• Anonym (studenten)

studenter är väl inte fattiga?

Jag kollade runt på CSN idag, och jag uppfattar det som så att man "får" nära 9000:- i månaden när man studerar på heltid, då är både bidrag och "standardlånet" inräknat, men inga tillägg.

Det är så ofta man hör att studenter har det så jättejättefattigt? Jag räknade på det...

Jag har en hyra på 4200 i månaden (vilket vad jag vet motsvarar ungefär vad en studentlya kostar också), busskort avrundat uppåt blir 800, min mobilkostnad ligger på ca 400 kronor.

5400 för mig alltså. Då återstår 3600 kronor. Är det verkligen så illa? det är nästan 1000:- per vecka ju, och det kan väl inte räknas som ekonomiskt ohållbart?

Jag har pluggat en termin nu utan csn men planerar att söka nu till vårterminen. Och jag måste erkänna att jag tyckte det var över mina förväntningar. Jag såg framför mig hur man skulle vara tvungen att jobba fem kvällar i veckan och varannan helg för att få ihop det, för det är så det låtit när mina vänner (med liknande utgifter) pluggat tidigare. 

Är det någon som upplevt studentperioden med CSN som rätt skön eller som kan förklara på vilket sätt detta är lite pengar för en person att leva på under en studieperiod?

• Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?
  • Border
    Anonym skrev 2013-01-04 15:42:28 följande:

vart köper man dessa böcker för 1000kr/st,jag har nämligen ALDRIG sett en enda bok ens på Akademibokhandeln!
    Finns en kursbok i Engelska som jag hade förra terminen som kostade 800 spänn.
  • Elin 885
    Border skrev 2013-01-04 15:53:37 följande:
    Japp, man får ej glömma att "Sveriges rikes lag" är en kursbok.
    jo den är det tyvärr, jag har den gröna som var lite billigare och som jag köpte begagnat.
  • Kjellgren
    Anonym skrev 2013-01-04 15:42:28 följande:

vart köper man dessa böcker för 1000kr/st,jag har nämligen ALDRIG sett en enda bok ens på Akademibokhandeln!
    Inte för att den ingår i några grundkurser men jag har just köpt en bok för 4000 och tittar jag på mina gamla kursböcker (20 år sedan - jösses vad tiden går!) så kostade de runt 1000-lappen styck. Så det kan inte vara särskilt ovanligt idag heller med böcker i den prisklassen.

Angående TS, nej fattigt är det inte att vara student men inte särskilt fett heller. Det går, även om man har barn och det är sällan under särskilt många år trots allt. Förhoppningsvis har man sedan utbildat sig inom ett område där det finns jobb, annars kan jag förstå att det känns tungt, först studietiden och sedan arbetslöshet.
  • Anonym

jag pluggar och visst vi går runt men kan ju inte säga att man har råd att göra så mycket har hus 3 hundar 1 katt 1 barn 2 bilar så vi kan spara lite men inte alla månader jag jobbar extra då jag kan för att kunna spara och göra nå kul ibland.

• Anonym (Inta fattig :))

Nej man behöver absolut inte vara fattig som student, men det är ju ändå stor skillnad på när jag jobbade deltid och hade ut 12 000/mån och nu när jag får ut knappt 6000, dessutom så ska ju lånen betalas tillbaka (jag ta enbart ut halva lånedelen).
    Å andra sidan bor jag betydligt billigare än de flesta studenter (2500 kr inkl.el).
    Jag klarar mig bra på mina pengar, men att resa eller köpa mer än det nödvändigaste i klädväg/matväg har jag knappast råd med. 

Har man däremot jobbat och skaffat sig utgifter före studierna (hus, bil, barn mm) så ser ju situationen helt annorlunda ut, då är 9000 kr (som dessutom bara betalas ut under terminerna) inte någon jättesumma. 

Känns riktigt bra att jag tar examen till sommaren och slipper vända på varenda krona sen :) 

• Anonym
    sextiotalist skrev 2013-01-04 15:43:16 följande:

Nu vet jag inte hur Elin har för studieteknik. Men jag läser aldrig något viktigt direkt från länken. Jag skriver ut allt sådant.

Det gäller lagar, direktiv, mötesprotokoll, rapporter, studier etc. 
    Så jag hade nog skrivit ut det mesta.

Mina gamla kursböcker är fyllda av notiser, färgmarkeringar och andra tecken. Jag är en person som måste använda skrivandet för att komma ihåg saker och ting. Jag har aldrig kunnat läsa in något rakt av     

tänk  jag läser mycket på www.lagen.nu
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-01-04 16:16:58 följande:

tänk  jag läser mycket på www.lagen.nu
    ok, skulle jag haft med mig alla lagar utskrivna så vid min tenta i juridik så skulle det bli en helvetes massa papper och mycket dyrt.
    jag lyckades få min lagbok begagnad för 500kr.
Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?