• Anonym (studenten)

studenter är väl inte fattiga?

Jag kollade runt på CSN idag, och jag uppfattar det som så att man "får" nära 9000:- i månaden när man studerar på heltid, då är både bidrag och "standardlånet" inräknat, men inga tillägg.

Det är så ofta man hör att studenter har det så jättejättefattigt? Jag räknade på det...

Jag har en hyra på 4200 i månaden (vilket vad jag vet motsvarar ungefär vad en studentlya kostar också), busskort avrundat uppåt blir 800, min mobilkostnad ligger på ca 400 kronor.

5400 för mig alltså. Då återstår 3600 kronor. Är det verkligen så illa? det är nästan 1000:- per vecka ju, och det kan väl inte räknas som ekonomiskt ohållbart?

Jag har pluggat en termin nu utan csn men planerar att söka nu till vårterminen. Och jag måste erkänna att jag tyckte det var över mina förväntningar. Jag såg framför mig hur man skulle vara tvungen att jobba fem kvällar i veckan och varannan helg för att få ihop det, för det är så det låtit när mina vänner (med liknande utgifter) pluggat tidigare. 

Är det någon som upplevt studentperioden med CSN som rätt skön eller som kan förklara på vilket sätt detta är lite pengar för en person att leva på under en studieperiod?

• Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?
  • Anonym ("")

Vänta tills du blir arbetslös och samtidigt ska betala av ditt scn-lån, då kan vi snacka "fattig".

• hedersknyffel
    Anonym (studenten) skrev 2013-01-03 14:56:29 följande:
    Jag kollade runt på CSN idag, och jag uppfattar det som så att man "får" nära 9000:- i månaden när man studerar på heltid, då är både bidrag och "standardlånet" inräknat, men inga tillägg.

Det är så ofta man hör att studenter har det så jättejättefattigt? Jag räknade på det...

Jag har en hyra på 4200 i månaden (vilket vad jag vet motsvarar ungefär vad en studentlya kostar också), busskort avrundat uppåt blir 800, min mobilkostnad ligger på ca 400 kronor.

5400 för mig alltså. Då återstår 3600 kronor. Är det verkligen så illa? det är nästan 1000:- per vecka ju, och det kan väl inte räknas som ekonomiskt ohållbart?

Jag har pluggat en termin nu utan csn men planerar att söka nu till vårterminen. Och jag måste erkänna att jag tyckte det var över mina förväntningar. Jag såg framför mig hur man skulle vara tvungen att jobba fem kvällar i veckan och varannan helg för att få ihop det, för det är så det låtit när mina vänner (med liknande utgifter) pluggat tidigare. 

Är det någon som upplevt studentperioden med CSN som rätt skön eller som kan förklara på vilket sätt detta är lite pengar för en person att leva på under en studieperiod?
    Om man varje månad lånar 6-7000kr och får 2-3000 i bidrag (och det är enda "inkomsten") så är man inte rik i min värld, snarare just fattig.
    Det sista som lämnar kroppen är humorn...
  • Anonym

Du kan begära nedsättning om det krisar då inkomstbeprövar de hur mycket du ska bet.

• Anonym ("")
    hedersknyffel skrev 2013-01-03 20:27:57 följande:
    Om man varje månad lånar 6-7000kr och får 2-3000 i bidrag (och det är enda "inkomsten") så är man inte rik i min värld, snarare just fattig.
    Du har mer att röra dig med och större frihet än en arbetslös, lägg till csn-räkningen på ca 1 000/mån.
  • Repan

9000 i mån, utgifter månadsvis:

2900 hyra (etta, billig)
    1200 kr mat
    350 kr mobil
    300 kr bredband
    150 radiotjänst 
    100 kr hemförsäkring
    500 kr studentlitteratur, utan problem.
    100 kr kopiering, pennor, etc.
    400 kr busskort
    200 kr elräkning/gas

6200

Lägg på 1000 kr på hyran så är vi i 7200. Min etta var ändå ovanligt billig.

