• Anonym (studenten)

studenter är väl inte fattiga?

Jag kollade runt på CSN idag, och jag uppfattar det som så att man "får" nära 9000:- i månaden när man studerar på heltid, då är både bidrag och "standardlånet" inräknat, men inga tillägg.

Det är så ofta man hör att studenter har det så jättejättefattigt? Jag räknade på det...

Jag har en hyra på 4200 i månaden (vilket vad jag vet motsvarar ungefär vad en studentlya kostar också), busskort avrundat uppåt blir 800, min mobilkostnad ligger på ca 400 kronor.

5400 för mig alltså. Då återstår 3600 kronor. Är det verkligen så illa? det är nästan 1000:- per vecka ju, och det kan väl inte räknas som ekonomiskt ohållbart?

Jag har pluggat en termin nu utan csn men planerar att söka nu till vårterminen. Och jag måste erkänna att jag tyckte det var över mina förväntningar. Jag såg framför mig hur man skulle vara tvungen att jobba fem kvällar i veckan och varannan helg för att få ihop det, för det är så det låtit när mina vänner (med liknande utgifter) pluggat tidigare. 

Är det någon som upplevt studentperioden med CSN som rätt skön eller som kan förklara på vilket sätt detta är lite pengar för en person att leva på under en studieperiod?

• Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?
  • Llimen
    Tiiipsy skrev 2013-01-04 13:27:42 följande:
    Pluttfamilj: Det är inte möjligt att få föräldrarpenning från försäkringskassan och CSN samtidigt...säker på att du förstått rätt? Nu vet jag att studenter skiter i det, MEN du ska tom anmäla till försäkringskassan om du är sjuk när du studerar, OCH till CSN, detta innebär att du då ska få pengar av FK ist för av CSN då du inte vistas i skolan...och då du ska läsa på distans så är du ju hemma, men rent regelrätt så är du då INTE föräldrarledig, vilket innebär att du inte får några pengar av FK...det kan ju jämföras med att du tar ut föräldrarpenning samtidigt som du går till jobbet...vilket man inte får.
    Nu var inte detta menat till mig, men Tiipsy, du har fel.
    Som distansstudent är det helt okej att kombinera föräldrapenning och CSN. Jag har kollat upp detta noga (och inför varje termin) med både försäkringskassan och CSN som svarar att det är helt okej, det enda kravet är från försäkringskassan som säger att jag måste ha rumslig kontakt med/ vara ansvarig för  barnet jag tar ut föräldrapenning för. Har alltså pluggat tre terminer med dessa båda ersättningar och dessutom en med CSN+vårdnadsbidrag.
    Kolla själv med dem!
  • M166

Hur mycket böcker och annat studiematerial kostar beror väldigt mycket på vad man pluggar. Jag har läst kurser där det gick att få tag på begagnad litteratur, andra kurser däremot krävde böcker på över 1000:- i månaden. Hur mycket det kostar att hyra bostad beror väl också, vilken stad är det där det går att få studentlya utan problem? 
    Nej, man lever inte på gränsen till svält som student. Det sura är dock att man vid studieslut får börja sin karriär med tusentals kronor i skuld samtidigt som andra bidrag inte behöver betalas tillbaka. Surt är det även att man inte får tjäna utöver en viss gräns med CSN.  

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-04 02:50:08 följande:
    Tror du att kurslitteratur är gratis? På vissa utbildningar kan det gå på upp mot 2000 i månaden (särskilt naturvetenskapliga, den sortens kurslit brukar vara dyr). Och nej, det går inte alltid att låna pga att små upplagor på bibliotek.

