• Anonym (tandhygienist)

Jag är tandhygienist. Fråga vad du vill!

Varsågoda att fråga!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-02 13:45
    Nu vaknade nyss min dotter! Måste gå och ta hand om henne och fixa lite lunch men jag återkommer så fort tillfälle ges! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-02 21:27
    Vad kul med så många frågor!
    Nu måste jag kila iväg från datorn. Har småbarn som vaknat och behöver hjälp att somna om. Sen kommer jag nog att krypa ner själv! Fortsätter svara på frågor imorgon :)

• Svar på tråden Jag är tandhygienist. Fråga vad du vill!
  • Anonym (tandhygienist)
    Anonym (Camilla) skrev 2013-01-02 19:44:52 följande:
    Varför är det så fruktansvärt dyrt att gå till tandläkaren?
    Se svar från Anonym (tandläkare). Ett mycket bra svar!Glad
  • Anonym (Rädd)

Jag har alltid haft perfekt tandkött tidigare och ingen tandsten men har nu blödit mellan två tänder i ett par veckors tid. Efter ett uppehåll på två veckor blöder det lite igen. Ska snart till tandläkaren men är rädd för svaret, har du någon aning om vad det kan vara?

• Anonym (tandhygienist)
    Kaupa Jaur skrev 2013-01-02 19:56:16 följande:
    Jag hade tandställning i tonåren, och det var hela tiden enorma smärtor. Bortsett från att vissa tänder MÅSTE åtgärdas, tror du att det innerst inne är idiotiskt att hålla på och slita och dra i tänderna? Att man lättare drabbas av tandlossning i framtiden?
    Nej det tror jag inte. Självklart finns det risker men det finns det med alla ingrepp man gör på kroppen. Även om dessa risker förekommer så är det en väldigt liten risk att något skulle gå knasigt.

När man flyttar tänder utnyttjar man krafter. Om du tänker dig en tand som ska flyttas åt vänster så trycker man på från höger åt vänster. Det som händer då är att benet som omsluter tanden på vänster sida "löses upp" så att tanden kan flytta dit. Samtidigt nybildas ben på höger sida. Denna process går väldigt långsamt och är också anledningen till varför det tar så lång tid med tandreglering. Det som kan gå snett i det hela är att man önskar flytta tanden för snabbt och att man trycker på för mycket. Detta resulterar i att också tandroten kan lösas upp och bli kortare vilket tyvärr inte är reversibelt. Har man otur blir tandroten så mycket för kort att tanden börjar sitta löst. Detta är dock inte att förväxla med tandlossning (parodontit) som är en bakteriell sjukdom. Tandreglering i sig ger inga ökade risker för parodontit.
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Rädd) skrev 2013-01-02 21:18:31 följande:
    Jag har alltid haft perfekt tandkött tidigare och ingen tandsten men har nu blödit mellan två tänder i ett par veckors tid. Efter ett uppehåll på två veckor blöder det lite igen. Ska snart till tandläkaren men är rädd för svaret, har du någon aning om vad det kan vara?
    Det kommer alltså lite blod på mellanrumsborsten/tandtråden. Använde Corsidyl daily i 10 dagar och har fortsatt med Corsidaily.
  • Yiskah

Jag hade räls under fyra år som barn. Under ett halvår efter att jag tog bort den fick jag en plastskena att ha i gommen på heltid. Som 14 år gammal fick jag till slut en sån här "ståltråd" på baksidan av tänderna som håller allt på plats. Den har jag fortfarande kvar.

Senaste gången jag besökte Folktandvården ville de göra rent mellan tänderna. Mina tänder sitter tätt och med tråden på baksidan blir det svårt att komma åt. Tandtråd når ju inte ända upp. De trilskades ett tag, flera tandhygienister försökte och alla verkade nästan imponerade över hur tight det var mellan tänderna. Till slut tog de till såna där små borstar, minsta storleken, och det var en för mig traumatisk upplevelse. Det blödde väldigt mycket och jag vred i stolen och grät och gurglade. Fy!!!

De rådde mig att köpa hem deras TePe-tandborstar (extra mjuka), sån där tandtråd på skaft och de där äckliga små borstgrejerna. Inflammerat tandkött. Jag fick även en kräm att borsta med efter den vanliga tandborstningen.

Detta var fyra år sedan. Jag har flyttat sedan dess (fortfarande samma landsting dock) och jag har fortfarande inte blivit kallad till ny undersökning. Jag har insett att jag kanske fallit mellan stolarna och själv måste kontakta min nuvarande tandvårdscentral men jag FASAR för att de ska göra om allt igen. Usch! Vill få ordning på tänderna innan jag kommer dit så att de ska vara i så bra skick som möjligt. Hur går jag bäst tillväga?

