• jennyz

Gravid efter IVF i december 2012

Hit är ni välkomna om ni gjort IVF och lyckats få plus på stickan... Vi delar tankar, vädrar känslor, ställer frågor, stöttar varandra genom skratt och tårar... VÄLKOMNA!!!

Vår älskade dotter föddes 26/10 2009
  • Svar på tråden Gravid efter IVF i december 2012
  • Belladonna1980

Ojj, vad olika ni mår:)) stackars dig som mår illa...:(( det har jag sluppit! Ömma bröst, och TRÖTT! Ryggskott som har övergått till ngt annat, kan knappt gå och har väldigt svårt att resa på mig, samt sätta mig. Sjukskriven! Är sjuuuuukt uttråkad här hemma, vill jobba å vara utan smärta.. Hur förgyller man dagarna när man är så begränsad???? Plöjer Google heeeela tiden, har typ läst allt... Har ni tips?

• jennyz

Belladonna: stackare!!! Hoppas det vänder snart för dig, låter drygt att vara hemma och ha så ont!!!

Själv har jag inte mycket symtom alls, idag fick jag dock en hel del värk i nedre delen i magen, inte ont, mer som växtvärk som jag hoppas att det är...känns som att det sliter lite när jag går... Längtar så till 12/2!!!!!!!!!!

• jennyz

Saknar förresten salami, älskar att äta diptallrik med olika salamisorter, moröttsstavar, gurkstavar och sånt, funderar på att köpa någon sort och frysa ner den några dagar, efter tre dagar i frysen ska det ju vara ok att äta, frågan är om det är lika gott när det varit fryst?

• Maybe

Jag älskar också salami! Jag fryser den i minst 3 dygn innan jag äter den och den är lika gid efter det. Det brukar va en massa salami med en liten macka under

Klockan är snart 13 och jag har ätit frukost tre gånger hitills. Snart lunch

• jennyz

Perfekt, då ska jag också göra det, förra graviditeten höll jag mig ifrån det helt, men det är ju onödigt om man kan äta... får köpa i helgen så kan jag frossa nästa helg!

• jennyz

Själv äter jag generellt mindre nu än innan jag blev gravid, är aldrig riktigt hungrig!! Men om jag inte äter lite så mår jag dåligt så det är lite både och...

• Cohen

precis, det är själva fiskLEVERoljan som gravida bör undvika då för hög mängd vitamin A (retinol)  är skadligt för fostret.   Fisk / fiskolja är däremot extra viktigt att få i sig.

symptommässigt har mitt illamående senaste dagarna i princip gått över helt. mina bröst växer så de knakar och gör ont att sova på magen till o från - inte för att jag klagar ;)

• jennyz

Nu har jag köpt salami och placerat i frysen så om 3-4 dagar ska det bli gott!!

Jag är så täppt i näsan! Jag fick ju levaxin vid detta försök för att jag tyckte mitt tshvärde var för högt, sedan har jag varit förkyld av och till, typ två månader, ingen feber, men hes, hosta och tät i näsan... Min BM skulle kolla med en läkare om han tyckte jag skulle fortsätta med dem, jag vill ju inte klaga, jag förstod lite att det skulle bli så här, hade knappt varit sjuk på länge innan...men det tär på kroppen... får nog ringa BM i veckan och höra vad hon säger...

• jennyz

Hur mår ni allihopa?? Själv njöt jag av lite salami i helgen, trots att den varit fryst i en vecka kändes det som att jag syndade...

Inatt kände jag något som skulle kunna varit rörelser!!! