• Anonym (tandhygienist)

Jag är tandhygienist. Fråga vad du vill!

Varsågoda att fråga!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-02 13:45
    Nu vaknade nyss min dotter! Måste gå och ta hand om henne och fixa lite lunch men jag återkommer så fort tillfälle ges! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-02 21:27
    Vad kul med så många frågor!
    Nu måste jag kila iväg från datorn. Har småbarn som vaknat och behöver hjälp att somna om. Sen kommer jag nog att krypa ner själv! Fortsätter svara på frågor imorgon :)

• Svar på tråden Jag är tandhygienist. Fråga vad du vill!
  • Anonym (tandhygienist)
    Anonym (??) skrev 2013-01-02 13:37:51 följande:
    Vad är sant egentligen?

Vi som har amalganfyllningar och inte har allergiska besvär av dem.

1. Dels har jag hört att alla måste bytas ut innan de sväller så att tänderna "exploderar"/spricker.

2. Sen har jag hört att det är lika bra att låta dem sitta kvar eftersom om man byter ut dem mot plastfyllning (som krymper) så bildas det dels mer hål då bakterier tränger in mellan fyllning och tand och skapar karies men även att tanden kolapsar inåt då plastfyllningen inte fyller ut tanden på samma sätt som amalganet (och då också skapar sprickbildning).

Själv har jag runt 10-12 sådana fyllningar som är 30 år gamla. Hittils sitter alla tänder kvar som de ska. En har haft en spricka som efter en lagning för 4 år sen inte är till besvär längre.  

1. Alla fyllningar har en begränsad livstid oberoende av om det är amalgam eller plast. Sedan finns det självklart undantagsfall där enstaka fyllningar hållit mer eller mindre hela livet.
    Det stämmer att amalgamfyllningar tenderar att med tiden vidga sig. Detta resulterar då i vissa fall i att fyllningen spricker och/eller en del av tanden. Däremot anser jag det inte nödvändigt att byta ut alla sina amalgamfyllningar i "förebyggande syfte".

2. Sprickbildningar kan ske både med plast och amalgam. Det råder delade meningar om vilket material som är bäst beroende på vilken tandläkare man frågar. Tror att det handlar ganska mycket om tycke och smak. Däremot är det inte längre tillåtet att laga med amalgam så de som gillar amalgam bäst har ju inget val än att laga med plast. Min erfarenhet säger mig dock att både plast- och amalgamfyllningar kan spricka och orsaka karies i anslutning till fyllningen (sekundärkaries). Det finns för- och nackdelar med båda.
  • Anonym (tandhygienist)
    Anonym (fd bulimiker) skrev 2013-01-02 13:40:47 följande:
    Hej.. sliter det väldigt mkt på tänderna när man kräks?  Jag är nu frisk på så sätt att jag kanske kräks max 1 gång var annan månad eller än mindre ofta. Tidigare kräktes jag minst 1-2 g/dag under ca 7-9 månader, sedan har det blivit allt mindre i takt med att jag fått hjälp - tack och lov!!

Efter varje gång var jag noga med att skölja munnen med först vatten och sedan ta lite fil el yoghurt som jag sköljde med, har fått för mig att det ev skulle kunna neutralisera magsyran lite - har det skyddat min emalj lite eller?

Tacksam för svar...
    Vad skönt att du mår bättre!

Ja det sliter på tänderna när man kräks. Däremot gör det ingen skada för tändernas del om man kräks så sällan som en gång varannan månad. Precis som med det mesta så är det kontinuitet som orsakar skada (eller nytta).

Du har gjort alldeles rätt som har sköljt munnen med vatten efter varje gång du har kräkts och jag är övertygad om att det har gjort skillnad till det bättre. Det bästa du kan göra är att först skölja ordentligt med vatten och sedan en minut med en fluorlösning 0,2% (ex Dentan och Flux).
  • Anonym (tandhygienist)

Återkommer med fler svar!

• Anonym

Har med ganska stor säkerhet Sjögrens syndrom har gjort salivtest som visade nedsättning.

Har de senaste 5-6 åren fått en massa tandsten vilket jag aldrig haft tidigare samt har fått ett hål vilket jag inte haft sedan jag var barn, frågan är om det kan vara bra att använda Hexident regelbundet som komplement till den vanliga skötsel av tänderna? 

• Anonym (fd bulimiker)

Tack för ditt svar!

