• Anonym (studenten)

studenter är väl inte fattiga?

Jag kollade runt på CSN idag, och jag uppfattar det som så att man "får" nära 9000:- i månaden när man studerar på heltid, då är både bidrag och "standardlånet" inräknat, men inga tillägg.

Det är så ofta man hör att studenter har det så jättejättefattigt? Jag räknade på det...

Jag har en hyra på 4200 i månaden (vilket vad jag vet motsvarar ungefär vad en studentlya kostar också), busskort avrundat uppåt blir 800, min mobilkostnad ligger på ca 400 kronor.

5400 för mig alltså. Då återstår 3600 kronor. Är det verkligen så illa? det är nästan 1000:- per vecka ju, och det kan väl inte räknas som ekonomiskt ohållbart?

Jag har pluggat en termin nu utan csn men planerar att söka nu till vårterminen. Och jag måste erkänna att jag tyckte det var över mina förväntningar. Jag såg framför mig hur man skulle vara tvungen att jobba fem kvällar i veckan och varannan helg för att få ihop det, för det är så det låtit när mina vänner (med liknande utgifter) pluggat tidigare. 

Är det någon som upplevt studentperioden med CSN som rätt skön eller som kan förklara på vilket sätt detta är lite pengar för en person att leva på under en studieperiod?

• Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?
  • Anonym (Studenten)

Man klarar sig okej men det gäller att hålla i pengarna. Göra matlåda och inte gå ut på krogen för ofta eller köpa massa kläder. Efter mina räkningar så har jag mellan 2500-3000 kvar som ska räcka till mat och nöje.

Det är ju inte sjukt mycket pengar! Men det går om man håller igen på nöjen som kostar. Sen kan man spara till iPad osv. Min mobil kostar allt som allt 350kr i mån.. Då ingår allt!

Anonym skrev 2013-01-03 21:22:33 följande:
    studenter klagar samtidigt som de ofta har senaste iphonen, ny liten laptop mm....

lägger man bara pengarna på boende, mat litteratur, buss-kort och sådant klarar man sig ok 

• Anonym (StudentoMama)

Jag har 

9500 i CSN
    3200 Bostadsbidrag
    1050 Barnbidrag
    1650 Underhåll

= 15,400

HAR ETT BARN!

Hyra - 5645
    El - 250
    Tele + Internet 500
    Försäkringar 350
    Mat + Hygien  3000 
    Lån - 1000
    Tågkort - 800
    Litteratur ca: 1000
    Gym - 99

=  12,644

Kvar - ca: 2,700

Sedan kommer alltid något oväntat, kläder, läkare, ja, you name it.

Tycker inte att jag har det så dåligt, jobbiga är ju bara med de månader jag inte får studiemedel, då är man ju körd eftersom att det går ju knappat att få jobb i en månad i dec , och sommarna är lika svåra.

• nevermind

Jag studerar men vill spara. Hur mycket pengar är minimum vad man behöver till mat, hygien och fritid?

• Anonym (StudentoMama)
    nevermind skrev 2013-01-03 23:21:28 följande:
    Jag studerar men vill spara. Hur mycket pengar är minimum vad man behöver till mat, hygien och fritid?
    Finns en massa bra trådar om just spartips och sånt, prova att googla!
  • FruNaftra

Ts du verkar inte ha en realistisk bild av att SKOLBÖCKER kostar. Vissa kurser har svinadyr kurslitteratur. Vissa månader uppgår bokkostnaderna till flera tusen. Så jag kan nog betrakta mig som att ha varit en fattig student. Fick jobba som ett svin för att unna sig lyxen att ens kunna gå till tandläkaren och köpa ett busskort.

• Anonym (studenten)
    gedansk skrev 2013-01-03 22:44:47 följande:
    glöm för all del inte tandläkaren och att man lägger undan pengar till sommaren om man inte får sommarjobb eller tills första lönen betalas ut. Sedan så var det en stor skillnad om man pluggar i en storstad eller på mindre ort med hyra. Jag skulle nog säga att man lever inte fattigt men att det gäller att se till hela året och alla utgifter.
    Förvisso. Men just skillnaden i hyra... Jag bor i Stockholm, något jag sett påståtts vara dyrare tidigare i tråden. Jag vet inte om det är så, vet dock flera som bor i studentlägenhet (här snackar vi varierad standard, alltifrån ett rum i korridor till etta) som har en hyra på c:a 4000. I avgiften ingår i VISSA fall bredband. Dessutom har jag två kompisar som utan att studera flyttade ihop i en studentlya i en förort för att de inte fick alla lyor uthyrda till studenter, vilket känns lite knäppt, men det är sant.
  • Anonym (studenten)
    FruNaftra skrev 2013-01-03 23:28:10 följande:
    Ts du verkar inte ha en realistisk bild av att SKOLBÖCKER kostar. Vissa kurser har svinadyr kurslitteratur. Vissa månader uppgår bokkostnaderna till flera tusen. Så jag kan nog betrakta mig som att ha varit en fattig student. Fick jobba som ett svin för att unna sig lyxen att ens kunna gå till tandläkaren och köpa ett busskort.
    Jodå, det har jag. Jag har pluggat vid flera tillfällen förr och går en "dyr" utbildning nu. Jag har aldrig varit med om att man måste köpa alla böcker i en klump för en superhög summa en enda gång, men om det är så på andra ställen så kan jag ju fatta att det blir krisigt. Jag hade litteratur på över 2000 förra terminen, men vissa av böckerna behövdes inte förrän i oktober, vissa så sent som december.
  • FruNaftra

Ja det varierar väldigt beroende på vilka kurser man läser och i vilken takt man läser. Jag läste 125-150% vissa terminer och då blev det betydligt mindre tid till extrajobb och högre litteraturkostnader.

• Anonym
    Anonym (Sjukpensionär) skrev 2013-01-03 23:14:45 följande:
    Är sjukpensionär sen många många år och får ut ca 8000. Har stora kostnader pga sjukdom.
    Tycker alltid att de som studerar verkar kunna gå ut, har fina kläder etc Och att det är under en begränsad tid. 
    Och är dessutom ofta friska. En förmån att få studera .

du fick väl oxå höjning nu?

jag höjdes från 6.752kr efter skatt  till 6.827kr efter skatt= höjdes 75kr efter skatt...
  • Anonym (studentska)

Jag har fullt CSN (bidrag + lån), och bor i en typisk studentstad som alltså har många studentrabatter, bostäder, billiga matbutiker etc. En vanlig månad:

Inkomst: 8920:-

Bas-utgifter:
    Hyra + el: 3350:-
    Mobilräkning: mellan 130-250:- (studentabonnemang hos Comviq, rekommenderas!)
    Spotify: 99:-
    Mat, fika, hygienartiklar, tvättmedel etc: 2000:-

Summa: ca 5700:-

Då har jag alltså 3220:- kvar som ska täcka TV-licens var tredje månad, relativt dyr kurslitteratur i stort omfång, ev. bussresor (särskilt nu på vintern), samt att man ju gärna vill spara lite. Jag har inget på avbetalning, det mesta på autogiro, cyklar överallt vid tjänligt väglag och är ingen partyprisse.

Jag betraktar mig inte som särskilt fattig, månaderna går ju ihop och jag vet personer som jobbar heltid men som ändå inte får slantarna att räcka. Men det kanske är så att när man vet att man inte har särskilt breda ramar att sväva utanför ekonomiskt, som man lyckas få ihop det. :)

Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?