men när jag pluggade data på komvux med CSN hade vi typ EN bok och den FICK vi.
    när jag plugade matte osv  också på komvux och CSN har jag heller inget minne utav att jag någonsin betalat böcker.
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-01-04 15:19:44 följande:

när jag plugade matte osv  också på komvux och CSN har jag heller inget minne utav att jag någonsin betalat böcker.
    oj kul för dig.
    jag har studerat på komvux och då hade man en bok per kurs. jag läste i 1,5 år så det blev en del böcker.
    nu på universitetet så har vi 5-6 böcker per kurs och dem är inte gratis.
    har aldrig fått någon bok gratis från varken komvux eller universitet.
    det var ca 2 år sen jag läste på komvux.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-04 11:39:28 följande:
    brf-avgift + ränta: 5000:-
    El, telefoni, internet, försäkringar ca 1000:-/mån
    Sl-kort 500 (1500:-/kvartal)
    litteratur ca 1000:-
    Mat 1500:- 

något utanför detta behöver tas av sparpengar, dvs kläder, nöje, läkarbesök mm 
    klarar mig men inte mer än så... längtar tills jag är klar om ett år och börjar jobba å kommer få ut det dubbla! 

vad är det för litteratur som kostar 1000kr/månad?
    sen kan du inte vara säker på att ens få ett jobb när du plugat färdigt.
    dessutom ska du då börja BETALA TILLBAKA lånet,typ 1.500kr/månad till CSN.....
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-01-04 15:27:11 följande:

denna kursen som jag läser nu är det 4 böcker, tror jag ganska precis betalade 1000kr, sen ska jag skriva ut en bok på ca 200 sidor också som vi fått som länk och varken bläck eller papper till skrivaren är gratis. jag brukar snitta på 1000kr i kurslitteratur till varje kurs vi läser. och vi brukar läsa en 15 poängskurs och två 7,5 poängskurser per termin.
  • Anonym (fd student)
    Anonym skrev 2013-01-04 15:19:44 följande:

Att jämföra med komvux är en ytterlighet i sammanhanget. En annan ytterlighet är att jämföra med  litteraturvetenskap på universitetet där man har mellan 15 och 20 böcker, som man får låna på biblioteket eller bekosta själv, på varje delkurs. En delkurs omfattar ca 5 veckor. 

De flesta utbildningar ligger ju någonstans i mitten av dessa två. 

• Elin 885

en 7,5 poängskurs läses dessutom på en månad, vilket gör att litteraturen den månaden bli ca 1000kr. en 15ppoängskurs läses på 2 månader. så ja det kan lugnt bli 1000kr i månaden för litteratur.
    jag läser inte naturvetenskapligt heller, där det förekommer ännu mer litteratur. min ena bror är läkare, jag vet inte hur mycket han har lagt ned på litteratur, EN enda bok om celler kostade 1000kr berättade han, en enda bok och de skulle ha fler i den kursen.
  • sextiotalist

Jag var tvungen att titta på några gamla kursböcker från 80-talet (på de böckerna som prislapparna sitter kvar). En av kurserna så betalade jag då 500 kronor för kursboken (i sig en termin). En annan gick böckerna på 600 kronor för en termin.
    Detta var för ungefär 25 år sedan, tvivlar på att det är billigare nu.  
  • Anonym
    Elin 885 skrev 2013-01-04 15:29:32 följande:
    denna kursen som jag läser nu är det 4 böcker, tror jag ganska precis betalade 1000kr, sen ska jag skriva ut en bok på ca 200 sidor också som vi fått som länk och varken bläck eller papper till skrivaren är gratis. jag brukar snitta på 1000kr i kurslitteratur till varje kurs vi läser. och vi brukar läsa en 15 poängskurs och två 7,5 poängskurser per termin.

varför ska du skriva ut en bok? det är väl bara att läsa från länken???

låter otroligt onödigt.

ungeför som att jag skulle skriva ut "det sovande folket2 som finns å nätet som reinfeldt skrivit,varför skulle jag göra det lixom??

har läraren TYDLIGT sagt att ni ska SKRIVA UT EN BOK PÅ 200SIDOR? Låter mycket märklit i mina öron!

Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?