• Anonym (studenten)

studenter är väl inte fattiga?

Jag kollade runt på CSN idag, och jag uppfattar det som så att man "får" nära 9000:- i månaden när man studerar på heltid, då är både bidrag och "standardlånet" inräknat, men inga tillägg.

Det är så ofta man hör att studenter har det så jättejättefattigt? Jag räknade på det...

Jag har en hyra på 4200 i månaden (vilket vad jag vet motsvarar ungefär vad en studentlya kostar också), busskort avrundat uppåt blir 800, min mobilkostnad ligger på ca 400 kronor.

5400 för mig alltså. Då återstår 3600 kronor. Är det verkligen så illa? det är nästan 1000:- per vecka ju, och det kan väl inte räknas som ekonomiskt ohållbart?

Jag har pluggat en termin nu utan csn men planerar att söka nu till vårterminen. Och jag måste erkänna att jag tyckte det var över mina förväntningar. Jag såg framför mig hur man skulle vara tvungen att jobba fem kvällar i veckan och varannan helg för att få ihop det, för det är så det låtit när mina vänner (med liknande utgifter) pluggat tidigare. 

Är det någon som upplevt studentperioden med CSN som rätt skön eller som kan förklara på vilket sätt detta är lite pengar för en person att leva på under en studieperiod?

• Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?
  • Anonym

Från ts: "Jag har en hyra på 4200 i månaden (vilket vad jag vet motsvarar ungefär vad en studentlya kostar också), busskort avrundat uppåt blir 800, min mobilkostnad ligger på ca 400 kronor.

5400 för mig alltså. Då återstår 3600 kronor. Är det verkligen så illa? det är nästan 1000:- per vecka ju, och det kan väl inte räknas som ekonomiskt ohållbart?"

Har du gratis litteratur? Grattis i så fall. Sen brukar det tillkomma resor hem, ja även som studerande brukar man vilja besöka hemorten, föräldrar, syskon och vänner. Sen kostar frisörbesök, tandläkare, sjukvård, mediciner osv. Men grattis till dig som inte har mer kostnader än mat och nöjen när hyra, busskort och mobil är betalda!

• Anonym

Nä,jag blev arbetslös..ska börja plugga nu och få det bättre ekonomiskt:) Hade det sämre när jag jobbade också,för då fick jag inget bostadsbidrag.

• Anonym (Herkules)

Jag och min flickvän bor tillsammans i ett korridorrum. Hyran ligger på 2500, så det är 1250 kronor var i månaden.
    Ungefär såhär ser det ut per person;
    Hyra 1250:-
    Busskort 500:-
    Mat 1500:-
    Mobil 200:-
    Summa: 3450:-

Utöver det har vi en katt som kostar i form av mat och försäkring, samt en hobby som vi lägger pengarna på. Vi dricker inte och vi är hemmasittare båda två, så där sparar vi mycket pengar. Vi har dessutom ingen tv, så vi slipper tv-avgiften. Jag har mina släktingar 160 mil bort, så det kostar om jag ska hälsa på dem. Båda har ett medicinbehov och går regelbundet hos psykiatrin, liksom de flesta av mina skolvänner.

Det funkar helt okej att gå runt på. Blir kurslitteraturen extra dyr eller när katten behöver veterinärvård så kan jag behöva låna pengar av pappa tillfälligt. Det enda "problemet" är väl att sambon inte har fått heltidsjobb, utan hon jobbar bara två till tre dagar i veckan, så hennes lön brukar ligga någon tusenlapp under mitt studiebidrag. Då blir det såklart tyngre.

• Tealhawk

Det är inte lite alls, men vissa månader med tung studentlitteratur kombinerat med festade/drogköp kan det bli rätt tungt. (Inte av personlig erfarenhet.)
    Under mitt första år tog jag bara bidrag och jobbade resten och fr.o.m i höst kommer jag ta fullt lån+bidrag vilket ger oss högre inkomst än vad vi har idag och går runt på utan svårigheter.

These are not the droids you're looking for
  • kinder

Levde helt ok som student. Jobbade extra så gott som varje helg men det gick det med. Tycker nog att det gnälls lite väl mycket bland dagens curlade ungdom. Anser du dig ha det knapert, skaffa ett extrajobb. Inte svårare än så.

• Anonym
    kinder skrev 2013-01-04 01:34:06 följande:
    Levde helt ok som student. Jobbade extra så gott som varje helg men det gick det med. Tycker nog att det gnälls lite väl mycket bland dagens curlade ungdom. Anser du dig ha det knapert, skaffa ett extrajobb. Inte svårare än så.
    Beror nog på vilken utbildning man läser....
  • Regnig måndag
    kinder skrev 2013-01-04 01:34:06 följande:
    Riktigt många studenter har familj och eller barn sen innan. Inte lika lätt att bara ta ett extrajobb då...
    Tycker att det är lite väl inskränkt ofta då man bara kan se innanför den egna lilla boxen. Det är egentligen inte svårare än att man sätter sig ner och läser dagstidningar så får man lite perspektiv på tillvaron.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym
    Anonym (studenten) skrev 2013-01-03 23:35:53 följande:
    Jodå, det har jag. Jag har pluggat vid flera tillfällen förr och går en "dyr" utbildning nu. Jag har aldrig varit med om att man måste köpa alla böcker i en klump för en superhög summa en enda gång, men om det är så på andra ställen så kan jag ju fatta att det blir krisigt. Jag hade litteratur på över 2000 förra terminen, men vissa av böckerna behövdes inte förrän i oktober, vissa så sent som december.
    Böckerna för denna termin var "nya" så det fanns ingen chans att köpa begagnat utan 8000 behövde jag lägga ut för terminen. Jippie.... eller not!
  • Anonym
    Regnig måndag skrev 2013-01-04 01:45:51 följande:
    Riktigt många studenter har familj och eller barn sen innan. Inte lika lätt att bara ta ett extrajobb då...
    Tycker att det är lite väl inskränkt ofta då man bara kan se innanför den egna lilla boxen. Det är egentligen inte svårare än att man sätter sig ner och läser dagstidningar så får man lite perspektiv på tillvaron.

Så sant som det är skrivet. Samt att olika utbildningar är olika krävande och olika litteratur behövs!
  • Anonym (Nja)

Studenter överlag har det dåligt ställt . 9000 kr är inte mkt . Alla studenter får inte studentlägenheter , alt korridorsrum . Utan måste hyra ganska dyra lägenheter .

Jag klarade mig hyfsat som student . Men jag köpte begagnad student litteratur , studerade i en håla med billiga hyror vilket också medförde att hushållskostnader hölls nere . Jag kunde inte spara pengar då jag hade hund . Skulle han blivit sjuk el ngt , hade det blivit väldigt jobbigt ekonomiskt . Men utan utsvävningar gick det runt . Det finns inga extra arbeten att få i det lilla samhället . Samt jag hade ingenstans att lämna hunden under obekväma timmar . Vissa månader var jobbiga då jag behöver mediciner för att fungera . Inga billiga och högkostnadskortet täcker inte alla mediciner .  

Jag hade aldrig klarat det med barn . Då barn behöver kläder , blir oförutsägbart sjuka osv .   Samt i en större stad som tex sthlm m dyrare hyror , dyrare mat (trots basprodukter) , skulle mitt studentliv sett mkt annorlunda ut . Jag tycker det gnälls förlite av dagens studenter .   

Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?