• Anonym (studenten)

studenter är väl inte fattiga?

Jag kollade runt på CSN idag, och jag uppfattar det som så att man "får" nära 9000:- i månaden när man studerar på heltid, då är både bidrag och "standardlånet" inräknat, men inga tillägg.

Det är så ofta man hör att studenter har det så jättejättefattigt? Jag räknade på det...

Jag har en hyra på 4200 i månaden (vilket vad jag vet motsvarar ungefär vad en studentlya kostar också), busskort avrundat uppåt blir 800, min mobilkostnad ligger på ca 400 kronor.

5400 för mig alltså. Då återstår 3600 kronor. Är det verkligen så illa? det är nästan 1000:- per vecka ju, och det kan väl inte räknas som ekonomiskt ohållbart?

Jag har pluggat en termin nu utan csn men planerar att söka nu till vårterminen. Och jag måste erkänna att jag tyckte det var över mina förväntningar. Jag såg framför mig hur man skulle vara tvungen att jobba fem kvällar i veckan och varannan helg för att få ihop det, för det är så det låtit när mina vänner (med liknande utgifter) pluggat tidigare. 

Är det någon som upplevt studentperioden med CSN som rätt skön eller som kan förklara på vilket sätt detta är lite pengar för en person att leva på under en studieperiod?

• Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?
  • Anonym (Ekonomisk)

Om man planerar bra så behöver man inte vara speciellt fattig som student. Jag har själv pluggat 5 år totalt. Min man har också pluggat. Ett tag gjorde vi det samtidigt fast vi har barn. Ingen lyxtillvaro på något sätt. Man kan inte ha semester och köpa nya kläder eller prylar till sig själv. Men fattigdom - nej. Vi levde enkelt men gott. Dock är det bra om man har ett extrajobb några dagar per månad och sommarjobb hela sommaren (vi hade det). Annars kan det nog bli väldigt tufft. 

• Anonym (studenten)
    Anonym (hm) skrev 2013-01-03 20:40:14 följande:
    3600:- över är ju helt okej svar ja, men har du inga andra räkningar alls? ingen el? tvlicens? försäkringar?
    sedan tillkommer ju kurslitteratur också.. bara 1a terminen har gått på över 2000:- för mig.. :(

jag får 9780:- per månad, ,men då har jag 2 barn också..
    det blir man inte rik på, så det e ju tur att min man jobbar...  
    Haha nej rik blir man inte Ja visst är litteraturen dyr, men om en termin blir på 2000 så skulle man ju klara det med då tex 3600 i månaden. Alla böcker måste ju inte köpas samtidigt.
    Jag tror till och med man kan kasta in en elräkning samt försäkring på den summan utan problem. 

Min el är inbakad i avgiften, så jag tänkte tyvärr inte på det, vilket jag kanske borde eftersom jag själv skrivit att jag menar "generellt" men ibland vurpar man. Men en elräkning skulle ändå inte krossa en ekonomiskt.
  • Miss Cee

Orkar inte plöja tråden.

Kan bara säga att i värsta fall kan flera tusen kronor av månadsinkomsten gå direkt till böcker, vilket gör att du har rätt dåligt att leva på.

Ordet
  • Anonym (studenten)
    hedersknyffel skrev 2013-01-03 20:59:55 följande:

Om man måste låna till sina utgifter så anser jag fortfarande att man är fattig, det finns väldigt få garantier för jobb och lånet skall betalas, med eller utan arbete. Hur vet du att du kan betala tillbaka?
    Hur vet du att det finns få garantier för jobb? Jag är till 99% garanterad jobb direkt när jag är klar om inget totalt domedagsdrastiskt sker och jag kommer att kunna betala tillbaka mer än minimum till csn.

Jag förstår hur du tänker med lånet men jag tycker inte att man nödvändigtvis är fattig. det är bra att alla har rätt/möjlighet till studiemedel så att alla kan utbilda sig om de vill och kommer in på den utbildning de söker.

Jag är inget fan av avbetalningar etc men när det kommer till min utbildning ser jag det mer som en investering, både för min framtida ekonomiska situation och min framtida livskvalitet; jag kommer att få göra något jag trivs extremt bra med och kommer att ha en absolut bra lön för det. Win-win.
    Anonym skrev 2013-01-03 21:00:03 följande:
    japp vänta o se 
    På vad?

• Anonym (bra ställt)

Pluggade 4,5 år i Stockholm.
    Tyckte jag levde gott på studiemedel. Inte lyxigt men jag tyckte att jag hade det bra. Fick inget extra av föräldrarna men jobbade oftast några veckor på sommaren (monterade på Ericsson). Längd beroende på hur omtenta statusen såg ut det året. Men OJ vilken lyx det var att börja jobba - kommer nog aldrig känna mig så rik som jag gjorde då.

• Anonym

Jag tror att människan är rätt anpassningsbar till sina utgifter. Jag är en sådan perosn som alltid tycker jag har dåligt med pengar, men det är endast för att jag spenderar mer utan att jag märker det när jag väl har pengar, tillexempel impulsköper ett dataspel, eller en tv-serie box jag velat ha en längre tid osv.. Och vips har det gått ett par 1000, mat är också en stor grej som bara handlas upp utav pengar när man har några extra tusen, klart man kan äta lite godare kött och handla lite extra grönsaker och frukt när man har råd. Kanske proppa i sig lite chips på kvällen osv.

Det är något jag märkt med mig själv iaf, jag har alltid ont om pengar men det handlar mest om att jag okontrollerat sätter mig i den situationen. Korkad och impulsiv kan man kalla mig.

• Anonym (S)
    Ordis skrev 2013-01-03 20:35:15 följande:
    När du levt över tre år på 9000 i månaden så börjar det ta. En kortare period är ok men många utbildningar är på över 3 år. Småutgifter drar iväg lätt och helt plötsligt behöver man ny vinterjacka, man vill åka skidor eller någon annan hobby men det ända man har råd till som student är just överleva. Varje termin börjar med 3 tkr i kurslitteratur.

Jag klagar inte, min man jobbar, men fattig är man.
    Tja, det beror väl på hur man är som person i så fall. Jag pluggade i 6 år och sista året fick jag ca 7000 kr per månad har jag för mig (slutade plugga 2006). Jag tyckte alltid att jag hade helt ok med pengar, definitivt inte fattig! Jag hade betydligt mycket mer pengar över till kläder och nöjen än när jag gick på gymnasiet. Jag sommarjobbade för att försörja mig på sommaren, resa och köpa dator, men både levde på och sparade av csn-pengarna varje månad.
  • Anonym (S)
    Madeleine Louise skrev 2013-01-03 20:43:40 följande:
    Men herregud människa.. Äter du inte?? 
    Vart har du räknat in matkostaden? Det är den och hyran som är dyrast.. 
    Sen tillkommer dyra studiematerial, elen är oftast inte inräknad i hyran, m.m.

Och så vill jag påpeka att alla som inte har någon inkomst lever knapert och har det förmodligen dåligt ställt. Men det är väl klart att även familjer med 10 barn som bor mitt i stan i Stockholm kan leva lyx om de får låna pengar som ska gå till alla nödvändiga kostnader! Utan lånet skulle ingen kunna studera (om de inte lever på någon annan) och alla kan inte ta högsta lånet.
    Varför kan inte alla ta högsta lånet?
  • Ekis

Du räknar då inte med att studentlitteratur kan kosta en slant. Utöver det så behöver man köpa mat också.

Oavsett hur mycket det blir med dessa två så kommer man att ha åtminstone en tusenlapp över och det klarar man sig på om man inte köper alkohol varje helg, vilket många gör.  

• Anonym
    Anonym (studenten) skrev 2013-01-03 14:56:29 följande:
    Jag kollade runt på CSN idag, och jag uppfattar det som så att man "får" nära 9000:- i månaden när man studerar på heltid, då är både bidrag och "standardlånet" inräknat, men inga tillägg.

Det är så ofta man hör att studenter har det så jättejättefattigt? Jag räknade på det...

Jag har en hyra på 4200 i månaden (vilket vad jag vet motsvarar ungefär vad en studentlya kostar också), busskort avrundat uppåt blir 800, min mobilkostnad ligger på ca 400 kronor.

5400 för mig alltså. Då återstår 3600 kronor. Är det verkligen så illa? det är nästan 1000:- per vecka ju, och det kan väl inte räknas som ekonomiskt ohållbart?

Jag har pluggat en termin nu utan csn men planerar att söka nu till vårterminen. Och jag måste erkänna att jag tyckte det var över mina förväntningar. Jag såg framför mig hur man skulle vara tvungen att jobba fem kvällar i veckan och varannan helg för att få ihop det, för det är så det låtit när mina vänner (med liknande utgifter) pluggat tidigare. 

Är det någon som upplevt studentperioden med CSN som rätt skön eller som kan förklara på vilket sätt detta är lite pengar för en person att leva på under en studieperiod?
    Jag anser inte att man är "fattig" som har 9000 kr i månaden (även om det mesta faktiskt är ett lån som ska betalas tillbaka), men vad du inte har med i dina beräkningar är mat, el, bredband/tv, hygienprodukter, städartiklar, hemförsäkring, eventuella sjuk- och tandvårdskostnader, mediciner (p-piller kanske?) och inte minst skolböcker.

Vi är två studerande med hyra på 5000, mat 1800, övriga räkningar ca 2000. Detta innebär att vi klarar oss på ca 9000 i månaden, men då äter vi väldigt billigt och är två som betalar på allt, så vi har råd med eventuella andra kostnader också. Som ensam student är det svårare än man tror, även om det så klart är fullt möjligt att klara sig bra på de pengarna.

Så nej, det är inte ohållbart, men kan bli lite tajt med pengar då och då om hälsan sviker eller så.

När jag precis hade börjat studera bröt jag ett nyckelben som kostade mig 900 (sen fick jag högkostnadskort) plus mediciner och resor då jag fick titan inopererat och läkningen gick dåligt. Året efter opererades titanet ut = ytterligare kostnader, sedan bröt jag samma nyckelben igen vilket resulterade i mer titan, alltså mer kostnader.

Mina skolböcker har kostat från 2000 upp till 4000 per terminstart, så att få extra utgifter för ex. ett brutet ben i början av terminen kan krångla till det.
Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?