• Anonym (studenten)

studenter är väl inte fattiga?

Jag kollade runt på CSN idag, och jag uppfattar det som så att man "får" nära 9000:- i månaden när man studerar på heltid, då är både bidrag och "standardlånet" inräknat, men inga tillägg.

Det är så ofta man hör att studenter har det så jättejättefattigt? Jag räknade på det...

Jag har en hyra på 4200 i månaden (vilket vad jag vet motsvarar ungefär vad en studentlya kostar också), busskort avrundat uppåt blir 800, min mobilkostnad ligger på ca 400 kronor.

5400 för mig alltså. Då återstår 3600 kronor. Är det verkligen så illa? det är nästan 1000:- per vecka ju, och det kan väl inte räknas som ekonomiskt ohållbart?

Jag har pluggat en termin nu utan csn men planerar att söka nu till vårterminen. Och jag måste erkänna att jag tyckte det var över mina förväntningar. Jag såg framför mig hur man skulle vara tvungen att jobba fem kvällar i veckan och varannan helg för att få ihop det, för det är så det låtit när mina vänner (med liknande utgifter) pluggat tidigare. 

Är det någon som upplevt studentperioden med CSN som rätt skön eller som kan förklara på vilket sätt detta är lite pengar för en person att leva på under en studieperiod?

• Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?
  • Anonym
    Elin 885 skrev 2013-01-04 16:22:57 följande:
    men kära du i en tenta i juridik så får du ha med dig lagboken, nej man måste inte kunna alla lagar utantill fattar du väl? några andra böcker får man dock inte ha.

I Uppsala får vi ha med alla böcker! jag har 12-14 böcker som ska med på tentan om drygt en vecka... Och lagboken såklart, haha! Att folk tror att man ska kunna alla lagar utantill, haha!
  • violatricolor

Beror väl lite på om man vill äta skit, ha försäkringar, ha tv, vad man får tag i för boende, om man har träningskort, om man har familj, vad kurslitteraturen kostar, om man köper julklappar/födelsedagspresenter osv....

• lykantrophona

Det som känns surt är ju att man måste betala tillbaka det där lånet en vacker dag. Så därför snålar jag. Bara bidraget kan man inte leva på.

Det verkar som om det framför allt är folk som vant sig vid en bra lön som tycker det verkar hemskt att leva på studiepengar. Är man vad vid det dubbla, så verkar ju 9000 som rätt futtigt. Själv har jag inte haft några problem än, men så bodde jag hemma flera år, och hyr just nu ett rum med väldigt låg hyra. Alla har inte haft den möjligheten.

• Regnig måndag
    Indianica skrev 2013-01-04 19:43:19 följande:
    Vad man betalar för kurslitteratur beror på vad man läser för utbildning. När jag pluggade så hade universitetet som policy att all kurslitteratur ska kunna läsas och lånas på universitetsbiblioteket (referensex och låningsbart alltså). Vissa terminer snålade jag som sjutton och lånade samt läste allt på bibblan och kopierade enstaka kapitel och betalade kanske 200 kr i kopieringskostnader under en hel termin för all jag läste. Min sambo däremot läste läkarprogrammet och där tvingades man köpa all litteratur för böckerna var enorma att ingen människa han sitta och plugga allt det på ett bibliotek, plus att böckerna behövs efter utbildningen, vissa av dem låg på 2000 sidor och kunde kosta 3-4000 kr per bok.
    Universitetsbiblioteken är skyldiga att ha minst ett ex som referensex. Där jag pluggat har man inte fått låna dem och aktuell kurslitteratur endast ett fåtal dagar. Jag har trots det läst kurser där litteraturen endast gått att hitta i antikverat.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym

Det kan till exempel se ut såhär:

Kurslitteratur:
    1000-10000 kr/termin

Utgifter varje månad:
    Hyra: ca 4 000 kr
    El: ca 300 kr
    Bredband: ca 300 kr
    Försäkring: ca 200 kr
    Busskort: ca 600 kr
    Sparande för att överleva de månader man inte får csn: 1000 kr (ifall man inte får ett sommarjobb)

