Anonym skrev 2013-01-03 22:11:47 följande:
Ok.
Repan har skrivit en rimlig budget i den här tråden, tycker du missar en hel del normala utgifter i din beräkning. Den är lite overklig så att säga, som att du inte bott själv speciellt länge. Det är t.e.x både ovanligt och oansvarigt att inte ha hemförsäkring! Att aldrig gå till tandläkaren. Hur möblerar du ditt hem? Får du det färdigt av mamma och pappa? Hur har du annars råd? Etc.
Man kan ha andra räkningar än ellos och avbetalningar som du så nedlåtande uttalar dig om.
Typ bredband t.ex. Eller försäkring för en katt. Eller kurslitteraturen. Eller prenumeration på dagstidning. Som repan skrev: separera absoluta behov och sånt som är bra att ha och vissa saker i princip nödvändiga. Att inte ha internet hemma förstör studierna rätt ordentligt för de flesta. Om inte annat kraschar budgeten eftersom man inte kan vara hemma och äta.
Anser nog att Repans budget är mer rimlig. Den motsäger inte dig - det går fint att klara sig. Men att säga att man har 3600 kr "över" när man inte ens betalat mat är missvisande! SÅ bra har man det inte.
Jag tycker också repans budget var rimlig och totalvettig och visar på att man har råd med en hel del och kanske är det så att många har fler utgifter än mig.
Jag har bott själv väldigt länge och jag får inte hjälp av mina föräldrar nej.
Mitt hem är möblerat med en hel del IKEA, möbler jag haft länge, och ärvda saker. Har samlat på mig en hel del genom åren och köper inte saker som jag inte har råd med, och nu som student är det betydligt mindre än när jag hade heltidslön, då blev det en hel del investeringar, men inte närmsta åren. Internet har jag också.
Jag uttalar mig inte nedlåtande om ellos (det var ett exempel hämtat direkt ur tråden men du kanske inte läst det, och det är så många inlägg nu så det förstår jag om du inte gjort) eller folk som valt att ha avbetalning på saker, TV eller whatever, men det är inte heller något jag räknar in som en mänsklig rättighet, att ha en platt-TV, så jag anser inte att avsaknaden av en sådan när man har CSN är ett tecken på att man som student är fattig.
Om jag visste att jag skulle jobba heltid ett bra tag framöver ser jag inga problem med att ta något på avbetalning egentligen förutom att jag som person är mer bekväm med att betala hela kalaset när jag har pengarna, för att jag tycker om att ha låga fasta avgifter( och få).Jag vet mycket väl att man kan ha andra räkningar, men jag tycker fortfarande inte att det är en omöjlighet att klara sig på 9000:- Och om det är vad som krävs, då kan man ju säga upp en prenumeration på en morgontidning bland annat...
Men som sagt, repans budget var ju finfin.
När jag skrev 3600 så hade jag inte räknat av mat, utan det är vad jag skrivit att man har KVAR till mat etc. Jag anser att man lätt kan äta för under 1500, så hur man än vrider och vänder på det så är man inte fattig.