• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Två döttrar och en son
    lawendel skrev 2013-06-19 21:19:54 följande:
    Vi har vattenkokare med temperaturinställning! Värt varenda krona kan jag tala om! Kokar vattnet först och sen väljer jag bara 40 grader! Perfekt!

Okej, var köper man en sån? Kostar? Ska temp på ers vara ca 37 grader när det är blandat? Står vattnet i den sen och den håller värmen på 40 grader? Hur ofta kokar du nytt? Blir det inte risk för bakterier om vattnet står länge då...?
  • Två döttrar och en son

[quote=70252882][quote-nick]MinFinaMinna skrev 2013-06-19 20:16:42 följande:[/quote-nick]Jag hade inte heller hällt i pulvret i flaskan innan vattnet. Blir fel vattenmängd och det blir bog klumpar. Jag har gjort så att jag kokar vatten och häller på termos. Sen häller jag det varma vattnet i en flaska och sen fyller på med vanligt kallt kranvatten direkt från kranen. Till ättemperatur. Har man kommunalt vatten så ska det inte vara någon fara. Men jag vet att vissa kokar och kyler ner och sen har det som kallvatten, men så noga har inte jag varit. Men det är upp till var och en. Min dotter mår bra iaf :) Det finns ju även folk som steriliserar flaskorna en gång om dagen, vilket jag tycker är sjukt. Det blir överdrivet: inte konstigt barn har så mycket allergier idag. Jag diskar flaskorna noggrant med diskmedel och låter dem torka på ett flaskställ. Kokar napparna ca 1 gg i veckan. Men som sagt. Upp till var och en :)[/quote Du kokar då bara för att det går snabbare att tillreda med redan hett vatten i oxå förutom kallvatten från kran?

• Emiii

Metaller och dyligt försvinner inte när man kokar. Anledningen till att man kokar är för att få bort ev. bakterier i vattnet. Anledningen till att koka kommunalt vatten första tiden är ifall något skulle hända och vattnet blir förgiftat och man hinner ta vatten innan meddelande går ut till allmänheten. Efter 3 månader är bebisarna lite starkare och skulle klara en sån sak bättre. Sen händer det inte så ofta men man vet aldrig (såhär sa vårt BVC iaf) Så om man kokar eller inte är ju upp till var och en som flera skrivit :)

Jag steriliserade när flaskorna var nya och sedan ca en gång i veckan i början och numera aldrig. Diskar med diskmedel eller i diskmaskin. Vi kokade varje kväll och hällde i en tillbringare och hade i kylen (håller då ett dygn). Bara hälla upp rätt mängd och micra och sen i med pulver :)

• lawendel

Finns nog på de flesta ställen med vattenkokare. Elgiganten osv :) jag brukar koka en gång om dagen. Man trycker på en knapp som står 40 grader (det blir perfekt för ersättning) så värmer den till det om det är avsvalnat då vill säga. Det gör jag varje gång. Finns även temperaturer på 80 och 90 grader. Tror inte det är mer bakteriebildande än om man förvarar i en termos.

• Frutess

Jag kokar inte vattnet. Gjorde de Iofs tills sonen var 3 månader sen slutade jag. Jag spolar tills de är kallt häller i flaskan, migration mes pulvret skaka, göda bebis;)

Jag diskar ALLA mina flaskor i maskinen. För hand med flaskborste om de behövs( om maskinen är igång eller om jag inte fyller en hel maskin) Sen så klart plockar i sär alla delar och låter de torka. om jag inte ska använda en på en gång så klart.

sonen äter en gång på natten sen en gång på morgonen så jag har två-tre flaskor klara i kylskåpet redo att micras när han vaknar:). Sen steriliserar jag när jag kommer ihåg;) ca 1ggr/vecka:).

• FruSen

Jag kokar inte till mina prematurer. De är nu snart 3 månader men korrigerat bara 1 månad.

Kallt vatten ur kranen, värmt i mikron eller flaskvärmaren.

Två döttrar och en son skrev 2013-06-19 17:48:05 följande:
    Tack för svar!! Okej så kokat om de är prematura. Annars då; hur har ni gjort - kokat vatten eller tagit kallt vatten ur kranen och värmt? Ni som gett ers direkt från start: vad sa personalen på förlossning/eftervår om det? Kan man ta kallt kranvatten och värma bara till en helt nyfödd?

• FruSen

Någon som hat erfarenhet av Semper bifidus?

Min ena lilltjej har ju varit väldigt hård i magen nu och vi fick för.snart en månad sedan rekommenderat av bvc att ge henne Semper bifidus 2 ggr/dag. Detta vi gjorde men jag märkte ingen skillnad. Bvc tyckte vi skulle öka till 3 ggr/dag då... Jag har inte märkt.någon skillnad.annat.än att hon verkar få magknip efter måltiden med bifidus.

Vi har nu bytt från nan 1 pro till nan 1 comfortis och lilltjejen chockade mig igår genom att bajsa utan hjälp (har endast gått att bajsa efter jag retat med en termometerheller windi vilket jag gjort ungefär var tredje dag).

Idag kom nästa överraskning - hon bajsade igen! Jag häpnar, två dagar i rad!!

Men då börjar jag fundera... Är det bifidus som nu får effekt eller beror det på att vi bytte från nan pro till comfortis??

Hur snabbt märker man effekt av bifidus (om det fungerar)?

• MinFinaMinna

Ja jag har min termos med varmt vatten för att jag tycker det går snabbare än att micra.
    När jag är ute så använder jag rumstempererad tetrapak. NAN 2.

Att koka flaskor varje dag tycker jag fortfarande är överkurs.
    Jag diskar med diskmedel väldigt noga och det räcker.

• Två döttrar och en son

Har beställt boken "Att flaskmata" nu. Har ni läst den? Hoppas få bra tips där! Hur gör ni när ni ska vara ute t ex en halv elr hel dag? För vi kommer ofta gå hemifrån 7.30 och vara ute till iaf 13.30. Funderade på en flaska med färdiguppmätt lagom varmt vatten i flaskisoleraren och att jag häller i uppmätt pulver från doseraren för första måltiden. Sen kanske ett tetrapack som jag kan värma i micro nånstans. Och ev varmt vatten i termos och pulver i doseraren. Men blir ju massor att ha med sig.... :-/ Å bara tetror blir ju svindyrt om vi är ute länge var och varannan dag. Så hur gör ni??

• Sweet life
    Två döttrar och en son skrev 2013-06-20 11:51:18 följande:
    Har beställt boken "Att flaskmata" nu. Har ni läst den? Hoppas få bra tips där! Hur gör ni när ni ska vara ute t ex en halv elr hel dag? För vi kommer ofta gå hemifrån 7.30 och vara ute till iaf 13.30. Funderade på en flaska med färdiguppmätt lagom varmt vatten i flaskisoleraren och att jag häller i uppmätt pulver från doseraren för första måltiden. Sen kanske ett tetrapack som jag kan värma i micro nånstans. Och ev varmt vatten i termos och pulver i doseraren. Men blir ju massor att ha med sig.... :-/ Å bara tetror blir ju svindyrt om vi är ute länge var och varannan dag. Så hur gör ni??
    Pulver i doserare och vatten i termos. Nu drack iof vår kille ersättningen kall/rumstemp. Så jag hade vatten i en flaska med mig.
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...