• Anonym (tandhygienist)

Jag är tandhygienist. Fråga vad du vill!

Varsågoda att fråga!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-02 13:45
    Nu vaknade nyss min dotter! Måste gå och ta hand om henne och fixa lite lunch men jag återkommer så fort tillfälle ges! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-02 21:27
    Vad kul med så många frågor!
    Nu måste jag kila iväg från datorn. Har småbarn som vaknat och behöver hjälp att somna om. Sen kommer jag nog att krypa ner själv! Fortsätter svara på frågor imorgon :)

• Svar på tråden Jag är tandhygienist. Fråga vad du vill!
  • Felicia111

Finns det någon speciell tandkräm / munskölj som du rekomenderar starkt? till både vanlig mun och en med fruktansvärt dålig andedräkt?

• Anonym (tandhygienist)
    Anonym (Rädd) skrev 2013-01-02 21:18:31 följande:
    Jag har alltid haft perfekt tandkött tidigare och ingen tandsten men har nu blödit mellan två tänder i ett par veckors tid. Efter ett uppehåll på två veckor blöder det lite igen. Ska snart till tandläkaren men är rädd för svaret, har du någon aning om vad det kan vara?
    Hm, min första tanke är att det kanske är något som har halkat in strax under tandköttskanten och fastnat vilket orsakar en inflammation lokalt i tandköttet. Kanske ett skal av något slag? Eller något annat som du ätit? En annan förklaring är att det sitter tandsten även om du aldrig haft problem med det förut.

Utan att ha träffat dig så vågar jag nog ändå säga att du med ganska stor säkerhet inte behöver oroa dig. I de allra flesta fall brukar det inte alls vara någon fara och dessutom lätt att åtgärda.

Lycka till!
  • Anonym (tandhygienist)

Yiskah, jag återkommer med svar till dig! Hinner bara skriva lite åt gången så jag tar de korta frågorna först, men jag lovar att svara dig så fort tillfälle ges :)

• Anonym (tandhygienist)
    Anonym (bleka) skrev 2013-01-02 21:22:32 följande:
    Varför blir inte mina tänder vitare när jag bleker dom? Eller vitare bara en nyans, ser nästan ingen skillnad. Min emalj är tunn och tänderna är gråaktiga, jag röker inte, dricker måttligt med kaffe, sällan rött vin, är 39 år gammal. För 10 år sedan var tänderna mycket vitare (aldrig kritvita, men mycket finare var dom). Tack på förhand
    Vilken tandblekningsmetod använder du dig av?

När man bleker tänder är det så att de nyanser som är lättast att bleka är de som går i varma färger (gul, brun) och de svårare är de kalla färgerna (grå, blå). Utan att ha träffat dig och sett dina tänder skulle jag gissa att anledningen till att du inte uppnår önskat resultat är just att dina tänder är grå i tonen.

En sak som kan vara bra att ha i tankarna är att tänderna åldras precis som resten av kroppen. För tio år sen var du tio år yngre och likaså dina tänder. På samma sätt som kroppen förändras med åldern förändras tänderna.

Du skrev att du har tunn emalj. Har den alltid varit det? Dricker du, eller har du druckit, mycket sura drycker, ätit mycket frukt eller haft besvär med reflux?
  • Anonym (tandhygienist)
    Anonym (Tandsten) skrev 2013-01-02 21:28:21 följande:
    Är det tandtråd som gäller då?
    Det beror på hur stora mellanrummen mellan dina tänder är. Sitter dom väldigt tajt är tandtråd det bästa alternativet. Är mellanrummen lite större är det bäst att välja mellanrumsborste eller tandsticka. Tänk på att det är mellanrummet vid tandköttet som är viktigt, inte kontaktpunkten där tänderna möts. Det kan vara så att tänderna sitter väldigt trångt precis där dom möter varandra men att det finns ett större mellanrum nedanför, precis vid tandköttet. Det är det utrymmet man vill göra rent.
  • Anonym (tandhygienist)
    Felicia111 skrev 2013-01-02 21:31:05 följande:
    Finns det någon speciell tandkräm / munskölj som du rekomenderar starkt? till både vanlig mun och en med fruktansvärt dålig andedräkt?
    De munskölj jag främst rekommenderar är Dentan 0,2% och Flux (vanliga blå eller genomskinlig 0,2%). Dessa är fluorlösningar som stärker emaljen och förebygger karies och ilningar.

Sedan finns det en uppsjö andra munskölj och helt ärligt är jag inte insatt i alla. Vissa marknadsförs lite hårdare som till exempel Listerine men denna innehåller för lite fluor. En fluorlösning för vuxna ska innehålla 0,2% fluor vilket Listerine inte gör (innehåller som mest 0,05% om jag minns rätt). Listerine är med andra ord inget jag rekommenderar.

Önskar du använda ett annat munskölj än Dentan eller Flux så är mitt bästa råd att du läser på baksidan för att kolla fluorhalten.

Sedan finns SB12 som är särskilt framtagen mot dålig andedräkt.  En klar fördel är att den innehåller bra med fluor (0,2%). Den innehåller också zink som binder ämnen som ger upphov till dålig lukt (svavelföreningar) samt lite klorhexidin som är bakteriedödande. Dålig andedräkt kan ju bero på väldigt många saker så det är inte säkert att problemet kan avhjälpas med SB12. Personligen kan jag tycka att SB12 är lite väl dyrt, men är det så att man mår bättre av att använda det och känner att det hjälper så är det säkert värt det.

Vad gäller tandkräm så har jag ingen speciell sort jag brukar rekommendera. Så länge den innehåller fluor (gärna 1450ppm, står på baksidan) kan man välja vilken som helst. Avråder dock från whitening-tandkrämer då dessa innehåller mer slipmedel vilket sliter onödigt på tänderna vid frekvent användning.
  • Anonym (tandhygienist)
    Yiskah skrev 2013-01-02 21:22:00 följande:
    Jag hade räls under fyra år som barn. Under ett halvår efter att jag tog bort den fick jag en plastskena att ha i gommen på heltid. Som 14 år gammal fick jag till slut en sån här "ståltråd" på baksidan av tänderna som håller allt på plats. Den har jag fortfarande kvar.

Senaste gången jag besökte Folktandvården ville de göra rent mellan tänderna. Mina tänder sitter tätt och med tråden på baksidan blir det svårt att komma åt. Tandtråd når ju inte ända upp. De trilskades ett tag, flera tandhygienister försökte och alla verkade nästan imponerade över hur tight det var mellan tänderna. Till slut tog de till såna där små borstar, minsta storleken, och det var en för mig traumatisk upplevelse. Det blödde väldigt mycket och jag vred i stolen och grät och gurglade. Fy!!!

De rådde mig att köpa hem deras TePe-tandborstar (extra mjuka), sån där tandtråd på skaft och de där äckliga små borstgrejerna. Inflammerat tandkött. Jag fick även en kräm att borsta med efter den vanliga tandborstningen.

Detta var fyra år sedan. Jag har flyttat sedan dess (fortfarande samma landsting dock) och jag har fortfarande inte blivit kallad till ny undersökning. Jag har insett att jag kanske fallit mellan stolarna och själv måste kontakta min nuvarande tandvårdscentral men jag FASAR för att de ska göra om allt igen. Usch! Vill få ordning på tänderna innan jag kommer dit så att de ska vara i så bra skick som möjligt. Hur går jag bäst tillväga?

Blöder lätt när jag borstar tänderna. Svårt att komma åt överallt. Dåliga rutiner... Ge mig gärna en tandrutin! Vill få ett friskt tandkött. Tandköttet är inte "ljusrosa" som de sa sist att de ville ha det. Jag tycker även att tandköttskanten flyttat sig, så mer av tänderna syns?! Vill inget hellre än att ta hand om mina tänder men tycker det är svårt att veta själv. Har velat konsultera en tandhygienist men förstått att de nog vill ha dit mig då. Moment 22.

Jag har även fått för mig att mina tänder går att vicka lite om jag slarvat med tandborstningen. Ska det vara så?

Förlåt för en vägg av text, men jag har verkligen önskat att få prata "anonymt" med någon som kan. Hoppas du orkar läsa ända hit och att du orkar ta dig tid att svara :)

/Tandläkarskräcken
    Innan jag kan börja svara så har jag några frågor

- Hur gammal är du? (Behöver inte säga exakt men ungefär)
    - Går tänderna att vicka på även om du inte slarvat med tandborstningen? Är det några särskilda tänder eller allihop?
    - Hur ser dina tandrutiner ut just nu?
    - Hur länge har det blödit när du borstar dina tänder? Blöder det överallt eller från vissa speciella ställen?
    - Om du tittar noga på tänderna och längs tandköttet, ser det ut att sitta tandsten eller missfärgningar någonstans?
    - Ungefär när började tandköttet dra sig tillbaka? Överallt eller bara vissa ställen?
  • Kaupa Jaur

Kom på en till fråga. Min son har alla mjöktänder utom en kvar. De två framtänderna uppe sitter ganska tätt, nästan på varandra. Jag upptäckte häromdagen att just dessa tänder har fått en gulaktig ton och i den ena syns "sprickor", ser ut om vita blodådror på gul tand. Vad är det? Har tänderna krossat varandra? Är det farligt när sen de nya tänderna ska fram, kan de bli likadana?

Har funderat över om det kan vara så att han är fluorskadad, vi började använda fluortandkräm när han var fem trots att det står 6+ på tuben. Har jättedåligt samvete över att jag kanske förstört hans tänder nu :S Eller vad kan detta bero på? han har inte slagit i tänderna.

• Fia 28
    Anonym (Tandsten) skrev 2013-01-02 21:28:21 följande:
    Är det tandtråd som gäller då?
    Sen jag började ta Fludent tabletter efter måltider så har jag fått mycket mindre tandsten.
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (tandhygienist) skrev 2013-01-03 11:39:05 följande:
    Hm, min första tanke är att det kanske är något som har halkat in strax under tandköttskanten och fastnat vilket orsakar en inflammation lokalt i tandköttet. Kanske ett skal av något slag? Eller något annat som du ätit? En annan förklaring är att det sitter tandsten även om du aldrig haft problem med det förut.

Utan att ha träffat dig så vågar jag nog ändå säga att du med ganska stor säkerhet inte behöver oroa dig. I de allra flesta fall brukar det inte alls vara någon fara och dessutom lätt att åtgärda.

Lycka till!
    Tack så hemskt mycket för ditt svar! Det känns betydligt lugnare nu, återkommer när jag varit hos tandläkaren nästa vecka med uppdatering Solig
Svar på tråden Jag är tandhygienist. Fråga vad du vill!