• Anonym (studenten)

studenter är väl inte fattiga?

Jag kollade runt på CSN idag, och jag uppfattar det som så att man "får" nära 9000:- i månaden när man studerar på heltid, då är både bidrag och "standardlånet" inräknat, men inga tillägg.

Det är så ofta man hör att studenter har det så jättejättefattigt? Jag räknade på det...

Jag har en hyra på 4200 i månaden (vilket vad jag vet motsvarar ungefär vad en studentlya kostar också), busskort avrundat uppåt blir 800, min mobilkostnad ligger på ca 400 kronor.

5400 för mig alltså. Då återstår 3600 kronor. Är det verkligen så illa? det är nästan 1000:- per vecka ju, och det kan väl inte räknas som ekonomiskt ohållbart?

Jag har pluggat en termin nu utan csn men planerar att söka nu till vårterminen. Och jag måste erkänna att jag tyckte det var över mina förväntningar. Jag såg framför mig hur man skulle vara tvungen att jobba fem kvällar i veckan och varannan helg för att få ihop det, för det är så det låtit när mina vänner (med liknande utgifter) pluggat tidigare. 

Är det någon som upplevt studentperioden med CSN som rätt skön eller som kan förklara på vilket sätt detta är lite pengar för en person att leva på under en studieperiod?

• Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?
  • Anonym (ee)

är ok men har man barn å deras försäkringar 300:- , förskoleavgift 890 , sin egen försäkring 150, tv licens, busskort 500, el, hyra delat på två (10 000) 5000:-, samt vetskapen om att man lever på lånade pengar så är de inte mycket. För enbart bidraget klarar man sig inte på. Men klagar inte men kan förstå om man känner sig fattig. 

• Anonym (tidigare student)
    Anonym (ee) skrev 2013-01-04 13:51:48 följande:
    är ok men har man barn å deras försäkringar 300:- , förskoleavgift 890 , sin egen försäkring 150, tv licens, busskort 500, el, hyra delat på två (10 000) 5000:-, samt vetskapen om att man lever på lånade pengar så är de inte mycket. För enbart bidraget klarar man sig inte på. Men klagar inte men kan förstå om man känner sig fattig. 
    Men om du har barn får du ju extra både från CSN samt barnbidrag. Har man två barn blir det mer än 3000 kr extra per månad, totalt borde det bli över 12000 per månad. Dessutom har väl barnen en pappa också, då kan väl han betala hälften av barnens försäkringar och dagisavgift. TV är fortfarande inget måste, det är en lyx man kan ha om man anser att man har råd. 10000 kr/månad är dessutom en väldigt hög hyra.
  • Anonym (underligt)

konstigt att det inte går att få det..

Jag får nämligen det. 
    Studerar heltid och får ändå föräldrapenning. Enligt försäkringskassan så är det så att man får inte lov att ha mer än 7 studietimmar per dag om man ska få full föräldrapenning. Jag läser på gymnasiet och får pengar ifrån fk och CSN varenda månad. Förhörde mig om det här hos försäkringskassan innan jag började studera så det är verkligen inte så att att jag lurar någon på pengar. 

Men vad vet väl jag, jag kanske bara inbillar mig att det trillar in pengar... 

• Anonym (underligt)

föregående inlägg är menat till Tiiipsy , som det inte gick att citera..

• Anonym (Linda)
    Anonym (tidigare student) skrev 2013-01-04 14:01:02 följande:
    Men om du har barn får du ju extra både från CSN samt barnbidrag. Har man två barn blir det mer än 3000 kr extra per månad, totalt borde det bli över 12000 per månad. Dessutom har väl barnen en pappa också, då kan väl han betala hälften av barnens försäkringar och dagisavgift. TV är fortfarande inget måste, det är en lyx man kan ha om man anser att man har råd. 10000 kr/månad är dessutom en väldigt hög hyra.
    Hej tidigare student,

Det stämmer inte att du får uppemot 3000 kronor extra per månad ifall du har 2 barn (eller fler). Jag studerar med fullt studielån/bidrag och har tilläggsbidrag för tre barn vilket ger strax under 10,000 kronor/månad.

Likt några andra har skrivit så är just litteraturen en ganska tung post - men mycket går att få tag på till en något reviderad summa via t.ex. kurslitteratur.se.

Vänligen
    Linda 
    Anonym (Linda) skrev 2013-01-04 14:20:08 följande:
    Hej tidigare student,

Det stämmer inte att du får uppemot 3000 kronor extra per månad ifall du har 2 barn (eller fler). Jag studerar med fullt studielån/bidrag och har tilläggsbidrag för tre barn vilket ger strax under 10,000 kronor/månad.

Likt några andra har skrivit så är just litteraturen en ganska tung post - men mycket går att få tag på till en något reviderad summa via t.ex. kurslitteratur.se.

Vänligen
    Linda 
    Du får ca 950kr extra från csn, men du får väl barnbidrag också? Alltså över 3000 kr mer per månad in på kontot jämfört med en student utan barn.
  • Anonym

Studerar man på distans och har hand om barnen hemma samtidigt så får man ersättning för att man inte utnyttjar dagis etc, man får alltså ett bidrag för att man är hemma och tar hand om barnen själv. Visserligen borde man ju kunna studera på distans samtidigt med föräldradagar också, om man teoretiskt sätt förlägger studietiden till kväll/natt/helg och därmed är hemma på fp på dagarna??? Men tar man ut föräldradagar så blir det ingen ersättning för att man skippar dagis, så frågan är vad man tjänar bäst på...

Anonym skrev 2013-01-04 14:50:13 följande:
    Studerar man på distans och har hand om barnen hemma samtidigt så får man ersättning för att man inte utnyttjar dagis etc, man får alltså ett bidrag för att man är hemma och tar hand om barnen själv. Visserligen borde man ju kunna studera på distans samtidigt med föräldradagar också, om man teoretiskt sätt förlägger studietiden till kväll/natt/helg och därmed är hemma på fp på dagarna??? Men tar man ut föräldradagar så blir det ingen ersättning för att man skippar dagis, så frågan är vad man tjänar bäst på...
    Menar du vårdnadsbidrag? Det finns inte i många kommuner. I sossestyrda kommuner brukar det inte finnas.
  • Pluttfamilj

Fast mitt barn som är 0-1år går ju rimligen inte på dagis. Att kombinera distansstudier och bebis är dessutom inte så värst krångligt enligt mig. Ja, ibland får man lägga en del studietid på kvällar/helger för att få det att gå ihop, allt beror på hur mycket bebisen sover och vad för slags uppgifter man har i skolan. Har en hel del föräldralediga i min klass just nu! :)

• Elin 885
    Pluttfamilj skrev 2013-01-04 14:56:47 följande:
    Fast mitt barn som är 0-1år går ju rimligen inte på dagis. Att kombinera distansstudier och bebis är dessutom inte så värst krångligt enligt mig. Ja, ibland får man lägga en del studietid på kvällar/helger för att få det att gå ihop, allt beror på hur mycket bebisen sover och vad för slags uppgifter man har i skolan. Har en hel del föräldralediga i min klass just nu! :)
    jo det har jag med, förstår bara inte hur dem får ihop vardagen. men alla är vi olika =).
Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?