• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Airhostess
    prickigkatt skrev 2013-06-12 00:03:39 följande:

Finns Nan HA 2, såg inte det på hemsidan.. får kolla igen!

Det finns!
  • Frutess

Nej men däremot vet jag att lemolcen klumpade sig när den stått. Så man tror att den är klumpig när man ger. Vilket den för mig aldrig blivit, iaf skulle sonen säga ifrån om de tog stopp;)+ att jag silat en flaska just to me safe:)

• Sweet life
    Frutess skrev 2013-06-13 15:07:28 följande:
    Nej men däremot vet jag att lemolcen klumpade sig när den stått. Så man tror att den är klumpig när man ger. Vilket den för mig aldrig blivit, iaf skulle sonen säga ifrån om de tog stopp;)+ att jag silat en flaska just to me safe:)
    Det är väl för att nedbrytningsprocessen redan är påbörjad i flaskan. Den blir liksom grumlig. Ser inte vidare aptitlig ut.
  • prickigkatt
    Airhostess skrev 2013-06-13 13:34:59 följande:

Det finns!

Åhh så bra!

Det löste mycket av mina funderingar (: 
  • Sture

Hej! Den 23 maj föddes vår son Jack. Då jag inte hade tillräckligt med mjölk, och han vägrade ta bröstet, fick vi rådet att börja med ersättning. Jack är nu tre veckor och har fått ersättning sedan vi kom hem från BB. Enligt BVC ska han ha fri tillgång till mat. Han äter 120 ml ca 10 gånger om dagen. Är det för mycket? Han har ont i magen, svårt att bajsa och har mycket gaser. Vi har provat att ge honom 1 tsk kallpressad rapsolja i varje flaska och masserar hans mage nästan vid varje blöjbyte, men det hjälper inte så mycket. Han fick Baby Semp först men kräktes upp nästan allt efter varje måltid så nu har vi bytt till NAN Pro sedan en vecka tillbaka. Han var hård i magen även när vi använde Baby Sempen. Är det någon som har likande erfarenheter av ersättning eller tips och råd hur man kan göra när de får så ont i magen? På BVC har de rått oss att bara fortsätta som vi gör. Det känns dock inte helt bra när han ligger och trycker så fort han ligger ner, utan att det kommer något, och är väldigt ledsen. Jag undrar också hur ofta ni matar era barn och hur mycket ett barn i hans ålder äter ungefär? Det känns väldigt mycket att ge honom 120 ml 10 gånger om dagen. Bara det borde ju göra att han får ont i magen. Tacksam för svar.

• lyckaokarlek

Nan ska ju vara lite skonsammare mot magen... Har ni provat semperdroppar och miniform-droppar? Hjälpte vår tjej och finns receptfritt på Apoteket. Rapar han ordentligt?
    Angående mängden så kommer jag inte ihåg vad hon drack i den åldern, men åt minst var 3:e timme vilket blir ca 8ggr/dag.
    Bvc borde tipsa er om de olika dropparna, eller att ersätta ngt mål med bifidus (tror jag det hette, snordyrt ersättningspulver som man blandar med nan) eller lemolac (mjukgörande medicin). Ring amningshjälpen om du känner att ni inte får stöd från bvc, de är otroligt kunniga även vad gäller flaskmatning!

• prickigkatt

Finns ju risk att de äter mer när de har ont för de misstar det onda för hunger. Dock gör mer mat det bara värre.

Vi har haft en tjej som haft ont i magen och vi masserade, gav semper magdroppar, miniform och Nan HA. Funkade hyfsat, men hon kunde även ha ont vissa dagar. Kommer inte ihåg när hon slutade krampa i magen, men det tog nog nästan 2 månader.

• MinFinaMinna

120 ml 10 grr om dagen låter mycket för en sån liten. Min 6 månaders flicka äter 180 ml. När hon var så liten gav vi nog 90 ml. Står på förpackningen hur mycket man ska ge. Men det är fri tillgång under dagen/natten oavsett vad det står på lådan.

• annox

Det som står på förpackningen är inte vad man SKA ge, utan lite riktlinjer. Väldigt individuellt. Titta dig inte blind på det. Om barnet är nöjd så är det bara att köra på, dumt att dra ner då.

• TessTess93

Min dotter som är en vecka äter 110ml var 4e timma..

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...