• Anonym (tandhygienist)

Jag är tandhygienist. Fråga vad du vill!

Varsågoda att fråga!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-02 13:45
    Nu vaknade nyss min dotter! Måste gå och ta hand om henne och fixa lite lunch men jag återkommer så fort tillfälle ges! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-02 21:27
    Vad kul med så många frågor!
    Nu måste jag kila iväg från datorn. Har småbarn som vaknat och behöver hjälp att somna om. Sen kommer jag nog att krypa ner själv! Fortsätter svara på frågor imorgon :)

• Svar på tråden Jag är tandhygienist. Fråga vad du vill!
  • Anonym

Varför behövs ni tandhygienister? vad gör ni som en tandläkare inte kan göra istället?
    Ni känns överflödiga. 

• Fia 28

Tycker du det är roligt att plåga folk när du putsar bort tandsten?
    Vad tänker du om folk med tandläkarskräck?

• Anonym (tandhygienist)
    Anonym skrev 2013-01-02 13:30:17 följande:
    Varför behövs ni tandhygienister? vad gör ni som en tandläkare inte kan göra istället?
    Ni känns överflödiga. 
    Tandhygienisten jobbar sjukdomsförebyggande. En tandläkare jobbar sjukdomsbehandlande, det vill säga bara med det som är sjukt. Som tandhygienist hjälper man människor att få kunskap för att kunna ta hand om och sköta sina tänder på bästa sätt.

Tandhygienister och tandläkare har olika kunskaper och ingen av dem är överflödiga.
  • Anonym (??)

Vad är sant egentligen?

Vi som har amalganfyllningar och inte har allergiska besvär av dem.

Dels har jag hört att alla måste bytas ut innan de sväller så att tänderna "exploderar"/spricker.

Sen har jag hört att det är lika bra att låta dem sitta kvar eftersom om man byter ut dem mot plastfyllning (som krymper) så bildas det dels mer hål då bakterier tränger in mellan fyllning och tand och skapar karies men även att tanden kolapsar inåt då plastfyllningen inte fyller ut tanden på samma sätt som amalganet (och då också skapar sprickbildning).

Själv har jag runt 10-12 sådana fyllningar som är 30 år gamla. Hittils sitter alla tänder kvar som de ska. En har haft en spricka som efter en lagning för 4 år sen inte är till besvär längre.  

• Anonym (fd bulimiker)

Hej.. sliter det väldigt mkt på tänderna när man kräks?  Jag är nu frisk på så sätt att jag kanske kräks max 1 gång var annan månad eller än mindre ofta. Tidigare kräktes jag minst 1-2 g/dag under ca 7-9 månader, sedan har det blivit allt mindre i takt med att jag fått hjälp - tack och lov!!

Efter varje gång var jag noga med att skölja munnen med först vatten och sedan ta lite fil el yoghurt som jag sköljde med, har fått för mig att det ev skulle kunna neutralisera magsyran lite - har det skyddat min emalj lite eller?

Tacksam för svar...

• Anonym (tandhygienist)
    Fia 28 skrev 2013-01-02 13:32:45 följande:
    Tycker du det är roligt att plåga folk när du putsar bort tandsten?
    Vad tänker du om folk med tandläkarskräck?
    Jag plågar ingen. Alla som kommer till mig kommer av egen fri vilja och är således fria att gå om de vill. Vissa saker gör ont, att ta bort tandsten är en av dem, precis som att det gör ont att bli opererad eller ta bort en tand. Därför finns det bedövning. Genom att få bedövning blir besöket lättare både för patienten och mig.

Tandvårdsrädsla är ganska vanligt och jag lider verkligen med dom som är drabbade. Försöker göra så gott jag kan för att dom ska känna sig trygga och sedda. Tänker inget speciellt om dom förutom att jag vill hjälpa dom.
  • Anonym
    Anonym (tandhygienist) skrev 2013-01-02 13:36:14 följande:
    Tandhygienisten jobbar sjukdomsförebyggande. En tandläkare jobbar sjukdomsbehandlande, det vill säga bara med det som är sjukt. Som tandhygienist hjälper man människor att få kunskap för att kunna ta hand om och sköta sina tänder på bästa sätt.

Tandhygienister och tandläkare har olika kunskaper och ingen av dem är överflödiga.
    Hur man tar hand om sina tänder vet nog gemene man om, men endel slarvar.  Om man slarvar är det ens egna dumhet.

Tandläkare är inte överflödiga för de är de som lagar tänderna.  De gör ju nån nytta. 

• Anonym (Emma)

Vad är det egentligen för skillnad på tandhygienister och tandsköterskor?

Som jag förstått det är det ena/tandhygienist en högskoleutbildning om tre år, och det andra/tandsköterska en gymnaie-/YH-utbildning. Men sen då? Att tandhygienister arbetar mer fritt/själva vet jag också, och att lönerna inte skiljer nämnvärt mellan de två. Vad anser du att det finns för skillnader/likheter - och är det bra eller dåligt att de likheterna/skillnaderna finns? Är tandsköterskor på väg att fasas ut (jmfr uskor/ssk inom sjukvården)? Haha, ser nu att det ser lite ut som en skoluppgift - det är det inte. Jag är bara genuint intresserad, och passar på att fråga nu när jag har en tandhygienist "på tråden"  

• Anonym

Jag har tandläkarskräck och tandsten. Nu har jag drabbats av nånslags (orimlig) känsla av att tänderna hålls på plats av tandstenen, så jag vågar inte gå och ta bort den för jag är rädd att tänderna då ska ramla ut. Är det möjligt?

• Fia 28
    Anonym (tandhygienist) skrev 2013-01-02 13:44:16 följande:
    Jag plågar ingen. Alla som kommer till mig kommer av egen fri vilja och är således fria att gå om de vill. Vissa saker gör ont, att ta bort tandsten är en av dem, precis som att det gör ont att bli opererad eller ta bort en tand. Därför finns det bedövning. Genom att få bedövning blir besöket lättare både för patienten och mig.

Tandvårdsrädsla är ganska vanligt och jag lider verkligen med dom som är drabbade. Försöker göra så gott jag kan för att dom ska känna sig trygga och sedda. Tänker inget speciellt om dom förutom att jag vill hjälpa dom.
    Min tandhygienist är en riktig surpuppa och man får känslan av att hon njuter när hon ser det gör ont och blodet rinner. Senast tog tandläkaren bort tandsten och det kändest knappt.
Svar på tråden Jag är tandhygienist. Fråga vad du vill!