• Anonym (tandhygienist)

Jag är tandhygienist. Fråga vad du vill!

Varsågoda att fråga!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-02 13:45
    Nu vaknade nyss min dotter! Måste gå och ta hand om henne och fixa lite lunch men jag återkommer så fort tillfälle ges! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-02 21:27
    Vad kul med så många frågor!
    Nu måste jag kila iväg från datorn. Har småbarn som vaknat och behöver hjälp att somna om. Sen kommer jag nog att krypa ner själv! Fortsätter svara på frågor imorgon :)

• Svar på tråden Jag är tandhygienist. Fråga vad du vill!
  • Bingo
    Anonym (tandhygienist) skrev 2013-01-02 13:36:14 följande:
    Tandhygienisten jobbar sjukdomsförebyggande. En tandläkare jobbar sjukdomsbehandlande, det vill säga bara med det som är sjukt. Som tandhygienist hjälper man människor att få kunskap för att kunna ta hand om och sköta sina tänder på bästa sätt.

Tandhygienister och tandläkare har olika kunskaper och ingen av dem är överflödiga.
    Är ni konkurrenter på ett sätt?  Flört
  • Kajsagumman

Hej tandhygenist!

Jag har snusat sen jag var 20 typ (ca 10 år). Flyttade för 8 år sedan till Danmark och går regelbundet till tandläkaren här (en gång per år eller så). Har visst bra tänder, har aldrig haft nåt hål. Jag har aldrig sagt nåt till tandläkaren omkring att jag snusar, för jag vill se om det är något hon själv ser eller undrar över. Men hon har aldrig sagt nåt!

Vad är din erfarenhet av vilka skador som du ser grundat snusande?  

• Bingo

Jag har en fråga angående tandtråd. Vilken rekommenderar du, den som river lite mer eller den supervaxade som knappt känns?

• Anonym (tandhygienist)
    Kajsagumman skrev 2013-02-08 11:23:01 följande:
    Hej tandhygenist!

Jag har snusat sen jag var 20 typ (ca 10 år). Flyttade för 8 år sedan till Danmark och går regelbundet till tandläkaren här (en gång per år eller så). Har visst bra tänder, har aldrig haft nåt hål. Jag har aldrig sagt nåt till tandläkaren omkring att jag snusar, för jag vill se om det är något hon själv ser eller undrar över. Men hon har aldrig sagt nåt!

Vad är din erfarenhet av vilka skador som du ser grundat snusande?  
    De vanligaste skadorna som jag ser av snus är en ökad keratinisering på slemhinnan där snuset ligger. Detta innebär att slemhinnan till följd av att snuset fräter blir tjockare och vitaktig lokalt där snuset ligger (kan jämföras med valkar på händerna). Detta är en reversibel skada som försvinner av sig själv om man slutar snusa.

En annan skada som ofta dyker upp är gingivala retraktioner vilket betyder att tandköttet har frätts bort där snuset ligger vilket gör att tänderna ser längre ut. Detta är en irreversibel skada och man får således leva med den. Problem som detta kan ge är en ökad känslighet för ilningar och med tiden ökad risk för rotkaries då rotytan är mycket mer ömtålig eftersom den saknar skyddande emalj.
  • Anonym (tandhygienist)
    Bingo skrev 2013-02-14 22:33:12 följande:
    Jag har en fråga angående tandtråd. Vilken rekommenderar du, den som river lite mer eller den supervaxade som knappt känns?
    Är det inte jättetrångt mellan tänderna så rekommenderar jag en vaxad lite tjockare tandtråd. Om tråden är svår att få ner mellan tänderna är en glide-tandtråd bättre. Tänk på att det är utrymmet mellan tand och tandkött som ska rengöras och inte det ställe där tänderna möts. Skulle det vara så att mellanrummen är väldigt stora så att tandtråden bara "snurrar runt" så är det kanske bättre att istället välja en tandsticka eller mellanrumsborste som bättre fyller ut mellanrummen.

