• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Sweet life
    Randig skrev 2013-08-21 14:41:02 följande:
    Jag behöver hjälp:( Min son på 8 veckor verkar inte bli mätt på ersättningen längre:s

Han äter ca 100-130 ml åt gången, han skulle nog kunna äta mer men då kräks han bara, det får lixom inte plats, detta gör att han vill äta varje till varannan timme på dagtid och natten var 3 timma ca, ibland lite oftare.

Så har det vart de senaste 3 dagarna. innan det klarade han sig bra på 100 ml var 2-3 timme dagtid och var 4e nattetid.

Han är också mer gnällig än vanligt.

Har kört på Nan 1 sen han var 3 veckor gammal.

Varför blir han inte nöjd??
    Troligtvis en tillväxtfas. Låt honom äta så ofta han vill. Fri flaskmatning är att föredra precis som fri amning. det kommer gå i perioder hela tiden.
  • Oscarsmamma84
    Randig skrev 2013-08-21 14:41:02 följande:
    Jag behöver hjälp:( Min son på 8 veckor verkar inte bli mätt på ersättningen längre:s

Han äter ca 100-130 ml åt gången, han skulle nog kunna äta mer men då kräks han bara, det får lixom inte plats, detta gör att han vill äta varje till varannan timme på dagtid och natten var 3 timma ca, ibland lite oftare.

Så har det vart de senaste 3 dagarna. innan det klarade han sig bra på 100 ml var 2-3 timme dagtid och var 4e nattetid.

Han är också mer gnällig än vanligt.

Har kört på Nan 1 sen han var 3 veckor gammal.

Varför blir han inte nöjd??

Prova semper baby semp 1 extra bvc rekomenderade det till mig när jag hade samma problem som dig
  • Sweet life
    Oscarsmamma84 skrev 2013-08-21 20:04:14 följande:

Prova semper baby semp 1 extra bvc rekomenderade det till mig när jag hade samma problem som dig
    Lustigt, den får enligt socialstyrelsens riktlinjer inte rekommenderas till barn under 4 månader av BVC. 

Skulle hellre erbjuda flaskan när han är hungrig än att försöka styra hur ofta han får äta.  
  • Christi38

Ibland äter de små mer ibland mindre. Jag hade gett honom när han ville, hellre det än att vara styrd av tider för det är så individuellt.

Antagligen en tillväxtfas :) Du får väl se på nästa BVC möte!

• ellbennet

Vår lill-grabb är snart 6 månader och vi ska börja med Babysemp 2 då. Just nu äter han 160-230ml Babysemp1 men 2an ska ju vara mer mättande.
    Ni som bytt, hur mycket åt era små av den i början?

• Christi38

Vi gav lika mkt när vi bytte till 2.an (fast av Nan) men vi bytte ut en del måltider mot mat till exempel 0.5 dl gröt med katrinplommonpure på förmiddagen och upp till en halv stor burk barnmat plus Katrinplommonpure till middag.

Inte alla byten på en gång utan i lagom takt dock :)

• Aapple

Någon som provat nestle comfortis? Har haft semper men barnet verkar ha ont i magen av den? Skriker i bland länge när den försöker bajsa?nestle förpackning är värdelösa!! Varför har dem inte så man kan stänga igen påsen lite som semper!??

• FruLarsson
    Sweet life skrev 2013-08-21 20:05:20 följande:
    Lustigt, den får enligt socialstyrelsens riktlinjer inte rekommenderas till barn under 4 månader av BVC. 

Skulle hellre erbjuda flaskan när han är hungrig än att försöka styra hur ofta han får äta.  
    Varför står det på paketet att den får användas från nyfödd om socialstyrelsen inte vill att den ska användas före 4 månader? 

Men jag skulle också bara fortsätta med vanlig ersättning i det läget tills BVC signalerar att han äter för mycket (dvs går upp för mycket i vikt). 
  • Randig

Tack för tipsen, han får så ofta han vill ha och ger alltid 130 ml nu så får han lämna eller spy upp det som inte får plats.

Nu har han dock börjat trilskas när han ligger och äter, gnäller och sparkar, spottar ut flaskan och tar den igen (?????????????)
    Varför gör han så här:(?????

• ellbennet
    Christi38 skrev 2013-08-22 10:57:41 följande:
    Vi gav lika mkt när vi bytte till 2.an (fast av Nan) men vi bytte ut en del måltider mot mat till exempel 0.5 dl gröt med katrinplommonpure på förmiddagen och upp till en halv stor burk barnmat plus Katrinplommonpure till middag.

Inte alla byten på en gång utan i lagom takt dock :)
    Tack, jo vi kan testa ge samma mängd när det är dags! Jo 1-2 måltider om dagen är vanlig mat som gröt eller olika puréer. Vi började också långsamt fram och nu blir han mätt och nöjd av måltiderna (oftast!) ;P
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...