• Anonym (tandhygienist)

Jag är tandhygienist. Fråga vad du vill!

Varsågoda att fråga!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-02 13:45
    Nu vaknade nyss min dotter! Måste gå och ta hand om henne och fixa lite lunch men jag återkommer så fort tillfälle ges! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-02 21:27
    Vad kul med så många frågor!
    Nu måste jag kila iväg från datorn. Har småbarn som vaknat och behöver hjälp att somna om. Sen kommer jag nog att krypa ner själv! Fortsätter svara på frågor imorgon :)

• Svar på tråden Jag är tandhygienist. Fråga vad du vill!
  • Anonym (tandhygienist)
    Kaupa Jaur skrev 2013-01-03 14:37:49 följande:
    Kom på en till fråga. Min son har alla mjöktänder utom en kvar. De två framtänderna uppe sitter ganska tätt, nästan på varandra. Jag upptäckte häromdagen att just dessa tänder har fått en gulaktig ton och i den ena syns "sprickor", ser ut om vita blodådror på gul tand. Vad är det? Har tänderna krossat varandra? Är det farligt när sen de nya tänderna ska fram, kan de bli likadana?

Har funderat över om det kan vara så att han är fluorskadad, vi började använda fluortandkräm när han var fem trots att det står 6+ på tuben. Har jättedåligt samvete över att jag kanske förstört hans tänder nu :S Eller vad kan detta bero på? han har inte slagit i tänderna.
    Omöjligt att svara på vad det kan vara utan att ha sett honom. Kan du lägga upp en bild? Däremot är det ingen fara att tänderna skulle ha krossat varandra. Du behöver inte heller oroa dig för de vuxna tänderna som så småningom kommer att titta fram, eftersom deras utseende inte är beroende av mjölktändernas utseende.

Jag tror inte att din son är fluorskadad (emaljfluoros) eftersom detta då skulle visa sig som vita fläckar generellt i bettet och inte bara på enstaka tänder. Du behöver med andra ord inte oroa dig över att du skulle ha förstört hans tänder genom att använda fluortandkräm från fem års ålder. Jag använder vuxentandkräm till min dotter (11 mån) och likaså till min son (3 år). Så länge mängden inte överskrider deras lillfingernagel är det ingen fara. Däremot kan små barn ha lite svårt för den starka smaken på vuxentandkräm till skillnad från barntandkräm som är mer mild och söt.
  • lovely89

Tappar barn alla mjölktänderna även de stora i bak ?? 
    Min dotter på 4 år har fått hål fast vi borstar noga och äter godis 1 gång i veckan.
    Aldrig fika. Känner mig jätte dåligt..

• Anonym (tandhygienist)
    Fia 28 skrev 2013-01-03 15:36:10 följande:
    Sen jag började ta Fludent tabletter efter måltider så har jag fått mycket mindre tandsten.
    Fluor har ingen förebyggande effekt på tandsten Glad
  • Anonym (tandhygienist)
    Anonym (Rädd) skrev 2013-01-03 18:34:59 följande:
    Tack så hemskt mycket för ditt svar! Det känns betydligt lugnare nu, återkommer när jag varit hos tandläkaren nästa vecka med uppdatering Solig
    Lycka till och oroa dig inte så mycket! Ser fram emot uppdateringen Glad
  • Anonym (tandhygienist)
    lovely89 skrev 2013-01-03 20:15:37 följande:
    Tappar barn alla mjölktänderna även de stora i bak ?? 
    Min dotter på 4 år har fått hål fast vi borstar noga och äter godis 1 gång i veckan.
    Aldrig fika. Känner mig jätte dåligt..

Ett fullt betandat mjölktandsbett består av 20 st mjölktänder. Om din dotter inte är ovanligt tidig med sina 6-årständer kommer hon att tappa de tänder hon i nuläget har längst bak.

Varför hon har fått hål är svårt att svara på. Karies är en multifaktoriell sjukdom och beror således på flera olika faktorer som samverkar. Här kommer lite frågor som kanske kan hjälpa till att reda ut varför hon har fått hål.
    - Vad dricker hon mellan måltiderna om hon bara är törstig?
    - Äter/dricker hon något på natten?
    - Småäter hon? Hit räknas allt som stoppas i munnen mellan måltiderna, både mat och dryck (vatten undantaget)
    - Använder ni fluortandkräm?
    - Hur många gånger varje dag brukar hon äta?

Jag förstår att du känner dig som en "dålig mamma" men det tycker jag verkligen inte att du borde! Jag är helt övertygad om att du är en jättebra och omtänksam mamma Glad
  • Fia 28
    Anonym (tandhygienist) skrev 2013-01-03 20:16:02 följande:
    Fluor har ingen förebyggande effekt på tandsten Glad
    Funkar gör det iaf. Blev rekommenderad av min tandläkare.
  • Anonym (tandhygienist)
    Fia 28 skrev 2013-01-04 09:59:07 följande:
    Funkar gör det iaf. Blev rekommenderad av min tandläkare.
    Konstig rekommendation. Fluor har förebyggande effekt mot karies och ilningar men inte mot tandsten. Däremot tvivlar jag inte på din upplevelse Glad
  • Fia 28

Är det ovanligt att en person på 29 aldrig haft några hål?
    Är det vanligt att visdomständerna börjar komma fram först när man närmar sej 30?
    Kan man själv se/känna om visdomständerna kommer ha rum?

• Anonym (tandhygienist)
    Fia 28 skrev 2013-01-07 10:28:00 följande:
    1. Är det ovanligt att en person på 29 aldrig haft några hål?
    2. Är det vanligt att visdomständerna börjar komma fram först när man närmar sej 30?
    3. Kan man själv se/känna om visdomständerna kommer ha rum?
    1. Nej, det inte ovanligt att man som 29-åring aldrig har haft hål. Den generationen har haft tillgång till en mycket bra förebyggande tandvård som barn och ungdom. Därmed inte sagt att alla i den generationen är kariesfria Glad
    2. Det vanligaste hör väl till att de börjar visa sig någon gång mellan 18-25 års ålder, men självklart finns det även 25-30-åringar som börjar känna av att visdomständerna håller på att titta fram.
    3. Nej, det kan man inte. Det är väldigt ovanligt att visdomständer inte får plats och man av den anledningen måste ta bort dem. Detta kan en tandläkare bedöma, alternativt en erfaren tandhygienist. Beslutet om att ta bort en tand kan dock bara en tandläkare fatta. Den allra vanligaste orsaken till att man tar bort visdomständerna är att de ligger fel och att det finns en överhängande risk att de kommer att orsaka karies eller parodontit (tandlossning) på tanden bredvid. Nu för tiden tar man aldrig bort tänder i förebyggande syfte (eller ska inte göra iallafall även om det finns dom som gör det) och i de allra flesta får får alltså visdomständerna sitta kvar.
  • lovely89
    Anonym (tandhygienist) skrev 2013-01-03 20:47:40 följande:
    Ett fullt betandat mjölktandsbett består av 20 st mjölktänder. Om din dotter inte är ovanligt tidig med sina 6-årständer kommer hon att tappa de tänder hon i nuläget har längst bak.

Varför hon har fått hål är svårt att svara på. Karies är en multifaktoriell sjukdom och beror således på flera olika faktorer som samverkar. Här kommer lite frågor som kanske kan hjälpa till att reda ut varför hon har fått hål.
    - Vad dricker hon mellan måltiderna om hon bara är törstig?
    - Äter/dricker hon något på natten?
    - Småäter hon? Hit räknas allt som stoppas i munnen mellan måltiderna, både mat och dryck (vatten undantaget)
    - Använder ni fluortandkräm?
    - Hur många gånger varje dag brukar hon äta?

Jag förstår att du känner dig som en "dålig mamma" men det tycker jag verkligen inte att du borde! Jag är helt övertygad om att du är en jättebra och omtänksam mamma Glad
    Hon dricker vatten eller fun light.. Men dricker sällan faktiskt. 
    Hon äter inget och dricker inget på natten.
     Hon småäter inget kan hända ibland när hon inte gillat maten och kanske ätit några tuggo och blir hungrig efter en halvtimme och då får hon en macka eller någon frukt. 
    Ja vi använder fluortandkräm 2 ggr per dag.
    Hon äter frukost, frukt i mellan, lunch, mellis och sen kvällsmat.  
Svar på tråden Jag är tandhygienist. Fråga vad du vill!