• Anonym (studenten)

studenter är väl inte fattiga?

Jag kollade runt på CSN idag, och jag uppfattar det som så att man "får" nära 9000:- i månaden när man studerar på heltid, då är både bidrag och "standardlånet" inräknat, men inga tillägg.

Det är så ofta man hör att studenter har det så jättejättefattigt? Jag räknade på det...

Jag har en hyra på 4200 i månaden (vilket vad jag vet motsvarar ungefär vad en studentlya kostar också), busskort avrundat uppåt blir 800, min mobilkostnad ligger på ca 400 kronor.

5400 för mig alltså. Då återstår 3600 kronor. Är det verkligen så illa? det är nästan 1000:- per vecka ju, och det kan väl inte räknas som ekonomiskt ohållbart?

Jag har pluggat en termin nu utan csn men planerar att söka nu till vårterminen. Och jag måste erkänna att jag tyckte det var över mina förväntningar. Jag såg framför mig hur man skulle vara tvungen att jobba fem kvällar i veckan och varannan helg för att få ihop det, för det är så det låtit när mina vänner (med liknande utgifter) pluggat tidigare. 

Är det någon som upplevt studentperioden med CSN som rätt skön eller som kan förklara på vilket sätt detta är lite pengar för en person att leva på under en studieperiod?

• Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?
  • 2tomtaro4troll

Rik blir man inte, förra terminen fick jag semesterersättning från jobbet fel månad= knappt 10´000kr/mån från csn, och jag har tilläggslån och allt då jag har 4 barn
    denna terminen får jag 12´000kr/mån, har en hyra på 7000, men får bostadsbidrag på 3000... fett? nej! har ett extra jobb dock som ger lite varje månad iaf!

Har heller inga dyra böcker jag måste köpa, första terminen kostade 800kr, denna terminens böcker köpte jag redan i dec då dom reade årets för halva priset och kom undan med 450kr!
    Läser till verktygsmakare/cnc

André-0502, Leon-0709, Bella-0903, Alvin-1008
  • Anonym
    2tomtaro4troll skrev 2013-01-04 17:28:30 följande:
    Rik blir man inte, förra terminen fick jag semesterersättning från jobbet fel månad= knappt 10´000kr/mån från csn, och jag har tilläggslån och allt då jag har 4 barn
    denna terminen får jag 12´000kr/mån, har en hyra på 7000, men får bostadsbidrag på 3000... fett? nej! har ett extra jobb dock som ger lite varje månad iaf!

Har heller inga dyra böcker jag måste köpa, första terminen kostade 800kr, denna terminens böcker köpte jag redan i dec då dom reade årets för halva priset och kom undan med 450kr!
    Läser till verktygsmakare/cnc

fetare än mig som är sjuk och bara har 6.800kr!!!!!!  klaga inte!!!
  • Pluttfamilj

Vi har också ca 5-10 böcker per kurs och då har vi 4 kurser per termin så det blir en del. Men som tur är går en del böcker igen i olika kurser men verkligen inte alla!

• Hannaliv
    Anonym (übergeek) skrev 2013-01-04 17:23:03 följande:
    På Komvux är böckerna gratis eftersom det är grundläggande utbildning.

Hade du hittat in på högskolan hade du fattat vad alla andra i tråden pratar om.

Gratis? Jag har läst upp 7 ämnen på komvux och jag har då fått betala för alla böcker. Kanske kan va nåt som skiljer sig från kommun till kummun?
  • ummabdilleh
    Anonym (studenten) skrev 2013-01-03 14:56:29 följande:
    Jag kollade runt på CSN idag, och jag uppfattar det som så att man "får" nära 9000:- i månaden när man studerar på heltid, då är både bidrag och "standardlånet" inräknat, men inga tillägg.

Det är så ofta man hör att studenter har det så jättejättefattigt? Jag räknade på det...

Jag har en hyra på 4200 i månaden (vilket vad jag vet motsvarar ungefär vad en studentlya kostar också), busskort avrundat uppåt blir 800, min mobilkostnad ligger på ca 400 kronor.

5400 för mig alltså. Då återstår 3600 kronor. Är det verkligen så illa? det är nästan 1000:- per vecka ju, och det kan väl inte räknas som ekonomiskt ohållbart?

Jag har pluggat en termin nu utan csn men planerar att söka nu till vårterminen. Och jag måste erkänna att jag tyckte det var över mina förväntningar. Jag såg framför mig hur man skulle vara tvungen att jobba fem kvällar i veckan och varannan helg för att få ihop det, för det är så det låtit när mina vänner (med liknande utgifter) pluggat tidigare. 

Är det någon som upplevt studentperioden med CSN som rätt skön eller som kan förklara på vilket sätt detta är lite pengar för en person att leva på under en studieperiod?
    plus att du antaglien far bostadsbidrag med..ja levde som student en gang i tiden och jag levde lyx, sa nej jag tror inte man ar fattig som student
  • Anonym
    Anonym (übergeek) skrev 2013-01-04 17:23:03 följande:
    På Komvux är böckerna gratis eftersom det är grundläggande utbildning.

Hade du hittat in på högskolan hade du fattat vad alla andra i tråden pratar om.
    Det stämmer inte. Jag har betalat för varenda bok jag har behövt under tiden jag gått där.
    Böckerna på komvux är bara gratis om man är under 18, och då brukar man i regel inte gå där. 
  • Bianca 393
    Elin 885 skrev 2013-01-04 16:52:45 följande:
    det verkar inte så.
    självklart får man ha med sig lagboken på en tenta i juridik. jösses.
  • Bianca 393
    Hanna 82a skrev 2013-01-04 18:09:48 följande:

Gratis? Jag har läst upp 7 ämnen på komvux och jag har då fått betala för alla böcker. Kanske kan va nåt som skiljer sig från kommun till kummun?
    Det beror på ifall man har gymnasiekompetens från början och bara vill läsa upp eller ifall man inte har gymnasiekompetens. I varje fall då jag läste.
  • Bianca 393
    ummabdilleh skrev 2013-01-04 18:20:26 följande:
    plus att du antaglien far bostadsbidrag med..ja levde som student en gang i tiden och jag levde lyx, sa nej jag tror inte man ar fattig som student
    Jag tyckte inte heller jag behövde leva så extremt snålt men lyx var väl att ta i

Jag antar att det beror lite på vad man har för hyra dock...
  • Indianica

Vad man betalar för kurslitteratur beror på vad man läser för utbildning. När jag pluggade så hade universitetet som policy att all kurslitteratur ska kunna läsas och lånas på universitetsbiblioteket (referensex och låningsbart alltså). Vissa terminer snålade jag som sjutton och lånade samt läste allt på bibblan och kopierade enstaka kapitel och betalade kanske 200 kr i kopieringskostnader under en hel termin för all jag läste. Min sambo däremot läste läkarprogrammet och där tvingades man köpa all litteratur för böckerna var enorma att ingen människa han sitta och plugga allt det på ett bibliotek, plus att böckerna behövs efter utbildningen, vissa av dem låg på 2000 sidor och kunde kosta 3-4000 kr per bok.

Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?