• Anonym (studenten)

studenter är väl inte fattiga?

Jag kollade runt på CSN idag, och jag uppfattar det som så att man "får" nära 9000:- i månaden när man studerar på heltid, då är både bidrag och "standardlånet" inräknat, men inga tillägg.

Det är så ofta man hör att studenter har det så jättejättefattigt? Jag räknade på det...

Jag har en hyra på 4200 i månaden (vilket vad jag vet motsvarar ungefär vad en studentlya kostar också), busskort avrundat uppåt blir 800, min mobilkostnad ligger på ca 400 kronor.

5400 för mig alltså. Då återstår 3600 kronor. Är det verkligen så illa? det är nästan 1000:- per vecka ju, och det kan väl inte räknas som ekonomiskt ohållbart?

Jag har pluggat en termin nu utan csn men planerar att söka nu till vårterminen. Och jag måste erkänna att jag tyckte det var över mina förväntningar. Jag såg framför mig hur man skulle vara tvungen att jobba fem kvällar i veckan och varannan helg för att få ihop det, för det är så det låtit när mina vänner (med liknande utgifter) pluggat tidigare. 

Är det någon som upplevt studentperioden med CSN som rätt skön eller som kan förklara på vilket sätt detta är lite pengar för en person att leva på under en studieperiod?

• Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?
  • Anonym (inte dåligt alls)

Jag studerade då jag var ensamstående med ett barn, hade då bidrag + fullt lån. Det gick hur bra som helst, jag kunde shoppa mer till mig själv då än vad jag kan nu. Jag reste och gick ut och levde ett normalt liv. Jag hade annars kunnat spara en liten slant om jag inte ville unna mig saker.

• Anonym
    Anonym (inte dåligt alls) skrev 2013-01-04 02:05:22 följande:

Jag studerade då jag var ensamstående med ett barn, hade då bidrag + fullt lån. Det gick hur bra som helst, jag kunde shoppa mer till mig själv då än vad jag kan nu. Jag reste och gick ut och levde ett normalt liv. Jag hade annars kunnat spara en liten slant om jag inte ville unna mig saker.

Samma här. Men ser ändå mitt barn plugga en mer krävande linje och ha sambo som förväntar sig halva hyran betald och med resor och böcker finns bara 1000 kronor kvar till mat och allt.....
  • Anonym (studenten)
    Anonym skrev 2013-01-04 00:11:21 följande:
    Från ts: "Jag har en hyra på 4200 i månaden (vilket vad jag vet motsvarar ungefär vad en studentlya kostar också), busskort avrundat uppåt blir 800, min mobilkostnad ligger på ca 400 kronor.

5400 för mig alltså. Då återstår 3600 kronor. Är det verkligen så illa? det är nästan 1000:- per vecka ju, och det kan väl inte räknas som ekonomiskt ohållbart?"

Har du gratis litteratur? Grattis i så fall. Sen brukar det tillkomma resor hem, ja även som studerande brukar man vilja besöka hemorten, föräldrar, syskon och vänner. Sen kostar frisörbesök, tandläkare, sjukvård, mediciner osv. Men grattis till dig som inte har mer kostnader än mat och nöjen när hyra, busskort och mobil är betalda!
    Å hej å hå här var det upprörda känslor...

Nej. Jag har inte gratis litteratur. Jag har köpt alla böcker, men det har inte varit nödvändigt att köpa alla samma månad, eller samtliga direkt i början av kursen. Jag har haft totalt 13 böcker i litteraturlistan, fördelade sedan den 20:e Augusti.

Jag går varken till tandläkaren, frisören eller vården varje månad.

Minns inte att jag skrivit att studenter inte vill träffa familj och vänner, du måste drömt.

Men tack för alla gratulationer. Eh. 
  • Anonym
    Anonym (studenten) skrev 2013-01-04 02:37:07 följande:
    Å hej å hå här var det upprörda känslor...

Nej. Jag har inte gratis litteratur. Jag har köpt alla böcker, men det har inte varit nödvändigt att köpa alla samma månad, eller samtliga direkt i början av kursen. Jag har haft totalt 13 böcker i litteraturlistan, fördelade sedan den 20:e Augusti.

Jag går varken till tandläkaren, frisören eller vården varje månad.

Minns inte att jag skrivit att studenter inte vill träffa familj och vänner, du måste drömt.

Men tack för alla gratulationer. Eh. 
    Inte alls men jag vill gärna veta vad du läser för utbildning där litteraturen blir gratis.

Tandläkarförsäkring betalar många, har man allergi/astma så tillkommer läkarbesök/medicin även om man inte är sjuk.