Utgifter som inte kommer varje månad:
    Vinterjacka och vinterskor: 400-3000 kr
    Nya kläder och underkläder: ca 1000-3000 kr/år
    Läkemedel: ca 2500 kr/år
    Sjukvård: ca 1000 kr/år
    Tandvård: ca 1000 kr/år
    Sandaler eller andra sommarskor: 200-600 kr
    Resor för att träffa föräldrarna: 200-1000 kr/år
    Saker till hemmet: 1000 kr/år (elvispen går sönder eller man upptäcker mitt i förberedelser till ett födelsedagskalas att man saknar potatisskalare eller duschdrapperiet behöver bytas ut, toalettborsten bytes ett par gånger i månaden, man vill verkligen ha en andra uppsättning gardiner att byta med, man kanske saknar massor av saker i sitt hem så som gardinstänger och galgar eftersom man kanske inte arbetat i flera år innan man börjar studera utan kanske flyttar hemifrån i samband med att man börjar)
    Preventivmedel: 0-1000 kr
    Plåster, alvedon, fönsterputs, skruv, silvertejp och andra saker som man köper då och då men inte ofta nog för att räkna in dem i förbruksvaror.

Sedan skall man köpa mat. Många människor vill äta en sund och varierad kost som innehåller någon form av näring. Pasta och ketchup varje dag fungerar för vissa men inte för alla. Många vill ha ett glas juice ibland, kaffe varje morgon, mjölk i alla fall ett par gånger i månaden, grönsaker och kanske frukt. Någon form av protein vill man nog ha också.

För mig räckte CSN ganska långt eftersom jag inte gjorde någonting på fritiden men de flesta människor vill göra NÅGONTING på fritiden, fika med vänner, ta en öl tillsammans då och då, ta danslektioner eller gå en fotokurs eller scrapbooka. De flesta har en hobby som kostar pengar och som gör att de slipper sitta ensamma hemma ALL tid de inte är i skolan. En del människor har en hund eller en katt som kostar pengar. En del människor hyr film ibland. En del människor köper godis en gång i veckan. De flesta gör någonting som kostar pengar och det brukar hjälpa dem att orka leva för även om studierna bara är tillfälliga är 3 (eller fler) år en ganska lång tid att inte spendera ett öre på att göra någonting man tycker är kul.

• Anonym

nej studenter är inte fattiga,de har dubbelt mot vad jag HADE år 2005 i aktivitetsstöd,jag hade då 4.800kr efter skatt.

såhär såg min ekonomi ut då:

4800kr inkomst
    2.800kr hyra(etta på 45kvm)
    150kr el
    158kr akassan
    119kr facket
    100kr telefonkort
    500kr sparande
    973kr mat och annat.
    ----------------
    0

• Regnig måndag
    Anonym skrev 2013-01-04 20:33:18 följande:
    nej studenter är inte fattiga,de har dubbelt mot vad jag HADE år 2005 i aktivitetsstöd,jag hade då 4.800kr efter skatt.

såhär såg min ekonomi ut då:

4800kr inkomst
    2.800kr hyra(etta på 45kvm)
    150kr el
    158kr akassan
    119kr facket
    100kr telefonkort
    500kr sparande
    973kr mat och annat.
    ----------------
    0
    Hur mycket fick du i socialbidrag?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym

Alla studenter är inget unga singlar som kan bo billigt i en studentbostad.

Jag är mamma och fru och bor i villa. Då är det csn inte mycket att hurra för!

MEN vi klarar oss, såklart. Annars hade jag inte börjat plugga och stället behållt mitt (tråkiga) jobb på ica.

• Emmeliina

Fast man får ju inte 9000. Man får ca 2000-2500 eller vad det är och resten får man ju låna så det ska ju ändå tillbaka till dem en vacker dag plus ränta. Men nej jag tycker inte det är så himla farligt. Jag jobbar ca 3-4 pass extra i månaden och får då ca 12000 tillsammans med studielånet och bidraget och tilläggsbidraget för barn.

• Anonym
    Regnig måndag skrev 2013-01-04 20:37:02 följande:
    Hur mycket fick du i socialbidrag?

hade inget socialbidrag!

gick dit för att få lite rådgivning och råkade nämna att jag hade en bil.(inga lån,köpt utav ett arv mååånga år tidigare)
    då sa de att jag skulle sälja den för 40.000kr och använda 1000kr/mån därifrån i 40månader,så det gjorde jag,så jag slapp soc= skönt.
Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?