Är rädd för att gå till tandläkare el tandhygienist pga att man ska se hur slitna tänderna är, men ska kanske våga iaf. Målet är att sluta helt med det sjuka beteendet att hetsäta och kräkas, men ibland blir ångesten bara för stor... och då vet jag nu iaf hur jag kan försöka minska skadorna för mina stackars tänder.

• Anonym (tandhygienist)
    Anonym skrev 2013-01-02 13:45:58 följande:
    Hur man tar hand om sina tänder vet nog gemene man om, men endel slarvar.  Om man slarvar är det ens egna dumhet.

Tandläkare är inte överflödiga för de är de som lagar tänderna.  De gör ju nån nytta. 

Alla vet faktiskt inte hur man tar hand om sina tänder på bästa sätt, även om många tror sig veta.

Att du tycker att tandhygienister är överflödiga beror nog mest på att du inte riktigt vet vad yrket innebär, men jag kan lova dig att dom behövs! Glad
  • Anonym (?)

Kan man boka tid hos hygienisten direkt eller måste man gå via tandläkaren? Jag har jättemycket tandsten och drar mig för att gå och få det fixat. Jag bävar för "föreläsningen" som kommer och vill verkligen inte ha någon. Jag vet att mina tänder är i ett uselt skick och behöver inte höra det från någon annan. Hur ska jag få fram det utan att vara oförskämd? Helst skulle jag vilja boka en tid, gå dit och få det gjort som behöver göras utan att behöva prata och diskutera om mina tänder öht! Vad skulle du råda mig till? Jag vet att jag behöver ta tag i det och tandläkarbesök men oroar mig, har inte skräck men oro och rädsla, hur gör jag?

• Anonym (Camilla)

Varför är det så fruktansvärt dyrt att gå till tandläkaren?

• Anonym (tandläkare)
    Anonym (Camilla) skrev 2013-01-02 19:44:52 följande:
    Varför är det så fruktansvärt dyrt att gå till tandläkaren?
    allt är relativt..  vi har en av världens mest generösa tandvårdsreformer.

Staten sätter in mer än 5 miljarder per år (2009 var det 5.5 miljarder det året) till tandvården. Detta går bland annat till allmänna tandvårdsbidraget och till högkostnadsskyddet.

gör du en behandling som kostar 30 000kr egentligen om man räknar på referenspris så betalar du som patient ca 11 000 och staten går in med resten.
  • Anonym (Tandsköterska)
    Anonym (Emma) skrev 2013-01-02 13:52:37 följande:
    Vad är det egentligen för skillnad på tandhygienister och tandsköterskor?

Som jag förstått det är det ena/tandhygienist en högskoleutbildning om tre år, och det andra/tandsköterska en gymnaie-/YH-utbildning. Men sen då? Att tandhygienister arbetar mer fritt/själva vet jag också, och att lönerna inte skiljer nämnvärt mellan de två. Vad anser du att det finns för skillnader/likheter - och är det bra eller dåligt att de likheterna/skillnaderna finns? Är tandsköterskor på väg att fasas ut (jmfr uskor/ssk inom sjukvården)? Haha, ser nu att det ser lite ut som en skoluppgift - det är det inte. Jag är bara genuint intresserad, och passar på att fråga nu när jag har en tandhygienist "på tråden"  
    Jag lånar tråden liten och svarar på din fråga, hoppas att det är ok för dig TS! Du får gärna utveckla svaret utifrån din erfarenhet

Jag är tandsköterska. Jag gick en eftergymnasial utbildning på lite drygt 1 år. En intensivutbildning. Tandhygienister arbetar precis som TS skrev innan - sjukdomsförebyggande, tar bort tandsten och lär ut hur man sköter sin munhälsa på ett optimalt sätt. 

En tandsköterska arbetar tillsammans med en tandläkare. Assisterar tandläkaren, men jobbar även med delegerade uppgifter, lägger anestesi, tar avtryck, gör provisorier, arbetar profylaktiskt med egna patienter, tar röntgen osv osv.
    Vad det gäller lönerna så är det skillnad på en tandhygienists lön och en tandsköterskas! Tandhygienister tjänar mer..

Jag tror inte att vårt yrke håller på att fasas ut, snarare tvärtom, det blir mer och mer delegerat och tandsköterskan behövs mer och mer då tandläkare väljer att arbeta på fler rum samtidigt och är i stort behov av en tandsköterska.

Jag trivs bra med att ha ett så varierande yrke, jag arbetar både kliniskt och administrativt då man även får ha hand om så mycket annat, så som att kalla patienter, ha hand om ekonomin bla. Det enda minuset är den kassa lönen! 
Svar på tråden Jag är tandhygienist. Fråga vad du vill!