Kaupa Jaur skrev 2013-01-21 15:12:34 följande:
Korkad fråga kanske men hur vet man att man har tandsten? Det blöder inte när jag borstar men jag tycker tänderna blir skrovligare och grövre ju äldre jag blir, men det kanske är normalt?
Sen en fråga till. Jag dricker inte kaffe eller te och försöker undvika juice, men mina tänder gulnar! Vågar egentligen inte bleka av rädsla för att det ska bli ojämn färg efter ett tag, är också lite skraj för slipmedel i tandkrämen. Finns det något snällt sätt att bleka tänderna?
Tandsten är ganska porös och därmed skrovlig. Det kan ju vara tandsten du känner eller kanske bakteriebeläggningar som du inte fått bort när du borstar (isåfall beror det på fel tandborstteknik). Skrapa lite med nageln där det känns skrovligt. Om du kan skrapa av beläggningar betyder det att det sitter bakterier kvar som går att ta bort med tandborsten.
Tandsten däremot kan man inte skrapa bort själv. Det har ganska mycket samma färg som tänderna, typ gul-vitt men kanske lite mer åt det gula hållet beroende på vad man har för tandfärg. Kolla i spegeln bakom framtänderna i underkäken om det sitter nåt där. Det är ett väldigt vanligt ställe för tandsten att sitta på. Försök innan du tittar att få tänderna lite torra så framträder tandstenen bättre och den blir lättare att se.
Tänderna, precis som kroppen, åldras allt eftersom vi blir äldre. Huden blir mindre elastisk och därmed rynkig, vi hör sämre, ser sämre och tänderna blir gulare i tonen. Detta är helt normalt och är tyvärr inget man kan påverka. Om du vill testa att bleka så tror jag inte att du behöver vara orolig över att färgen blir ojämn efter ett tag. Däremot är ingen tandblekning beständig utan brukar hålla i sig i 2-3 år. Det finns inget snällt sätt att bleka tänderna på. Det bästa jag kan rekommendera är att bleka under vägledning av någon som kan (det vill säga tandhygienist eller tandläkare) och att bleka med hjälp av gelskenor hemma. Under och efter blekningen förs mineraler bort från emaljen men dessa förs i regel tillbaka med tiden och kan påskyndas med fluortillförsel (typ fluorskölj).
Om du vill använda skonsam tandkräm är det bra att välja en geltandkräm som är avsedd för eltandborstar. Undvik alla typer av whiteningtandkrämer.