• Anonym (studenten)

studenter är väl inte fattiga?

Jag kollade runt på CSN idag, och jag uppfattar det som så att man "får" nära 9000:- i månaden när man studerar på heltid, då är både bidrag och "standardlånet" inräknat, men inga tillägg.

Det är så ofta man hör att studenter har det så jättejättefattigt? Jag räknade på det...

Jag har en hyra på 4200 i månaden (vilket vad jag vet motsvarar ungefär vad en studentlya kostar också), busskort avrundat uppåt blir 800, min mobilkostnad ligger på ca 400 kronor.

5400 för mig alltså. Då återstår 3600 kronor. Är det verkligen så illa? det är nästan 1000:- per vecka ju, och det kan väl inte räknas som ekonomiskt ohållbart?

Jag har pluggat en termin nu utan csn men planerar att söka nu till vårterminen. Och jag måste erkänna att jag tyckte det var över mina förväntningar. Jag såg framför mig hur man skulle vara tvungen att jobba fem kvällar i veckan och varannan helg för att få ihop det, för det är så det låtit när mina vänner (med liknande utgifter) pluggat tidigare. 

Är det någon som upplevt studentperioden med CSN som rätt skön eller som kan förklara på vilket sätt detta är lite pengar för en person att leva på under en studieperiod?

• Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?
  • Elin 885
    Annsiss skrev 2013-01-04 11:45:21 följande:
    Du får inte CSN under sommaren
    jo om du pluggar då.
  • LinneaJosie
    Anonym skrev 2013-01-04 11:39:10 följande:
    Intressant, och du vill tro att det stämmer i hela landet? Böckerna är nya för kursen och biblioteket har dem inte än... Men ändå kostar de ca 1200.....

Sa jag det? Herregud vad jag önskar att folk läser vad man skriver och inget annat! Det var ett tips i all välmening till de med dyr kurslitteratur.
  • Anonym (fd student)

Fast å andra sidan så har studiemedlet höjts med ca 1400 kr de senaste åren. När jag pluggade fick jag ut ca 7 500 med samma utgifter som TS på ett ungefär. Min hyra var alltså lika hög som TS trots att det är ett antal år sedan, det baserades på att hyran betalades bara 10 månader per år, två månader under sommaren var hyresfria. 
    Och utgifter som tillkommer som TS inte kommer igår är hemförsäkring, hushållsel (min lägenhet hade gamla vitvaror och jäkligt hög elförbrukning). 

Dessutom ska man som nybliven student komma ihåg att man måste spara av sitt studiebidrag för de månadersom CSN inte betalas ut med samma summa som vanligt. I december och juni får man i vissa fall bara ett halvt studiebidrag pga terminsgränserna. Innan dessa månader kanske man inte har hunnit eller kunnat jobba pga uppsatskrivning eller tentor så då gäller det att ha satt undan en slant så att det jämnar ut sig. Hyran ska betalas avsett. 

Men vist, prova och se vad som händer med din ekonomi. Klarar du dig bra så är det ju toppen. Bra att gratulera!
    Och be för att du inte behöver uppsöka akut tandvård eller behöver dyra glasögon .För sådan lyx brukar man inte har råd med. 

• Pluttfamilj

Vi klarar oss gott på CSN här hemma, två studenter och en tvååring. Nästa höst + vår ska jag dessutom vara föräldraledig och studera samtidigt så då blir det lite mer att röra sig med. (Studerar på distans). Men mina kursböcker går på några tusen per termin

• Elin 885
    Pluttfamilj skrev 2013-01-04 11:53:27 följande:
    Vi klarar oss gott på CSN här hemma, två studenter och en tvååring. Nästa höst + vår ska jag dessutom vara föräldraledig och studera samtidigt så då blir det lite mer att röra sig med. (Studerar på distans). Men mina kursböcker går på några tusen per termin
    hur kan du studera (heltid?) och vara mammaledig? jag studerar heltid på distans och sitter ca 9h/dag med litteraturen.
  • Elin 885
    Pluttfamilj skrev 2013-01-04 11:53:27 följande:
    får man dessutom föräldrapenning om man är inskriven som student? det får man väl bara om man är helt hemma?
  • Anonym

Man klarar sig med nöd och näppe. Dock om det kommer en avgift du inte är beredd på, tex läkarbesök, en böter eller vad som helst, så kan hela din ekonomi rasa.

Finns inga marginaler.

Och ja, studenter är fattiga. Eller har känslan av att vara fattiga. Har man så det PRECIS går ihop och du inte kan göra någonting spontant överhuvudtaget på några månader så känner du dig fattig.

• Swagger

Det mesta är ju lån som ska betalas tillbaka. När jag pluggade jobbade jag alla lov och även kvällar och helger för att överleva. Man får ju inget lån eller bidrag över loven.Det slutade med att CSN slog fast att jag hade tjänat för mycket pengar under året och blev återbetalnings-skyldig (med ganska kort datum) trots att jag klarat alla mina poäng.

Det hela slutade med att jag inte ens tog bidraget och jobbade mer. Blev såklart skotjobbigt och tokfattigt. 

• Muppen0226
    Anonym (studenten) skrev 2013-01-03 14:56:29 följande:
    Jag kollade runt på CSN idag, och jag uppfattar det som så att man "får" nära 9000:- i månaden när man studerar på heltid, då är både bidrag och "standardlånet" inräknat, men inga tillägg.

Det är så ofta man hör att studenter har det så jättejättefattigt? Jag räknade på det...

Jag har en hyra på 4200 i månaden (vilket vad jag vet motsvarar ungefär vad en studentlya kostar också), busskort avrundat uppåt blir 800, min mobilkostnad ligger på ca 400 kronor.

5400 för mig alltså. Då återstår 3600 kronor. Är det verkligen så illa? det är nästan 1000:- per vecka ju, och det kan väl inte räknas som ekonomiskt ohållbart?

Jag har pluggat en termin nu utan csn men planerar att söka nu till vårterminen. Och jag måste erkänna att jag tyckte det var över mina förväntningar. Jag såg framför mig hur man skulle vara tvungen att jobba fem kvällar i veckan och varannan helg för att få ihop det, för det är så det låtit när mina vänner (med liknande utgifter) pluggat tidigare. 

Är det någon som upplevt studentperioden med CSN som rätt skön eller som kan förklara på vilket sätt detta är lite pengar för en person att leva på under en studieperiod?

Det där beror på var man bor. Där jag bor kostar en stundentlägenhet från 6000kr och uppåt, busskorten kostar minst 1000kr i månaden beroende på var man bor, OM man inte har råd att köpa ett årskort som kostar nästan 5000kr - man sparar i längden på det men man måste ha de där 5000kr att betala med från första början. Skolböckerna kostar väldigt olika beroende på vad det är för material, får man tag i begagnat eller inte? Elräkning tillkommer, man behöver äta osv osv osv.
    Jag pluggade i en småstad på yrkeshögskola. Där hyr dem ut lägenheter som är för nedgångna för vanligt folk, billigt till studenterna. Jag hade en jättestora etta på 60kvm och betalade 2500kr för den. Men då jag är allergiker kostar min mat mer så trots att jag hade gångavstånd till skolan så gick alla pengarna åt varje månad och jag hade 1000kr att handla mat för på en hel månad. När de pengarna var slut då var de slut. En del studiematerial vi köpte kostade över 1000kr/bok och gick inte att hitta begagnad...  
Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?