• Anonym (studenten)

studenter är väl inte fattiga?

Jag kollade runt på CSN idag, och jag uppfattar det som så att man "får" nära 9000:- i månaden när man studerar på heltid, då är både bidrag och "standardlånet" inräknat, men inga tillägg.

Det är så ofta man hör att studenter har det så jättejättefattigt? Jag räknade på det...

Jag har en hyra på 4200 i månaden (vilket vad jag vet motsvarar ungefär vad en studentlya kostar också), busskort avrundat uppåt blir 800, min mobilkostnad ligger på ca 400 kronor.

5400 för mig alltså. Då återstår 3600 kronor. Är det verkligen så illa? det är nästan 1000:- per vecka ju, och det kan väl inte räknas som ekonomiskt ohållbart?

Jag har pluggat en termin nu utan csn men planerar att söka nu till vårterminen. Och jag måste erkänna att jag tyckte det var över mina förväntningar. Jag såg framför mig hur man skulle vara tvungen att jobba fem kvällar i veckan och varannan helg för att få ihop det, för det är så det låtit när mina vänner (med liknande utgifter) pluggat tidigare. 

Är det någon som upplevt studentperioden med CSN som rätt skön eller som kan förklara på vilket sätt detta är lite pengar för en person att leva på under en studieperiod?

• Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2013-01-04 20:49:38 följande:

hade inget socialbidrag!

gick dit för att få lite rådgivning och råkade nämna att jag hade en bil.(inga lån,köpt utav ett arv mååånga år tidigare)
    då sa de att jag skulle sälja den för 40.000kr och använda 1000kr/mån därifrån i 40månader,så det gjorde jag,så jag slapp soc= skönt.
    Jamen då ska du heller inte uppge de siffror som du gör eftersom du lever extremt fattigt högst frivilligt...
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2013-01-04 20:44:34 följande:
    Alla studenter är inget unga singlar som kan bo billigt i en studentbostad.

Jag är mamma och fru och bor i villa. Då är det csn inte mycket att hurra för!

MEN vi klarar oss, såklart. Annars hade jag inte börjat plugga och stället behållt mitt (tråkiga) jobb på ica.
    Det är nog den stora skillnaden mot när jag pluggade mot nu.

Som   singelstudent, precis flugit ur boet, så fixar men det OK med dagens studielån, men inte något lyxliv, spara 60 000 per år elller så (såvida man inte bor hemma och /eller betalar minimalt med hyra och har nästan gratis kurslitteratur)
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-01-04 19:44:46 följande:

I Uppsala får vi ha med alla böcker! jag har 12-14 böcker som ska med på tentan om drygt en vecka... Och lagboken såklart, haha! Att folk tror att man ska kunna alla lagar utantill, haha!
    oj lyxigt, det får inte vi.
  • Anonym
    Regnig måndag skrev 2013-01-04 20:50:48 följande:
    Jamen då ska du heller inte uppge de siffror som du gör eftersom du lever extremt fattigt högst frivilligt...

jag har ALDRIG levt extremt fattigt FRIVILLIGT.

aktivitetsstödet var så lågt för de som inte jobbat..

idag lever jag på sjukersättning(sjukpension) tror du jag gör det med frivillig eler? du tror inte jag mycket hellre hade fötts frisk och kunnat jobba.här sitter jag 35år gammal  och kommer på ålders höst säga: tänk jag levde hela livet fattigt,fick inte en chans att jobba. kallar du det frivilligt????!!!
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2013-01-04 20:57:14 följande:

jag har ALDRIG levt extremt fattigt FRIVILLIGT.

aktivitetsstödet var så lågt för de som inte jobbat..

idag lever jag på sjukersättning(sjukpension) tror du jag gör det med frivillig eler? du tror inte jag mycket hellre hade fötts frisk och kunnat jobba.här sitter jag 35år gammal  och kommer på ålders höst säga: tänk jag levde hela livet fattigt,fick inte en chans att jobba. kallar du det frivilligt????!!!
    Vad jag menar att du friserat din uträkning för att se värre ut än vad det är. Tex så struntade du i att ta upp den tusenlappen som inkomst och fö skiljer det mer än så till existensminimum.
  • Anonym
    Elin 885 skrev 2013-01-04 20:54:53 följande:
    oj lyxigt, det får inte vi.

Väldigt skönt :)

Stockholm?
  • violatricolor
    sextiotalist skrev 2013-01-04 20:52:26 följande:
    Det är nog den stora skillnaden mot när jag pluggade mot nu.

Som   singelstudent, precis flugit ur boet, så fixar men det OK med dagens studielån, men inte något lyxliv, spara 60 000 per år elller så (såvida man inte bor hemma och /eller betalar minimalt med hyra och har nästan gratis kurslitteratur)
    Fast den största skillnaden är att du fick mer för pengarna! Studiemedlet har alls följt KPI, vilket gör att studenter har det betydligt sämre idag än de hade förr.

Förövrigt tycker jag att bidragsdelen borde vara större och lånedelen mindre och att vi borde ha ett år till, så är det i Finland så det borde inte vara omöjligt.
  • violatricolor
    violatricolor skrev 2013-01-04 21:03:53 följande:
    Fast den största skillnaden är att du fick mer för pengarna! Studiemedlet har alls följt KPI, vilket gör att studenter har det betydligt sämre idag än de hade förr.

Förövrigt tycker jag att bidragsdelen borde vara större och lånedelen mindre och att vi borde ha ett år till, så är det i Finland så det borde inte vara omöjligt.
    Studiemedlet har INTE alls följt KPI, ska det stå såklart!
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-01-04 21:03:09 följande:

Väldigt skönt :)
    Stockholm?
    nope sundsvall, Mittuniversitetet.
    men kan du egentligen grejjerna då, om du får ha med dig böckerna och slå i?
    vi får det om vi har web- eller hemtenta men saltentamen icke.
    vad är vitsen med att läsa all litteratur om man ändå kan slå i böckerna?
  • Regnig måndag
    Elin 885 skrev 2013-01-04 21:05:00 följande:
    nope sundsvall, Mittuniversitetet.
    men kan du egentligen grejjerna då, om du får ha med dig böckerna och slå i?
    vi får det om vi har web- eller hemtenta men saltentamen icke.
    vad är vitsen med att läsa all litteratur om man ändå kan slå i böckerna?
    Man hinner aldrig slå sig fram till ett sammanhang, utan det kan på sin höjd ge detaljer.
    Jag har haft såna tentor där man i princip fått haft med sig vilka hjälpmedel som helst (utom mänsklig kontakt) och de har alltid varit apsvåra. Det är mycket enklare med tentor som mer eller mindre går ut på att rapa upp utantillkunskaper...
Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?