• Anonym (studenten)

studenter är väl inte fattiga?

Jag kollade runt på CSN idag, och jag uppfattar det som så att man "får" nära 9000:- i månaden när man studerar på heltid, då är både bidrag och "standardlånet" inräknat, men inga tillägg.

Det är så ofta man hör att studenter har det så jättejättefattigt? Jag räknade på det...

Jag har en hyra på 4200 i månaden (vilket vad jag vet motsvarar ungefär vad en studentlya kostar också), busskort avrundat uppåt blir 800, min mobilkostnad ligger på ca 400 kronor.

5400 för mig alltså. Då återstår 3600 kronor. Är det verkligen så illa? det är nästan 1000:- per vecka ju, och det kan väl inte räknas som ekonomiskt ohållbart?

Jag har pluggat en termin nu utan csn men planerar att söka nu till vårterminen. Och jag måste erkänna att jag tyckte det var över mina förväntningar. Jag såg framför mig hur man skulle vara tvungen att jobba fem kvällar i veckan och varannan helg för att få ihop det, för det är så det låtit när mina vänner (med liknande utgifter) pluggat tidigare. 

Är det någon som upplevt studentperioden med CSN som rätt skön eller som kan förklara på vilket sätt detta är lite pengar för en person att leva på under en studieperiod?

• Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?
  • sextiotalist
    Regnig måndag skrev 2013-01-04 21:18:13 följande:
    Fy för den lede...
    Jag hade det OK, 6 tentor per termin, kändes lite bättre än en tenta per termin
  • Regnig måndag
    sextiotalist skrev 2013-01-04 21:18:53 följande:

OK, då vet både du och jag att det värsta tentorna var de när man fick ha med sig allt. De bästa tentorna var när man inte fick ha med sig något alls
    Absolut var det så!
    sextiotalist skrev 2013-01-04 21:19:58 följande:
    Jag hade det OK, 6 tentor per termin, kändes lite bättre än en tenta per termin
    Samma här. Hellre sprida ut eländet lite pö om pö. Tänk bara att missa den enda tentan. Vilken ångest!

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Elin 885
    Regnig måndag skrev 2013-01-04 21:26:06 följande:
    Absolut var det så!

Samma här. Hellre sprida ut eländet lite pö om pö. Tänk bara att missa den enda tentan. Vilken ångest!

det finns ju omtentamen.
  • sextiotalist
    Elin 885 skrev 2013-01-04 21:27:41 följande:
    det finns ju omtentamen.
    Det hade vi också, tre per läsår.
  • violatricolor
    sextiotalist skrev 2013-01-04 21:12:54 följande:
    Jag blev faktiskt förvånad när sambons äldsta barn, som läste nästan samma utbildning som jag, visade sina kursböcker och de kostade ungefär vad mina kostade för 20 år sedan.

Ok, kursböckernas prisutveckling specifikt kan jag inte svara om men KPI generellt har ökat mycket mer än studiemedlet.
  • Elin 885
    sextiotalist skrev 2013-01-04 21:31:15 följande:
    Det hade vi också, tre per läsår.
    vi har två per kurs, men de ligger ju när nästa kurs redan pågår, så det är lite meckigt, men det går. dessutom så kan man ju läsa liknande kurs och sedan tillgodoräkna sig den om man bommar helt. det gjorde jag med en 7,5 poängskurs. läste en liknande under sommaren och tillgodoräknade mig den. det var vår rektor som beslutade och jag hade kollat innan om den tillgodoräkningen skulle gå igenom.
  • violatricolor
    sextiotalist skrev 2013-01-04 21:09:51 följande:
    Dessutom var bidragsdelen väldigt låg, omkring 10-15% om jag inte minns fel.

Den är fortfarande för dålig, tycker jag. 
  • Anonym
    Regnig måndag skrev 2013-01-04 20:50:48 följande:
    Jamen då ska du heller inte uppge de siffror som du gör eftersom du lever extremt fattigt högst frivilligt...
    Det är en bra konst att kunna för de stunder då ekonomin tryter. Synd att inte flera kan det utan försätter sig i skuld istället.
  • sextiotalist
    violatricolor skrev 2013-01-04 21:34:35 följande:
    Den är fortfarande för dålig, tycker jag. 

Nu såg jag bättre, bidragsdelen var 1000 kronor per termin
  • violatricolor
    sextiotalist skrev 2013-01-04 21:43:37 följande:

Nu såg jag bättre, bidragsdelen var 1000 kronor per termin
    Katastrof.
Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?