Saker man inte behöver men vill ha, ibland behöver:

100 kr spotify
    500kr kläder
    300 kr sparande
    50 kr tandförsäkring (skaffa en!)
    300 kr äta lunch ute ibland (läs 3 ggr i  månaden, byta ut en gång mot bio kanske etc)
    200 kr fika ute ibland (samma sak där)
    75 kr hyresgästföreningen

8725kr.

Med lite prioriteringar, typ inga kläder, kan man alltså lägga till ett gymkort för 250 kr / mån. Men ha inte sönder dina glasögon eller så. Du måste få laptopen i julklapp.

Det är alltså fullt möjligt att leva på studiemedel. Om man därtill vill gå ut o festa, röka, ha dyrare gymkort, ha fler aktiviteter utomhus så kräver det ett extrajobb. Livet så här blir relativt tråkigt i 5 år men det är ändå jäkligt nice att möjligheten finns såklart. Sen är 1200 kr per månad på mat inte jätterolig mat alla gånger, men den som KAN laga mat har det ju bra. Den som inte kan kommer äta grisiga halvfabrikat. ;)

Det kräver dock föräldrar som kan hjälpa till. Kanske för vinterjacka t.ex, eller med möbler. Du måste också ha sommarjobb och gärna extrajobb över jul, för att klara dig.

Bäst är det att vara sambo, hyran blir så mkt billigare. Att vara inneboende eller kombo är mycket bra alternativ rent ekonomiskt.

• Ordis

När du levt över tre år på 9000 i månaden så börjar det ta. En kortare period är ok men många utbildningar är på över 3 år. Småutgifter drar iväg lätt och helt plötsligt behöver man ny vinterjacka, man vill åka skidor eller någon annan hobby men det ända man har råd till som student är just överleva. Varje termin börjar med 3 tkr i kurslitteratur.

Jag klagar inte, min man jobbar, men fattig är man.

Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
  • Anonym

Får 1050 kr i månaden för studiebidrag, pluggar i en annan stad och bor därför i lägenhet som mina föräldrar betalar, men resten betalar jag själv och varje öre går till mat.

• Anonym (Smurf)

Jag kan konstatera att jag som student inte är fattig, dock belånad. Det som är mest ironiskt att mitt lån går till att hjälpa min mamma som klassas som fattigpensionär. Men som student i Stockholm finns det ett dilemma. Inga bostäder. Detta resulterar i evinnerliga flyttar, dyra hyror och dubbla hyror när man inte lyckas synka samman datumen. 

Man kanske simmar i pengar i resterande landet, jag känner dock många som det är knapert för i Stockholmsområdet. 

• Anonym (hm)

3600:- över är ju helt okej svar ja, men har du inga andra räkningar alls? ingen el? tvlicens? försäkringar?
    sedan tillkommer ju kurslitteratur också.. bara 1a terminen har gått på över 2000:- för mig.. :(

jag får 9780:- per månad, ,men då har jag 2 barn också..
    det blir man inte rik på, så det e ju tur att min man jobbar...  
  • Madeleine Louise

Men herregud människa.. Äter du inte?? 
    Vart har du räknat in matkostaden? Det är den och hyran som är dyrast.. 
    Sen tillkommer dyra studiematerial, elen är oftast inte inräknad i hyran, m.m.

Och så vill jag påpeka att alla som inte har någon inkomst lever knapert och har det förmodligen dåligt ställt. Men det är väl klart att även familjer med 10 barn som bor mitt i stan i Stockholm kan leva lyx om de får låna pengar som ska gå till alla nödvändiga kostnader! Utan lånet skulle ingen kunna studera (om de inte lever på någon annan) och alla kan inte ta högsta lånet.
    ♥ Hemmafru i Spanien med 2 söner ♥
Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?