Jag skulle rekommendera dig att kontakta din tandhygienist för råd om vad du ska använda och och på vilket sätt, så att rengöringen blir så optimal som möjligt och risken för att du skadar dig minimeras.
  • Bingo
    Anonym (tandhygienist) skrev 2013-02-15 11:19:07 följande:
    Är det inte jättetrångt mellan tänderna så rekommenderar jag en vaxad lite tjockare tandtråd. Om tråden är svår att få ner mellan tänderna är en glide-tandtråd bättre. Tänk på att det är utrymmet mellan tand och tandkött som ska rengöras och inte det ställe där tänderna möts. Skulle det vara så att mellanrummen är väldigt stora så att tandtråden bara "snurrar runt" så är det kanske bättre att istället välja en tandsticka eller mellanrumsborste som bättre fyller ut mellanrummen.

Jag skulle rekommendera dig att kontakta din tandhygienist för råd om vad du ska använda och och på vilket sätt, så att rengöringen blir så optimal som möjligt och risken för att du skadar dig minimeras.
    Tack för ditt svar. Jag ska hitta den tjockare varianten igen. Det tog slut och jag köpte en ny sort som jag ville prova. Men den gled för mycket tycker jag. 

Kan jag utläsa på förpackningen hur tunn den är och hur mycket vaxad den är? 
  • ygm

Hej, Här sitter jag med min son sovandes bredvid. I två dagar har han haft feber som jag har kontrollerat med ipren och panodil. Trodde först att det berodde på förkylning, men idag upptäckte jag att hans tandkött är irriterat, han har två kindtänder på väg som har orsakat en hel del obehag Både tänderna har tittat fram, idag såg jag att tandköttet runt dessa tänder är svullet gulaktig färg ser illa ut. Han har händerna i munnen hela tiden vägrar äta eller dricka och jag har kommit fram till att febern är anknyten till munbesväret. Jag är hemskt tacksam för era svar. Är det vanligt med inflammation i tandköttet vid tandsprickning? Vad kan jag göra för att lindra smärtan och inflammationen?? Jättetacksam för svar...

• Anonym (Minus och plus)

Hej.

Undrar över nackdelarna med yrket, arbetstider, möjlighet att jobba extra utöver heltid.

Svårigheter, vilka knepigheter ställs man inför som tandhygienist? Finns det förmåner? Vad tjänar man i snitt?

Hur är stressen?

Går det att på något sätt karriärsklättra trots att man inte kan bygga på sin utbildning.

• Anonym (Minus och plus)

Vill du beskriva en vanlig arbetsdag?

Samt är det ett bra yrke när man har barn, går det ihop med lönen?

• lintu

Hej:) min son på 8 år har nyligen fått råd från tandläkaren att flyxa 2 ggr om dagen. Har märkt att han fått gulaktiga framtänder, de bakre är vita som förut. Kan det gula komma från fluoret? Vad kan göras för att tänderna ska bli fina igen? Funderar på att skaffa en ny och bättre eltandborste. Kan han använda whitening tandkräm?

• Anonym (Framtida student)
    Anonym (Minus och plus) skrev 2015-07-07 14:17:34 följande:

Hej.

Undrar över nackdelarna med yrket, arbetstider, möjlighet att jobba extra utöver heltid.

Svårigheter, vilka knepigheter ställs man inför som tandhygienist? Finns det förmåner? Vad tjänar man i snitt?

Hur är stressen?

Går det att på något sätt karriärsklättra trots att man inte kan bygga på sin utbildning.

Jag undrar precis samma sak. Vill veta mer innan jag har Tandhygienist som utbildningsalternativ. 

PS. Jag är kille. Är det många killar på utbildningen?
  • jashar

Hej.

Hoppas allt är bra med dig. Hoppas detta är antivit fortfarande för jag har en bra ide för dig. Jag arbetar också som tandhygienist och har ett nätverk som heter tandhygienister i sverige. skulle vara trevligt att komma i kontakt med dig.

Maila gärna mig på jashar@thyis.se eller besök oss på Facebook 

Tack på förhand

• jashar

Hej allihop!

Jag arbetar som tandhygienist också (kille till och med, som är ovanligt) =) och För alla er som undrar om vad en tandhygienist är eller gör mm, så finns en sida som jag försöker utveckla för er som heter www.thyis.se

besök gärna för att läsa lite om yrket mm där. och för er som redan är tandhygienister så kommer ni verkligen ha nytta av sidan, lediga tjänster mm

Må bäst
    Mina kontaktuppgifter finns på www.thyis.se 

Mvh J

Svar på tråden Jag är tandhygienist. Fråga vad du vill!