• Anonym (studenten)

studenter är väl inte fattiga?

Jag kollade runt på CSN idag, och jag uppfattar det som så att man "får" nära 9000:- i månaden när man studerar på heltid, då är både bidrag och "standardlånet" inräknat, men inga tillägg.

Det är så ofta man hör att studenter har det så jättejättefattigt? Jag räknade på det...

Jag har en hyra på 4200 i månaden (vilket vad jag vet motsvarar ungefär vad en studentlya kostar också), busskort avrundat uppåt blir 800, min mobilkostnad ligger på ca 400 kronor.

5400 för mig alltså. Då återstår 3600 kronor. Är det verkligen så illa? det är nästan 1000:- per vecka ju, och det kan väl inte räknas som ekonomiskt ohållbart?

Jag har pluggat en termin nu utan csn men planerar att söka nu till vårterminen. Och jag måste erkänna att jag tyckte det var över mina förväntningar. Jag såg framför mig hur man skulle vara tvungen att jobba fem kvällar i veckan och varannan helg för att få ihop det, för det är så det låtit när mina vänner (med liknande utgifter) pluggat tidigare. 

Är det någon som upplevt studentperioden med CSN som rätt skön eller som kan förklara på vilket sätt detta är lite pengar för en person att leva på under en studieperiod?

• Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?
  • hedersknyffel
    Anonym ("")
    hedersknyffel skrev 2013-01-03 20:27:57 följande:
    Om man varje månad lånar 6-7000kr och får 2-3000 i bidrag (och det är enda "inkomsten") så är man inte rik i min värld, snarare just fattig.
    Du har mer att röra dig med och större frihet än en arbetslös, lägg till csn-räkningen på ca 1 000/mån.

Att man har mer pengar att röra sig med ju mer man lånar, krävs det ingen Einstein för att räkna ut. Om det är frihet (i längden) att låna ca 70% av pengarna man gör av med, råder det tydligen delade meningar om.

Det sista som lämnar kroppen är humorn...
  • Anonym (studenten)
    Oj vilken skruv den här tråden fick... Jag ska ta mig tid att läsa igenom hela.
    Anonym (Smurf) skrev 2013-01-03 20:37:20 följande:
    Jag kan konstatera att jag som student inte är fattig, dock belånad. Det som är mest ironiskt att mitt lån går till att hjälpa min mamma som klassas som fattigpensionär. Men som student i Stockholm finns det ett dilemma. Inga bostäder. Detta resulterar i evinnerliga flyttar, dyra hyror och dubbla hyror när man inte lyckas synka samman datumen. 

Man kanske simmar i pengar i resterande landet, jag känner dock många som det är knapert för i Stockholmsområdet. 
    Ja, haha belånad är man ju... MEN. Jag bor också i Stockholm.
    Ordis skrev 2013-01-03 20:35:15 följande:
    När du levt över tre år på 9000 i månaden så börjar det ta. En kortare period är ok men många utbildningar är på över 3 år. Småutgifter drar iväg lätt och helt plötsligt behöver man ny vinterjacka, man vill åka skidor eller någon annan hobby men det ända man har råd till som student är just överleva. Varje termin börjar med 3 tkr i kurslitteratur.

Jag klagar inte, min man jobbar, men fattig är man.
    du har rätt, min utbildning är på 3,5 år så jag antar att jag kommer bli rätt less, men med ett extrajobb kan jag nog spotta upp mig lite:)
  • Anonym (studenten)
    hedersknyffel skrev 2013-01-03 20:27:57 följande:
    Om man varje månad lånar 6-7000kr och får 2-3000 i bidrag (och det är enda "inkomsten") så är man inte rik i min värld, snarare just fattig.
    Har aldrig skrivit rik. Men har man den summan att disponera och inte 50 prylar på avbetalning så är man knappast fattig. Beror på vad man pluggar till kanske, och vad man kommer att få för lön, men fattig är man knappast för att man har ett lån som man kan betala tillbaka.
    Madeleine Louise skrev 2013-01-03 20:43:40 följande:
    Men herregud människa.. Äter du inte?? 
    Vart har du räknat in matkostaden? Det är den och hyran som är dyrast.. 
    Sen tillkommer dyra studiematerial, elen är oftast inte inräknad i hyran, m.m.

