• Anonym (tandhygienist)

Jag är tandhygienist. Fråga vad du vill!

Varsågoda att fråga!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-02 13:45
    Nu vaknade nyss min dotter! Måste gå och ta hand om henne och fixa lite lunch men jag återkommer så fort tillfälle ges! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-02 21:27
    Vad kul med så många frågor!
    Nu måste jag kila iväg från datorn. Har småbarn som vaknat och behöver hjälp att somna om. Sen kommer jag nog att krypa ner själv! Fortsätter svara på frågor imorgon :)

• Svar på tråden Jag är tandhygienist. Fråga vad du vill!
  • Anonym

Jag har fått en infekterad tandköttsficka bakom kindtanden längst bak  Den är ca 5-6 mm djup och tandläkaren varnade mig om att tanden kan behöva dras ut om det inte blir bättre inom ca 6mån. Jag har fått corsodyl att borsta med, men finns det något mer jag kan göra? Det är jättesvårt att komma åt att borsta därinne, även fast jag har en liten specialborste.

Kan du hjälpa mig? 

• Anonym

När min dotter fick sina första kindtänder i överkäken reagerade jag på att de såg konstiga ut, de hade tre små gropar i sig. Vi var hos tandläkaren när hon var 1, 5 år, men de kunder inte se så mycket och bad oss avvakta. Nu har det gått ett år och groparna är större, vid den ena har en bit av tandkanten gått av. Det ser konstigt ut, det är inte brunt eller svart utan gulaktigt som tandbenet har kommit fram.

Vi är supernoga med borstningen, använder flourtandkräm och hon äter aldrig godis. 

Vad tror du det kan vara? 

• Anonym (tandhygienist)
    Anonym (emalj) skrev 2013-01-21 12:02:44 följande:
    Blir emaljen tunnare av tandblekning?

Är det normalt att framtänderna är genomskinliga? Eller är detta ett tecken på tunn emalj? 
    Nej, emaljen blir inte tunnare av tandblekning. Detta förutsätter att man bleker på rätt sätt (det vill säga under vägledning av tandhygienist eller tandläkare) och att man inte bleker för ofta.

Att framtänderna är genomskinliga är ett tecken på att emaljen är tunn som en följd av frätskador. Tyvärr är detta inte en reversibel skada.
  • Anonym (tandhygienist)
    Kaupa Jaur skrev 2013-01-21 15:12:34 följande:

Korkad fråga kanske men hur vet man att man har tandsten? Det blöder inte när jag borstar men jag tycker tänderna blir skrovligare och grövre ju äldre jag blir, men det kanske är normalt?

Sen en fråga till. Jag dricker inte kaffe eller te och försöker undvika juice, men mina tänder gulnar! Vågar egentligen inte bleka av rädsla för att det ska bli ojämn färg efter ett tag, är också lite skraj för slipmedel i tandkrämen. Finns det något snällt sätt att bleka tänderna?

Tandsten är ganska porös och därmed skrovlig. Det kan ju vara tandsten du känner eller kanske bakteriebeläggningar som du inte fått bort när du borstar (isåfall beror det på fel tandborstteknik). Skrapa lite med nageln där det känns skrovligt. Om du kan skrapa av beläggningar betyder det att det sitter bakterier kvar som går att ta bort med tandborsten.

Tandsten däremot kan man inte skrapa bort själv. Det har ganska mycket samma färg som tänderna, typ gul-vitt men kanske lite mer åt det gula hållet beroende på vad man har för tandfärg. Kolla i spegeln bakom framtänderna i underkäken om det sitter nåt där. Det är ett väldigt vanligt ställe för tandsten att sitta på. Försök innan du tittar att få tänderna lite torra så framträder tandstenen bättre och den blir lättare att se.

Tänderna, precis som kroppen, åldras allt eftersom vi blir äldre. Huden blir mindre elastisk och därmed rynkig, vi hör sämre, ser sämre och tänderna blir gulare i tonen. Detta är helt normalt och är tyvärr inget man kan påverka. Om du vill testa att bleka så tror jag inte att du behöver vara orolig över att färgen blir ojämn efter ett tag. Däremot är ingen tandblekning beständig utan brukar hålla i sig i 2-3 år. Det finns inget snällt sätt att bleka tänderna på. Det bästa jag kan rekommendera är att bleka under vägledning av någon som kan (det vill säga tandhygienist eller tandläkare) och att bleka med hjälp av gelskenor hemma. Under och efter blekningen förs mineraler bort från emaljen men dessa förs i regel tillbaka med tiden och kan påskyndas med fluortillförsel (typ fluorskölj).

Om du vill använda skonsam tandkräm är det bra att välja en geltandkräm som är avsedd för eltandborstar. Undvik alla typer av whiteningtandkrämer.
  • Anonym (tandhygienist)
    mammamia1973 skrev 2013-01-31 19:19:04 följande:
    hur ofta får man bleka tänderna och vilken metod är skonsammast för emaljen? tack
    Rekommenderat är att vänta minst 2-3 år innan man genomför en ny tandblekning. Jag är inte riktigt insatt i alla blekningsmetoder men jag vet att bland den skonsammaste är att bleka med hjälp av gelskenor hemma. Då ligger blekgelen under lång tid med låg koncentration istället för under kort tid med hög koncentration. Ta alltid hjälp av tandhygienist eller tandläkare och undvik alla former av hemmablekningskit från internet, affärer mm.
  • Anonym (tandhygienist)
    Anonym skrev 2013-02-01 08:38:47 följande:
    Jag har fått en infekterad tandköttsficka bakom kindtanden längst bak  Den är ca 5-6 mm djup och tandläkaren varnade mig om att tanden kan behöva dras ut om det inte blir bättre inom ca 6mån. Jag har fått corsodyl att borsta med, men finns det något mer jag kan göra? Det är jättesvårt att komma åt att borsta därinne, även fast jag har en liten specialborste.

Kan du hjälpa mig? 
    Är det mellan en visdomstand och tanden framför som det har blivit en tandköttsficka?

Jag tycker att det låter konstigt att ta bort tanden av den orsaken. En tandköttsficka som är 5-6 mm är visserligen fördjupad (ska max vara 3 mm) men inte farligt djupt. Jag skulle valt att avvakta och hålla koll på hur det utvecklas. Blir den djupare eller blöder_kraftigt_kanske det kan vara en bra idé att ta bort den, men i nuläget skulle jag låta den vara och bara satsa på att borsta noga. Vill dock betona att detta är tandläkarens sak att bedöma och att jag inte heller har gjort en klinisk undersökning av dina tänder. Så ta alltså detta svar med en nypa salt.Glad

Tycker att det låter bra med specialtandborste (antar att det är en vinkeltandborste du har, kallas också interdentalborste) och corsodylgel. Corsodyl är dock något man bara ska använda under en begränsad period. Skulle rekommendera att träffa en tandhygienist för ytterligare tips. Svårt att råda dig när jag inte vet hur det ser ut.
  • Anonym (tandhygienist)
    Anonym skrev 2013-02-01 08:44:22 följande:
    När min dotter fick sina första kindtänder i överkäken reagerade jag på att de såg konstiga ut, de hade tre små gropar i sig. Vi var hos tandläkaren när hon var 1, 5 år, men de kunder inte se så mycket och bad oss avvakta. Nu har det gått ett år och groparna är större, vid den ena har en bit av tandkanten gått av. Det ser konstigt ut, det är inte brunt eller svart utan gulaktigt som tandbenet har kommit fram.

Vi är supernoga med borstningen, använder flourtandkräm och hon äter aldrig godis. 

Vad tror du det kan vara? 
    Har du möjlighet att ta en bild? Har ingen aning om vad det kan vara utan att ha sett det.Glad
  • Run to the hills

Jag är dryga 30, har aldrig haft hål trots att jag i tonåren jätteofta bara borstade tänderna på morgonen. Har dessutom småätit en del i livet. Min man är i samma

• Run to the hills

... Ålder och har aldrig heller haft hål. Är detta något vi genetiskt borde ha överfört till våra barn? Kommer de troligtvis inte heller få hål?

Och en helt annan fråga, ska man ha speciell tandkräm till eltandborste?

• Aileen Allannah

Det här med tandtråd, det ljuger nog alla om hur ofta de använder, va? Kan du se om man använder det ofta eller bara ibland? Och en annan fråga om tandtråd, jag brukar komma på att göra det efter lunchen typ, och jag tänker att det är väl bättre att göra det nån gång om dagen, även om det inte är vid tandborstningen, än att inte göra det alls?

Sist jag var hos tandläkaren sa hon att jag skulle använda tandtråd EFTER tandborstningen, men det känns lite bakvänt? Eller? Jag brukar göra före...

Svar på tråden Jag är tandhygienist. Fråga vad du vill!