• Anonym (studenten)

studenter är väl inte fattiga?

Jag kollade runt på CSN idag, och jag uppfattar det som så att man "får" nära 9000:- i månaden när man studerar på heltid, då är både bidrag och "standardlånet" inräknat, men inga tillägg.

Det är så ofta man hör att studenter har det så jättejättefattigt? Jag räknade på det...

Jag har en hyra på 4200 i månaden (vilket vad jag vet motsvarar ungefär vad en studentlya kostar också), busskort avrundat uppåt blir 800, min mobilkostnad ligger på ca 400 kronor.

5400 för mig alltså. Då återstår 3600 kronor. Är det verkligen så illa? det är nästan 1000:- per vecka ju, och det kan väl inte räknas som ekonomiskt ohållbart?

Jag har pluggat en termin nu utan csn men planerar att söka nu till vårterminen. Och jag måste erkänna att jag tyckte det var över mina förväntningar. Jag såg framför mig hur man skulle vara tvungen att jobba fem kvällar i veckan och varannan helg för att få ihop det, för det är så det låtit när mina vänner (med liknande utgifter) pluggat tidigare. 

Är det någon som upplevt studentperioden med CSN som rätt skön eller som kan förklara på vilket sätt detta är lite pengar för en person att leva på under en studieperiod?

• Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?
  • Anonym
    Elin 885 skrev 2013-01-03 20:06:57 följande:
    ja fia s det var dig jag menade.
    vad äter du då?
    jag äter för 2000kr per månad.

en person ska enligt konsumentverket äta för 1.500kr ,så du äter för mycket!
  • Anonym (studenten)
    Anonym skrev 2013-01-03 21:58:34 följande:

en person ska enligt konsumentverket äta för 1.500kr ,så du äter för mycket!
    Nja... äter för för mycket pengar kanske?
  • Anonym (Studerar)

I början var det stor omställning, jag hade jobbat och hade ut ca 18000:-. Att gå från det till hälften var ju rätt så "tufft" i den bemärkelsen att jag inte längre unnar mig en massa onödiga saker samt att jag inte lägger undan lika mycket pengar. Men helt klart har du rätt, man kan gott överleva på 9000 och tack vare att jag hade jobbat hade jag liten buffert som gör att jag fortfarande kan unna mig lite utöver det vanliga i mitt studentliv.

Sen handlar det om prioriteringar, jag röker inte och dricker inte varje helg och där sparar jag in massor. Har en massa klasskamrater som gnäller om att de är panka och inte har råd med mat, men röker och snusar upp sitt studielån istället.

• Anonym
    Anonym (studenten) skrev 2013-01-03 21:48:45 följande:
    Om du läste det du citerade ser du att jag skrev att jag inte anser att det borde kasta kull budgeten om man lägger på elräkning(som jag har inbakad i min boendeavgift vilket jag nämnt och bett om ursäkt för att jag inte berättat typ tre gånger) och hemförsäkring. Jag har inga andra räkningar, jag kan ju inte ljuga om min ekonomi för att andra har räkningar hos tex ellos eller har tv:n på avbetalning eller hur?

Jag har skrivit flera gånger att 3600 räcker väl till mat och att jag inte äter för mer än 1600, kan gå lägre om det ska vara så. Och nej, jag är inte undernärd. När jag hade heltidslön åt jag för mer, men inte mer mat. Jag anpassar alltså vad jag äter efter plånboken, som jag antar att de flesta vettiga gör. 
    Ok.
    Repan har skrivit en rimlig budget i den här tråden, tycker du missar en hel del normala utgifter i din beräkning. Den är lite overklig så att säga, som att du inte bott själv speciellt länge. Det är t.e.x både ovanligt och oansvarigt att inte ha hemförsäkring! Att aldrig gå till tandläkaren. Hur möblerar du ditt hem? Får du det färdigt av mamma och pappa? Hur har du annars råd? Etc.

Man kan ha andra räkningar än ellos och avbetalningar som du så nedlåtande uttalar dig om.
    Typ bredband t.ex. Eller försäkring för en katt. Eller kurslitteraturen. Eller prenumeration på dagstidning. Som repan skrev: separera absoluta behov och sånt som är bra att ha och vissa saker i princip nödvändiga. Att inte ha internet hemma förstör studierna rätt ordentligt för de flesta. Om inte annat kraschar budgeten eftersom man inte kan vara hemma och äta.

Anser nog att Repans budget är mer rimlig. Den motsäger inte dig - det går fint att klara sig. Men att säga att man har 3600 kr "över" när man inte ens betalat mat är missvisande! SÅ bra har man det inte.
  • Anonym

Vet inte riktigt var ni får 9000:- ifrån, min man pluggar och får ut ca 7500:- och det räcker inte till mycket, när hyra, SL och räkningar+mat sagt sitt återstår ingenting. Tur att en av oss jobbar annars hade det aldrig gått..

