• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Airhostess
    MinFinaMinna skrev 2013-06-20 06:47:51 följande:
    Ja jag har min termos med varmt vatten för att jag tycker det går snabbare än att micra.
    När jag är ute så använder jag rumstempererad tetrapak. NAN 2.

Att koka flaskor varje dag tycker jag fortfarande är överkurs.
    Jag diskar med diskmedel väldigt noga och det räcker.
    Nämen om du använder Nan 2 så har du också en större bebis och då är det ingen som säger att man ska koka/sterilisera flaskorna.
  • Sweet life
    Airhostess skrev 2013-06-20 14:24:06 följande:
    Nämen om du använder Nan 2 så har du också en större bebis och då är det ingen som säger att man ska koka/sterilisera flaskorna.
    Inte ens på neo kokar dom vattnet. Kommunalt vatten = behöver inte kokas.
  • Airhostess
    Sweet life skrev 2013-06-20 14:25:41 följande:
    Inte ens på neo kokar dom vattnet. Kommunalt vatten = behöver inte kokas.

Men skrev om att koka flaskorna inte vattnet. Även om jag även tycker att det är bra att koka även vattnet.
  • MinFinaMinna

Jag kokade/steriliserade inte flaskorna varje dag när min dotter var mindre heller. Det är överkurs tycker jag. Jag diskade dom bara.

Två döttrar och en son: om du ska vara ute några timmar så ha en termos med varmt vatten och en flaska med kallt vatten och ha antingen en vällingdoserare eller påsen med dig. Smidigaste. Om du inte vill ha tetrapak för det kan drickas rumstempererad/kall. Min dotter accepterar det. Tetrapak är ju det absolut smidigaste. Jag är också borta flera timmar varje dag och jag tycker det är värt pengarna för tetra.

• WindNfire
    Två döttrar och en son skrev 2013-06-19 21:29:32 följande:
    [quote=70252882][quote-nick]MinFinaMinna skrev 2013-06-19 20:16:42 följande:[/quote-nick]Jag hade inte heller hällt i pulvret i flaskan innan vattnet. Blir fel vattenmängd och det blir bog klumpar. Jag har gjort så att jag kokar vatten och häller på termos. Sen häller jag det varma vattnet i en flaska och sen fyller på med vanligt kallt kranvatten direkt från kranen. Till ättemperatur. Har man kommunalt vatten så ska det inte vara någon fara. Men jag vet att vissa kokar och kyler ner och sen har det som kallvatten, men så noga har inte jag varit. Men det är upp till var och en. Min dotter mår bra iaf :) Det finns ju även folk som steriliserar flaskorna en gång om dagen, vilket jag tycker är sjukt. Det blir överdrivet: inte konstigt barn har så mycket allergier idag. Jag diskar flaskorna noggrant med diskmedel och låter dem torka på ett flaskställ. Kokar napparna ca 1 gg i veckan. Men som sagt. Upp till var och en :)[/quote Du kokar då bara för att det går snabbare att tillreda med redan hett vatten i oxå förutom kallvatten från kran?
  • Två döttrar och en son

Nu har jag köpt ny vattenkokare (vill ha en fräsch) men en vanlig sådan. Och två termosar som rymmer 0,5 liter var. Och 8-pack förvaringsburkar i olika små storlekar som kan vara bra att ha till pulver elr annat.

• TessTess93

Jag använder små burkar från tupperware som jag tycker är jätte bra! :)

• Två döttrar och en son
    MinFinaMinna skrev 2013-06-22 14:53:33 följande:
    Finns annars vällingdoserare

Har beställt en sån med. Men så hittade jag dessa praktiska små burkar på Rusta för 29 kr och tänkte att de kan säkert komma till användning!
  • Två döttrar och en son

Har tänkt köpa Semper och Minifom magdroppar också eftersom kolik är ganska vanligt för flaskbarn. Hittade nåt jag inte sett förut också - Windi pysventil. Man stoppar in den i tarmen en liten bit och så retar det så att gaser och bajs kommer ut. Finns ett hål i dem oxå som gaserna kan komma igenom. Någon som provat? Fick flaskborste/diskställ, pulverdoserare och Shantala babybalja idag. Himla praktiska saker! Särsk flaskstället, doseraren och badtunnan är jag nöjd med. Badbaljan ska tydligen oxå vara bra mot kolik! Nån som kan förklara vad Semper Lemolac är till för? Bifidus är ju för magen. Och Semper Extra med potatisstärkelse? Står de sig längre på den? Finns det olika sorters ersättning hos Nan också? Finns det någon receptfri komjölksfri ersättning att köpa nånstans? Vår son blev mjölkproteinallergisk när han fick ers vid två mån. Då fick han Nutramigen på recept. Men han hade enorma eksem och annat.... Tänkte ifall man skulle vilja prova mjölkfritt bara för att se om det hjälper mot ev magont.

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...