Och så vill jag påpeka att alla som inte har någon inkomst lever knapert och har det förmodligen dåligt ställt. Men det är väl klart att även familjer med 10 barn som bor mitt i stan i Stockholm kan leva lyx om de får låna pengar som ska gå till alla nödvändiga kostnader! Utan lånet skulle ingen kunna studera (om de inte lever på någon annan) och alla kan inte ta högsta lånet.
    Matkostnaden ligger ju då i de 3600 som är kvar? Och jag äter då inte för 3600 i månaden. Eller, jag skulle ju kunna, det beror ju på vad jag äter. Men jag behöver inte göra det, jag äter inte ens för 1600...

Då har jag fortfarande 2000:- kvar skulle man kunna säga då, och det täcker garanterat kurslitteraturen per månad.

• Anonym

Ja och nej. På de premisser du beskriver bör det funka ok (många studenter har dessutom extraarbete). Men alla bor ju inte i studentlägenhet. Studentlägenheterna här på orten är svåra att få (inte så svåra som vanliga lägenheter men ändå) trots att de är dyra per kvadratmeter och de nyproducerade är svindyra - sjutusen för en etta för någon över trettio utan barn som inte får bostadsbidrag är ingen höjdare, många studenter har barn. Det är svårare när man är van att ha en inkomst. Den student som inte har/får jobb på sommaren är helt utan inkomst i flera månader, som student som planerar fortsätta plugga saknas rätt till ex socialbidrag. I bästa fall finns en sommarkurs som är relevant (så att man inte slänger ut pengar på studielån bara för att försörja sig) på orten eller via nätet. Att kunna ta ledigt ett par veckor förutsätter att man antingen kunnat lägga undan av terminens inkomster eller har en partner som försörjer. 
    Beroende på utbildning varierar utgifterna för kurslitteratur mycket. Där den ene klarar sig med att låna lite litteratur på bibblan och köpa enstaka behöver den andre lägga ner många tusen på terminens böcker. Särskilt distansstudier kräver hyfsade uppkopplingshastigheter som kostar en del och det underlättar även vid campusstudier om man inte bedriver studierna enbart på dagtid med god tillgång till datorsalar/bibliotek. 

Vi klarade att gå ner i inkomst när jag pluggade och det gick OK (jag hör också till dem som brukar protesterar när det tjuts över stackars fattiga studenter) men då där fruktansvärt bra som TS framställer det tycker jag inte det är, många studenter har efter hyra och litteratur  lägre disponibel inkomst än den som har försörjningsstöd och det brukar väl inte räknas som så där fantastiskt bra ekonomi.

• Anonym

Lägenhet utanför Västerås föräldrarna betalar. 1050 kr i månaden för studiebidrag som ska gå till mat (men många dagar äter jag endast i skolan pgr av ekonomin)
    Mer pengar än så kan jag inte få ut så ja jag lever väldigt fattigt....

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-03 14:58:23 följande:
    alla studenter tar ju inte lånet. jag gör inte det. sen kostar ju maten, ofta blir det mycket fika och äta ute. kanske nån öl, drink på krogen.

men både fika ute,äta ute ,öl och drink på krogen är ONÖDIGHETER,så klaga för fan inte,och dettsutom har du frivilligt enbart tagit bidraget på knappt 3tusen,skyll dig själv!
    dina val.
  • Anonym (studenten)
    "Vänta tills du blir arbetslös och samtidigt ska betala av ditt scn-lån, då kan vi snacka "fattig"."

Det kommer inte att hända. 
  • Anonym (studenten)
    Anonym skrev 2013-01-03 20:51:04 följande:
    Lägenhet utanför Västerås föräldrarna betalar. 1050 kr i månaden för studiebidrag som ska gå till mat (men många dagar äter jag endast i skolan pgr av ekonomin)
    Mer pengar än så kan jag inte få ut så ja jag lever väldigt fattigt....
    Det kan jag tänka mig är knapert. Men jag pratar inte om folk som inte tar basbeloppet som jag skrivit i trådstarten. Jag pratar om folk som har 9000:- i månaden.
  • hedersknyffel
    Anonym (studenten) skrev 2013-01-03 20:50:50 följande:
    Har aldrig skrivit rik. Men har man den summan att disponera och inte 50 prylar på avbetalning så är man knappast fattig. Beror på vad man pluggar till kanske, och vad man kommer att få för lön, men fattig är man knappast för att man har ett lån som man kan betala tillbaka.

.

Om man måste låna till sina utgifter så anser jag fortfarande att man är fattig, det finns väldigt få garantier för jobb och lånet skall betalas, med eller utan arbete. Hur vet du att du kan betala tillbaka?
    Det sista som lämnar kroppen är humorn...
Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?