• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • MinFinaMinna

Han kanske är i en tillväxt period. Ge när han vill ha. Vi körde fri tillgång, precis som vid amning.

• Oscarsmamma84
    Sweet life skrev 2013-08-21 20:05:20 följande:
    Lustigt, den får enligt socialstyrelsens riktlinjer inte rekommenderas till barn under 4 månader av BVC. 

Skulle hellre erbjuda flaskan när han är hungrig än att försöka styra hur ofta han får äta.  

Jag litar på bvc o det står från födslen på paket o på sempers hemsida.

Min son har iallafall blivit lugnare o mindre kinkig o mår bra
  • Oscarsmamma84
    Randig skrev 2013-08-22 12:42:00 följande:
    Tack för tipsen, han får så ofta han vill ha och ger alltid 130 ml nu så får han lämna eller spy upp det som inte får plats.

Nu har han dock börjat trilskas när han ligger och äter, gnäller och sparkar, spottar ut flaskan och tar den igen (?????????????)

Varför gör han så här:(?????

Verkar vara en fas de går igenom min son e likadan har tom fått byta flasksort o det har gått bättre då.
  • Sweet life
    Oscarsmamma84 skrev 2013-08-22 20:56:07 följande:

Jag litar på bvc o det står från födslen på paket o på sempers hemsida.
    Min son har iallafall blivit lugnare o mindre kinkig o mår bra
    Anledningen som jag fick höra av socialstyrelsens sakkunnig är att den stärkelsen man tillsatt kan vara ett problem för små magar. Det är inte säkert dom klarar av den utan det kan skapa förstoppning osv. 

Det kan vanlig ersättning med, men majs är ju känt för att vara stoppande. Man rekommenderar ju majsvälling till magsjuka barn t ex. 
  • Oscarsmamma84
    Sweet life skrev 2013-08-22 21:30:36 följande:
    Anledningen som jag fick höra av socialstyrelsens sakkunnig är att den stärkelsen man tillsatt kan vara ett problem för små magar. Det är inte säkert dom klarar av den utan det kan skapa förstoppning osv. 

Det kan vanlig ersättning med, men majs är ju känt för att vara stoppande. Man rekommenderar ju majsvälling till magsjuka barn t ex. 

Hon på bvc sa att det e potatisstärkelse. Jo sonen har blivit lite hårdare i magen så jag blandar nu ut det med lemolac som ska vara skonsamare för magen
  • FruLarsson
    Sweet life skrev 2013-08-22 21:30:36 följande:

Det är potatisstärkelse i semper extra inte majs. 
  • Sweet life
    Oscarsmamma84 skrev 2013-08-22 21:34:36 följande:

Hon på bvc sa att det e potatisstärkelse. Jo sonen har blivit lite hårdare i magen så jag blandar nu ut det med lemolac som ska vara skonsamare för magen
    Det är både och, var iaf det för ett år sen.

Då är jag även säker på att det stod på paketet att man rekommenderade den till barn som åt semp 1 men som var närmre sex månader. Ska se om jag har någon kartong kvar, har haft dom att förvara småsaker i..
  • Oscarsmamma84
    Sweet life skrev 2013-08-22 21:37:17 följande:
    Det är både och, var iaf det för ett år sen.

Då är jag även säker på att det stod på paketet att man rekommenderade den till barn som åt semp 1 men som var närmre sex månader. Ska se om jag har någon kartong kvar, har haft dom att förvara småsaker i..

Jo men rekommendationer ändras. Detta receptet eller vad man ska säga e rätt nytt enligt sempers.
  • S a n d r u s

Hej allihopa! Jag måste bara fråga er som inte ammar, precis som jag, om nån känner sig förvirrad å glömsk? Har ju såklart hört att det lätt blir så om man ammar, men om man inte gör det då...?? Jag födde min lilla tjej i början på maj, snart 4 mån sen och jag är fortfarande totalförvirrad. Värre nu än under graviditeten. Ingenting tycks tas upp av min skalle. Minns inte va folk säger, vart jag lagt saker, saker jag ska göra... Tidsuppfattningen är helt borta, alla dagar, veckor, månader bara flyter ihop till en stor klump, kan inte hålla koll på när jag gjorde vad. Lite läskigt att inte känna igen sig själv. Jag kunde va lite virrig innan graviditeten åxå, men absolut inte i den här utsträckningen. Trodde att det skulle bli bättre efter förlossningen, men det har som sagt blivit värre. Nån som känner igen sig??

• FruSen
    S a n d r u s skrev 2013-08-23 10:21:20 följande:
    Hej allihopa! Jag måste bara fråga er som inte ammar, precis som jag, om nån känner sig förvirrad å glömsk? Har ju såklart hört att det lätt blir så om man ammar, men om man inte gör det då...?? Jag födde min lilla tjej i början på maj, snart 4 mån sen och jag är fortfarande totalförvirrad. Värre nu än under graviditeten. Ingenting tycks tas upp av min skalle. Minns inte va folk säger, vart jag lagt saker, saker jag ska göra... Tidsuppfattningen är helt borta, alla dagar, veckor, månader bara flyter ihop till en stor klump, kan inte hålla koll på när jag gjorde vad. Lite läskigt att inte känna igen sig själv. Jag kunde va lite virrig innan graviditeten åxå, men absolut inte i den här utsträckningen. Trodde att det skulle bli bättre efter förlossningen, men det har som sagt blivit värre. Nån som känner igen sig??
    Du är inte ensam!!
    Jag är nog snart dement. 
    Förvirringen som uppkom efter första dottern försvann aldrig och nu blev den än värre med tvillingarna!!
    Var lagom virrig under graviditeten men nu är det katastrofalt!
    Jag och min man har varit ett par i 12 år. Man tycker ju jag borde veta hans födelsedag tex Tungan ute
    Nåja, jag kom ihåg den på ett sätt, markerade klart och tydligt i kalendern att han fyller år den 19 augusti. Till jag blev informerad om att han minsann fyller år den 16'e...
    Om jag inte visste bättre hade jag nog gissat att en del av hjärnan försvann i samband med förlossningen.
    Jo, vi har dop om  en vecka (!), prästen ringde i torsdags (inför dopsamtal och sånt). Jag fattade inget, liksom vaddå ??? Aha, vi ska ha dop så snart?! Haha.
    Vi har inte ens skickat ut inbjudningskort liksom!!!
    Måste själv dubbelkolla med prästen på måndag vilken tid vi bokat kyrkan, om det var kl 13 eller när det nu var.. !
    ÅÅååh, vad tänkte vi på?! Vi är mitt uppe i en vardagsrumsrenovering, hemmet är ett totalt kaos och jag känner mig litegrann som en höna som gått vilse i storbondens förrådsboda liksom.  
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...