Hur finansierade du dina böcker?
  • Regnig måndag
    Anonym (inte dåligt alls) skrev 2013-01-04 02:05:22 följande:

Jag studerade också som ensamstående och håller inte med. Därför att man kan inte räkna med sommarjobb och lånen är bara på 9 månader men året består av 12. Så det är definitivt ingen räkmacka med shopping och resor att vara student och ensamstående.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym

Tror du att kurslitteratur är gratis? På vissa utbildningar kan det gå på upp mot 2000 i månaden (särskilt naturvetenskapliga, den sortens kurslit brukar vara dyr). Och nej, det går inte alltid att låna pga att små upplagor på bibliotek.

• Anonym
    Regnig måndag skrev 2013-01-04 02:44:16 följande:
    Jag studerade också som ensamstående och håller inte med. Därför att man kan inte räkna med sommarjobb och lånen är bara på 9 månader men året består av 12. Så det är definitivt ingen räkmacka med shopping och resor att vara student och ensamstående.
    Sen är utbildningarna olika krävande både ekonomiskt och tidsmässigt beroende på vad man valt att läsa.
  • Anonym (studenten)
    Anonym skrev 2013-01-04 02:42:59 följande:
    Inte alls men jag vill gärna veta vad du läser för utbildning där litteraturen blir gratis.

Tandläkarförsäkring betalar många, har man allergi/astma så tillkommer läkarbesök/medicin även om man inte är sjuk.

Hur finansierade du dina böcker?
    NÄR har jag skrivit att litteraturen är gratis?

Klart som korvspad att den inte är eller?

Med 3600 kronor efter fasta utgifter är det inte SVÅRT att se, om man äter för låt säga 1200/1500 att det inte är omöjligt att klara en litteraturlista. OM man inte måste köpa tjugo böcker till första veckan av terminen men det har jag då aldrig hört någon behöva göra.

Det finns två sätt här: Man köper böcker i den takt de kommer, och håller reda på det, och ställer dem i bokhyllan när man är klar. Eller, så skulle man kunna köpa de böcker man behöver, och sedan sälja dem.  Med undantag sprillans nyutgivna/nyskrivna böcker. jag föredrar första alternativet, men skulle lätt sälja av min kurslitteratur allteftersom om jag behövde det.

Hade det varit omöjligt att klara sig på studielånet hade ingen kunnat studera klart, då hade andraårs-eleverna på universiteten legat utmärglade utanför sin föreläsningssal med en hopknycklad tjuga krampaktigt i handen. Så ser det generellt inte ut.

• Anonym
    Anonym (studenten) skrev 2013-01-04 02:53:56 följande:
    NÄR har jag skrivit att litteraturen är gratis?

Klart som korvspad att den inte är eller?

Med 3600 kronor efter fasta utgifter är det inte SVÅRT att se, om man äter för låt säga 1200/1500 att det inte är omöjligt att klara en litteraturlista. OM man inte måste köpa tjugo böcker till första veckan av terminen men det har jag då aldrig hört någon behöva göra.

Det finns två sätt här: Man köper böcker i den takt de kommer, och håller reda på det, och ställer dem i bokhyllan när man är klar. Eller, så skulle man kunna köpa de böcker man behöver, och sedan sälja dem.  Med undantag sprillans nyutgivna/nyskrivna böcker. jag föredrar första alternativet, men skulle lätt sälja av min kurslitteratur allteftersom om jag behövde det.

Hade det varit omöjligt att klara sig på studielånet hade ingen kunnat studera klart, då hade andraårs-eleverna på universiteten legat utmärglade utanför sin föreläsningssal med en hopknycklad tjuga krampaktigt i handen. Så ser det generellt inte ut.

Okej, men olika utbildningars böcker kostar olika mycket.

Vissa böcker måste man behålla för att kunna utöva yrket professionellt.

Man kan leva men man kan inte leva gott på CSN om man läser en mer krävande utbildning.
  • Regnig måndag
    Anonym (studenten) skrev 2013-01-03 23:35:53 följande:
    Jodå, det har jag. Jag har pluggat vid flera tillfällen förr och går en "dyr" utbildning nu. Jag har aldrig varit med om att man måste köpa alla böcker i en klump för en superhög summa en enda gång, men om det är så på andra ställen så kan jag ju fatta att det blir krisigt. Jag hade litteratur på över 2000 förra terminen, men vissa av böckerna behövdes inte förrän i oktober, vissa så sent som december.
    Vad går du för utbildning?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?