• Anonym (studenten)

studenter är väl inte fattiga?

Jag kollade runt på CSN idag, och jag uppfattar det som så att man "får" nära 9000:- i månaden när man studerar på heltid, då är både bidrag och "standardlånet" inräknat, men inga tillägg.

Det är så ofta man hör att studenter har det så jättejättefattigt? Jag räknade på det...

Jag har en hyra på 4200 i månaden (vilket vad jag vet motsvarar ungefär vad en studentlya kostar också), busskort avrundat uppåt blir 800, min mobilkostnad ligger på ca 400 kronor.

5400 för mig alltså. Då återstår 3600 kronor. Är det verkligen så illa? det är nästan 1000:- per vecka ju, och det kan väl inte räknas som ekonomiskt ohållbart?

Jag har pluggat en termin nu utan csn men planerar att söka nu till vårterminen. Och jag måste erkänna att jag tyckte det var över mina förväntningar. Jag såg framför mig hur man skulle vara tvungen att jobba fem kvällar i veckan och varannan helg för att få ihop det, för det är så det låtit när mina vänner (med liknande utgifter) pluggat tidigare. 

Är det någon som upplevt studentperioden med CSN som rätt skön eller som kan förklara på vilket sätt detta är lite pengar för en person att leva på under en studieperiod?

• Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?
  • sextiotalist
    violatricolor skrev 2013-01-04 21:03:53 följande:
    Fast den största skillnaden är att du fick mer för pengarna! Studiemedlet har alls följt KPI, vilket gör att studenter har det betydligt sämre idag än de hade förr.

Förövrigt tycker jag att bidragsdelen borde vara större och lånedelen mindre och att vi borde ha ett år till, så är det i Finland så det borde inte vara omöjligt.
    Nej, jag skrev i början av tråden att hyra och kursböcker tog ungefär 75% av studiemedlena. Jag hade kursböcker som kunde per termin kosta upp till 3000 och studielånet var på ungefär 3500 per månad. Bara hyra tog över hälften av studielånet. Så med dagens värde skulle hyra och kursböcker ligga på ungefär 7000 i månaden. Kåravgiften var på 300 per termin (skulle motsvara ungefär 900 kronor)
    Telefonen var dyr på den tiden. 1000 kronor per kvartal om jag inte minns fel. 

Det var uruselt på 80-talet, däremot höjdes det rejält på slutet av 80-talet.

Dessutom var bidragsdelen väldigt låg, omkring 10-15% om jag inte minns fel.

• Anonym
    Regnig måndag skrev 2013-01-04 21:01:12 följande:
    Vad jag menar att du friserat din uträkning för att se värre ut än vad det är. Tex så struntade du i att ta upp den tusenlappen som inkomst och fö skiljer det mer än så till existensminimum.

nej du får hyra,el,betalt och sen får du utöver det 3.800kr. så va det ialfall i vetlada år 2005.

och det vet jag trots att jag inte gått på soc i hela mitt liv.
  • Elin 885
    Regnig måndag skrev 2013-01-04 21:08:55 följande:
    Man hinner aldrig slå sig fram till ett sammanhang, utan det kan på sin höjd ge detaljer.
    Jag har haft såna tentor där man i princip fått haft med sig vilka hjälpmedel som helst (utom mänsklig kontakt) och de har alltid varit apsvåra. Det är mycket enklare med tentor som mer eller mindre går ut på att rapa upp utantillkunskaper...
    som sagt jag har haft webtentor som givetvis är på tid och där ska man slå i böckerna.
    jag läser all litteratur från pärm till pärm, men en del i min klass gör inte det. jag sitter ungefär 8-9h per vardag på mitt kontor (effektiv studietid ca 7 timmar).
  • sextiotalist
    violatricolor skrev 2013-01-04 21:03:53 följande:
    Fast den största skillnaden är att du fick mer för pengarna! Studiemedlet har alls följt KPI, vilket gör att studenter har det betydligt sämre idag än de hade förr.

Förövrigt tycker jag att bidragsdelen borde vara större och lånedelen mindre och att vi borde ha ett år till, så är det i Finland så det borde inte vara omöjligt.
    Jag blev faktiskt förvånad när sambons äldsta barn, som läste nästan samma utbildning som jag, visade sina kursböcker och de kostade ungefär vad mina kostade för 20 år sedan.

• sextiotalist
    Regnig måndag skrev 2013-01-04 21:08:55 följande:
    Man hinner aldrig slå sig fram till ett sammanhang, utan det kan på sin höjd ge detaljer.
    Jag har haft såna tentor där man i princip fått haft med sig vilka hjälpmedel som helst (utom mänsklig kontakt) och de har alltid varit apsvåra. Det är mycket enklare med tentor som mer eller mindre går ut på att rapa upp utantillkunskaper...
    Även på tekniska högskolan hade vi tentor med alla hjälpmedel tillåtna, de var som du skrev ursvåra. 

• Regnig måndag
    sextiotalist skrev 2013-01-04 21:14:34 följande:
    Även på tekniska högskolan hade vi tentor med alla hjälpmedel tillåtna, de var som du skrev ursvåra. 

Jag gick där.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym
    Elin 885 skrev 2013-01-04 21:05:00 följande:
    nope sundsvall, Mittuniversitetet.

men kan du egentligen grejjerna då, om du får ha med dig böckerna och slå i?

vi får det om vi har web- eller hemtenta men saltentamen icke.

vad är vitsen med att läsa all litteratur om man ändå kan slå i böckerna?

Man hinner ju inte läsa böckerna på tentan så vi måste ju ändå veta vad som står. När man sitter på tentan är det ändå svårt att veta var man ska börja Vi skriver 30poängstentor, en tenta per termin alltså.
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2013-01-04 21:16:23 följande:

Man hinner ju inte läsa böckerna på tentan så vi måste ju ändå veta vad som står. När man sitter på tentan är det ändå svårt att veta var man ska börja Vi skriver 30poängstentor, en tenta per termin alltså.
    Fy för den lede...
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-01-04 21:16:23 följande:

ah oki.
    verkar jobbigt, jag tycker att 7,5 poängstentorna är svåra nog för att inte tala om 15 poängstentamen blä
    och som sagt jag har haft  webtentamern på tid (tredje gången jag skriver det nu) så jag vet att man slår i den som uppslagsverk men frågan är om verkligen lär sig något på det.

• sextiotalist
    Regnig måndag skrev 2013-01-04 21:15:47 följande:
    Jag gick där.

OK, då vet både du och jag att det värsta tentorna var de när man fick ha med sig allt. De bästa tentorna var när man inte fick ha med sig något alls
Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?