• Anonym (studenten)

studenter är väl inte fattiga?

Jag kollade runt på CSN idag, och jag uppfattar det som så att man "får" nära 9000:- i månaden när man studerar på heltid, då är både bidrag och "standardlånet" inräknat, men inga tillägg.

Det är så ofta man hör att studenter har det så jättejättefattigt? Jag räknade på det...

Jag har en hyra på 4200 i månaden (vilket vad jag vet motsvarar ungefär vad en studentlya kostar också), busskort avrundat uppåt blir 800, min mobilkostnad ligger på ca 400 kronor.

5400 för mig alltså. Då återstår 3600 kronor. Är det verkligen så illa? det är nästan 1000:- per vecka ju, och det kan väl inte räknas som ekonomiskt ohållbart?

Jag har pluggat en termin nu utan csn men planerar att söka nu till vårterminen. Och jag måste erkänna att jag tyckte det var över mina förväntningar. Jag såg framför mig hur man skulle vara tvungen att jobba fem kvällar i veckan och varannan helg för att få ihop det, för det är så det låtit när mina vänner (med liknande utgifter) pluggat tidigare. 

Är det någon som upplevt studentperioden med CSN som rätt skön eller som kan förklara på vilket sätt detta är lite pengar för en person att leva på under en studieperiod?

• Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?
  • virrhjarnan

Jag tycker inte att studenter kan räknas som fattiga, men inte som rika heller. Allting är ju relativt.

Jag är själv studerande och bor tillsammans med min sambo som jobbar heltid. Jag har CSN ca 8900/mån och han har ca 16000/mån. Jag tycker att vi har ganska mycket pengar och lever bra, medan han tycker att vi har alldeles för lite. Jag är en spara och han en slösa så vi kompletterar varandra. 

Min halva av räkningarna är ungefär Hyra 3000
          Mat 2000
          El 200
          Internet 200
          Sparar 500
         Bil 1500 (sambon behöver bil till jobbet) 
          Husdjur 300
          Försäkringar 100  

Sedan är det gymkort, en jäkla massa böcker, fackavgift, kåravgift, kläder och annat smått och gott som resterande går till. Men jag räknar mig själv som sagt inte som fattig heller:)     

• Emmaelisabeth90

Jag "får" runt 9000 kr i månaden och när jag har betalat alla räkningar och mat osv.. så har jag varje månad 2500 kr över. Som jag sen sätter in på sparkontot. Så hur folk inte klarar sig på 9000 kr om man är ensam kommer jag aldrig att fatta.

• Alltid Daph

Jag levde på csn när jag var ensamstående med ett litet barn. Hade det hur bra som helst. Bodde i en stor trea och gjorde lite vad jag ville. Men så hade jag turen att nästan all kurslitteratur fanns att låna. Hade en enorm litteraturlista så annars hade det blivit kärvt.

• LinneaJosie

I nödfall kan man läsa kurslitteratur i referensbiblioteket, alla universitet torde iaf ha ett. I sthlm och gbg finns mycket behändiga copyställen där man kan få kurslitteratur kopierad för en relativt liten penning :)

• Alltid Daph
    LinneaJosie skrev 2013-01-04 08:40:45 följande:
    I nödfall kan man läsa kurslitteratur i referensbiblioteket, alla universitet torde iaf ha ett. I sthlm och gbg finns mycket behändiga copyställen där man kan få kurslitteratur kopierad för en relativt liten penning :)

Ja, bor man i Sthlm finns ju allt på Kungliga Biblioteket. Går lika bra att sitta där och läsa som någon annanstans. Gratis. 
  • Sweetmind

Jag är student,bor själv i en tvåa (visserligen bostadsrätt) och har häst(!!), gymkort, festar och shoppar en del. Så jag tycker inte att studentlivet är snålt eller fattigt alls!! Jag försöker jobba extra så att jag minst kan betala hästens omkostnader varje mån (ca 5000 . För övriga kostnader är det 9000:- som gäller, och det kommer man långt med:
    Hyra 2900
    Tele, bredband 500
    El 200
    Mat och hygient 2000:-
    Shopping 1000
    Gym 350
    Resten på övrigt:)

• AndersFl

Det är väl så att många studenter inte sköter sin ekonomi. De som betalar ut studielånet räknar kanske inte med att du ska kröka järnet och gå på krogen varje helg. Men när man frågar studenterna så vänder de minsann på varenda krona och lever på pasta och nudlar. Sanningen brukar vara att när de festat upp alla pengar så är pasta och nudlar det enda de har råd med.

• LinneaJosie

Jag kan iofs tänka mig att som ensamstående med barn kan det vara svårt att klara sig på studiemedlet.

• Anonym ("fattig")

Som sagt inte många här tänker på att inte alla har en låg hyra. Så säg inte att studenter inte kan räknas som fattiga, att man minsann har det bra osv.

• Anonym ("fattig")
    Alltid Daph skrev 2013-01-04 08:21:24 följande:
    Jag levde på csn när jag var ensamstående med ett litet barn. Hade det hur bra som helst. Bodde i en stor trea och gjorde lite vad jag ville. Men så hade jag turen att nästan all kurslitteratur fanns att låna. Hade en enorm litteraturlista så annars hade det blivit kärvt.
    Jag är ensamstående med ett barn och pluggar och vi klarar oss knappt precis. Beror nog mest på vad för hyra man har
Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?