• Anonym (studenten)
    Anonym skrev 2013-01-03 22:11:47 följande:
    Ok.
    Repan har skrivit en rimlig budget i den här tråden, tycker du missar en hel del normala utgifter i din beräkning. Den är lite overklig så att säga, som att du inte bott själv speciellt länge. Det är t.e.x både ovanligt och oansvarigt att inte ha hemförsäkring! Att aldrig gå till tandläkaren. Hur möblerar du ditt hem? Får du det färdigt av mamma och pappa? Hur har du annars råd? Etc.

Man kan ha andra räkningar än ellos och avbetalningar som du så nedlåtande uttalar dig om.
    Typ bredband t.ex. Eller försäkring för en katt. Eller kurslitteraturen. Eller prenumeration på dagstidning. Som repan skrev: separera absoluta behov och sånt som är bra att ha och vissa saker i princip nödvändiga. Att inte ha internet hemma förstör studierna rätt ordentligt för de flesta. Om inte annat kraschar budgeten eftersom man inte kan vara hemma och äta.

Anser nog att Repans budget är mer rimlig. Den motsäger inte dig - det går fint att klara sig. Men att säga att man har 3600 kr "över" när man inte ens betalat mat är missvisande! SÅ bra har man det inte.
    Jag tycker också repans budget var rimlig och totalvettig och visar på att man har råd med en hel del och kanske är det så att många har fler utgifter än mig.

Jag har bott själv väldigt länge och jag får inte hjälp av mina föräldrar nej.

Mitt hem är möblerat med en hel del IKEA, möbler jag haft länge, och ärvda saker. Har samlat på mig en hel del genom åren och köper inte saker som jag inte har råd med, och nu som student är det betydligt mindre än när jag hade heltidslön, då blev det en hel del investeringar, men inte närmsta åren. Internet har jag också.

Jag uttalar mig inte nedlåtande om ellos (det var ett exempel hämtat direkt ur tråden men du kanske inte läst det, och det är så många inlägg nu så det förstår jag om du inte gjort) eller folk som valt att ha avbetalning på saker, TV eller whatever, men det är inte heller något jag räknar in som en mänsklig rättighet, att ha en platt-TV, så jag anser inte att avsaknaden av en sådan när man har CSN är ett tecken på att man som student är fattig.

Om jag visste att jag skulle jobba heltid ett bra tag framöver ser jag inga problem med att ta något på avbetalning egentligen  förutom att jag som person är mer bekväm med att betala hela kalaset när jag har pengarna, för att jag tycker om att ha låga fasta avgifter( och få).Jag vet mycket väl att man kan ha andra räkningar, men jag tycker fortfarande inte att det är en omöjlighet att klara sig på 9000:- Och om det är vad som krävs, då kan man ju säga upp en prenumeration på en morgontidning bland annat...

Men som sagt, repans budget var ju finfin.

När jag skrev 3600 så hade jag inte räknat av mat, utan det är vad jag skrivit att man har KVAR till mat etc. Jag anser att man lätt kan äta för under 1500, så hur man än vrider och vänder på det så är man inte fattig.

• pingvin

Jag pluggade på 90-talet och det var väl andra villkor då. Minns inte riktigt hur mycket pengar man hade från CSN, men jag tror inte det var så mycket mindre än vad du beskriver. Däremot så var levnaskostnaderna lägre. Ett studentrum kostade knappt 2000. Mobiltelefoner var det inga som hade i min ungängeskrets heller (däremot subvensionerat  bredband för en blygsam kostnad). Cyklade i ur och skur så busskort behövdes inte heller.
    Jag levde säkert snålt, även om jag inte upplevde det så då. Jobbade aldrig vid sidan av eftersom jag gick en utbildning som var väldigt tidskrävande. Minns dock att jag faktiskt hade en del pengar över varje månad som jag kunde spara. När jag sen blev färdig med mina studier och fick ett riktigt jobb tänkte jag att nu ska jag nog äntligen leva gott. Visst steg mina levnadskostnader ordentligt när jag flyttade från studentgettot och började leva som en vanlig människa, men jag upplevde nästan att jag hade mindre pengar att röra mig med då jämfört med studietiden.

• gedansk

glöm för all del inte tandläkaren och att man lägger undan pengar till sommaren om man inte får sommarjobb eller tills första lönen betalas ut. Sedan så var det en stor skillnad om man pluggar i en storstad eller på mindre ort med hyra. Jag skulle nog säga att man lever inte fattigt men att det gäller att se till hela året och alla utgifter.

• Anonym ("fattig")

alla studenter klarar inte sig bra. varför tror så många här att alla studenter har låg hyra? där jag bor finns inga studentlägenheter lediga och jag som ensamstående mamma är inte precis så poppis att dela lägenhet med. jag har knappt precis så vi klarar oss

• Anonym (Sjukpensionär)

Är sjukpensionär sen många många år och får ut ca 8000. Har stora kostnader pga sjukdom.
    Tycker alltid att de som studerar verkar kunna gå ut, har fina kläder etc Och att det är under en begränsad tid. 
    Och är dessutom ofta friska. En förmån att få studera .

Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?