrutiner ut just nu?
- Hur länge har det blödit när du borstar dina tänder? Blöder det överallt eller från vissa speciella ställen?
- Om du tittar noga på tänderna och längs tandköttet, ser det ut att sitta tandsten eller missfärgningar någonstans?
- Ungefär när började tandköttet dra sig tillbaka? Överallt eller bara vissa ställen?