Kajsagumman skrev 2013-02-08 11:23:01 följande:
Hej tandhygenist!
Jag har snusat sen jag var 20 typ (ca 10 år). Flyttade för 8 år sedan till Danmark och går regelbundet till tandläkaren här (en gång per år eller så). Har visst bra tänder, har aldrig haft nåt hål. Jag har aldrig sagt nåt till tandläkaren omkring att jag snusar, för jag vill se om det är något hon själv ser eller undrar över. Men hon har aldrig sagt nåt!
Vad är din erfarenhet av vilka skador som du ser grundat snusande?
De vanligaste skadorna som jag ser av snus är en ökad keratinisering på slemhinnan där snuset ligger. Detta innebär att slemhinnan till följd av att snuset fräter blir tjockare och vitaktig lokalt där snuset ligger (kan jämföras med valkar på händerna). Detta är en reversibel skada som försvinner av sig själv om man slutar snusa.
En annan skada som ofta dyker upp är gingivala retraktioner vilket betyder att tandköttet har frätts bort där snuset ligger vilket gör att tänderna ser längre ut. Detta är en irreversibel skada och man får således leva med den. Problem som detta kan ge är en ökad känslighet för ilningar och med tiden ökad risk för rotkaries då rotytan är mycket mer ömtålig eftersom den saknar skyddande emalj.