Blöder lätt när jag borstar tänderna. Svårt att komma åt överallt. Dåliga rutiner... Ge mig gärna en tandrutin! Vill få ett friskt tandkött. Tandköttet är inte "ljusrosa" som de sa sist att de ville ha det. Jag tycker även att tandköttskanten flyttat sig, så mer av tänderna syns?! Vill inget hellre än att ta hand om mina tänder men tycker det är svårt att veta själv. Har velat konsultera en tandhygienist men förstått att de nog vill ha dit mig då. Moment 22.

Jag har även fått för mig att mina tänder går att vicka lite om jag slarvat med tandborstningen. Ska det vara så?

Förlåt för en vägg av text, men jag har verkligen önskat att få prata "anonymt" med någon som kan. Hoppas du orkar läsa ända hit och att du orkar ta dig tid att svara :)

/Tandläkarskräcken

• Anonym (bleka)

Varför blir inte mina tänder vitare när jag bleker dom? Eller vitare bara en nyans, ser nästan ingen skillnad. Min emalj är tunn och tänderna är gråaktiga, jag röker inte, dricker måttligt med kaffe, sällan rött vin, är 39 år gammal. För 10 år sedan var tänderna mycket vitare (aldrig kritvita, men mycket finare var dom). Tack på förhand

• Anonym (Rädd)
    Anonym (Rädd) skrev 2013-01-02 21:21:45 följande:
    Det kommer alltså lite blod på mellanrumsborsten/tandtråden. Använde Corsidyl daily i 10 dagar och har fortsatt med Corsidaily.
    Stryk första daily, det ska stå Corsidyl i 10 dagar.
  • Anonym (tandhygienist)
    Anonym (Tandsten) skrev 2013-01-02 20:53:44 följande:
    Kan man egentligen förebygga tandsten? Har hört att det har något med salivet att göra??
    Ja man kan förebygga tandsten till viss del. Tandsten är bakterier (plack) som förkalkas av ämnen i saliven och därför blir hårda. Även om det till stor del beror på vad man har för salivsammansättning så beror det nog mer på hur man håller rent. Självklart kan inte någon som har väldigt lätt för att bilda tandsten undvika den helt genom att ha en god munhygien, däremot kan han/hon påverka och minska mängden tandsten som bildas.
  • Anonym (?)
    Anonym (tandhygienist) skrev 2013-01-02 21:12:38 följande:
    1. Det är lite olika från landsting till landsting och från klinik till klinik. Hos vissa kliniker går det bra att boka in sig hos tandhygienist direkt medan man hos andra måste gå via tandläkaren. 2. Jag tror att det bästa du kan göra är att vara ärlig. Säg hur du känner och vad du önskar få ut av besöket. Kom ihåg att du är där för din skull. Det är du som är patienten och även den som bestämmer hur du vill att ditt besök ska vara. Det jag dock skulle råda dig till är att fråga tandläkaren/tandhygienisten om hur ditt tandstatus är. Jag har varit med om många gånger att patienter är helt övertygade om att det är riktigt illa medan det i själva verket inte alls är det. Sedan förekommer självklart motsatsen också. Kanske kan du också få råd om hur du kan göra för att förebygga så att mängden tandsten i framtiden minskar? Skulle nog råda dig till samma sak som jag skrev till en annan i tråden. Boka en tid bara för att träffa den som ska behandla dig. Så att du kan känna om det känns bra, om du har förtroende för honom/henne. Skulle så inte vara fallet kan du byta till någon annan som känns bättre. Det kostar ju lite pengar att "bara" komma dit för att prata men det kanske det kan vara värt.

Tack för ditt svar
  • Anonym (Tandsten)
    Anonym (tandhygienist) skrev 2013-01-02 21:25:09 följande:
    Ja man kan förebygga tandsten till viss del. Tandsten är bakterier (plack) som förkalkas av ämnen i saliven och därför blir hårda. Även om det till stor del beror på vad man har för salivsammansättning så beror det nog mer på hur man håller rent. Självklart kan inte någon som har väldigt lätt för att bilda tandsten undvika den helt genom att ha en god munhygien, däremot kan han/hon påverka och minska mängden tandsten som bildas.
    Är det tandtråd som gäller då?
Svar på tråden Jag är tandhygienist. Fråga vad du vill!