• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Fröken Söt

Äh, nu hittade jag en liten text på förpackningen om att förberedda flaskor (alltså kokt kallt vatten + pulver) ska värmas till minst 70 grader. Där sket det sig med flaskvärmaren.

• Christi38

Vi kokade vatten och lät det svalna upp till 6 månader (även om vi inte behövde det då vattnet är bra). Att man ska låta pulvret bli upphettat ordentligt (70 grader) beror på en ev bakterierisk i paketet har jag fått förklarat för mig. Hade vi gått efter det hade våra söner fått vänta en evighet på sin mat. Vi köpte tetra (färdig) första månaden men sen använde vi pulver plus vatten i varmvattenbad. När vi gick över till 2.an (sommartid för båda) började vi med tetror igen av bekvämlighet (finns i 500 ml flaskor) och sen har vi av ren och skär lathet fortsatt med dem. De föredras rumstempererat vilket är fantastiskt skönt ;0)

• FruSen
    Fröken Söt skrev 2013-08-29 11:18:04 följande:
    Jag kyler i kallvattenbad, det tar 5-10 minuter.
    Annars tar det max 30 minuter i rumstemperatur, min kille sveper sedan flaskan på en halvtimme. Inte optimalt!

Jo, precis. 5-10 minuter är absolut för lång tid, tänker inte stå och vänta på att maten ska bli kall när dom vaknar mitt i natten och är hungriga...
  • Fröken Söt

Den som söker skall finna... Hittade detta på Sempers hemsida:
    "Anledningen att vi rekommenderar att man ska hetta upp vattnet är att man avdödar eventuella bakterier som kan finnas i pulvret när pulvret kommer i kontakt med hett vatten. WHO (världshälsoorganisationen) och EFSA (Europeiska Livsmedelsverket)har denna rekommendation till alla som tillverkar modersmjölksersättning och Semper följer alltså denna rekommendation.
    Det är som allra viktigast de första månaderna i barnets liv. Det är alltså pulvret som behöver komma i kontakt med hett vatten (minst  70 grader) och därför kan du koka upp vattnet och förvara det i en termos om du har en bra termos som håller denna temperatur. "

Suck... Bara att fortsätta värma allt till 70 grader. Går förstås att ta hälften varmt + pulver och sedan tillsätta kylskåpskallt, kokt vatten men jag hoppades kunna minska andelen moment och därmed spara lite tid.

• ninjabebbe

då verkar det som att det är olika beroende på tillverkare. känns iofs mest som något de måste skriva för att ha ryggen fri, men gör du så om det känns bäst! :)

• Fröken Söt
    ninjabebbe skrev 2013-08-29 13:23:59 följande:
    då verkar det som att det är olika beroende på tillverkare. känns iofs mest som något de måste skriva för att ha ryggen fri, men gör du så om det känns bäst! :)
    Haha, japp! Jag är helnojjig över att göra fel, beror säkert på att det är första barnet och att jag har noll barnvana sedan tidigare. Så jag kommer att fortsätta krångla även om jag fattar att risken är minimal att han skulle bli sjuk. :)

• ninjabebbe

Hehe, första barnet här också, men jag nojar över andra saker istället! :D

• Sweet life
    Fröken Söt skrev 2013-08-29 11:51:10 följande:
    Den som söker skall finna... Hittade detta på Sempers hemsida:
    "Anledningen att vi rekommenderar att man ska hetta upp vattnet är att man avdödar eventuella bakterier som kan finnas i pulvret när pulvret kommer i kontakt med hett vatten. WHO (världshälsoorganisationen) och EFSA (Europeiska Livsmedelsverket)har denna rekommendation till alla som tillverkar modersmjölksersättning och Semper följer alltså denna rekommendation.
    Det är som allra viktigast de första månaderna i barnets liv. Det är alltså pulvret som behöver komma i kontakt med hett vatten (minst  70 grader) och därför kan du koka upp vattnet och förvara det i en termos om du har en bra termos som håller denna temperatur. "

Suck... Bara att fortsätta värma allt till 70 grader. Går förstås att ta hälften varmt + pulver och sedan tillsätta kylskåpskallt, kokt vatten men jag hoppades kunna minska andelen moment och därmed spara lite tid.
    Om man sen läser i socialstyrelsens och livsmedelsverkets riktlinjer till BVC personal så står det att man inte behöver blanda pulvret med hett vatten i Sverige eftersom det är högst otroligt att vår mjölk som ersättningen görs på är kontaminerad.
  • FruLarsson
    Fröken Söt skrev 2013-08-29 16:00:15 följande:
    Haha, japp! Jag är helnojjig över att göra fel, beror säkert på att det är första barnet och att jag har noll barnvana sedan tidigare. Så jag kommer att fortsätta krångla även om jag fattar att risken är minimal att han skulle bli sjuk. :)

Jag har inte heller någon barnvana sedan tidigare. Däremot jobbar jag på en kvalitetsavdelning i mejeribranschen, dock gör inte vi mjölkpulver. Så jag känner att jag har lite koll på mjölk och livsmedelskvalitet. Jag blandar inte kokvarm ersättning. Jag litar på att Semper, Hipp och Nestlé kollar sitt mjölkpulver så pass noga innan det släpps ut på marknaden att ev. kontaminerade batcher skulle sorteras bort.  Däremot är jag noga med att alltid ha rena torra händer och rena torra skopor när jag skopar upp ersättningen ur paketet för att jag inte ska kontaminera mjölken - vet dock inte hur stor den risken är.

Men man gör som man vill, mår man bättre av att krångla ska man naturligtvis fortsätta krångla!

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...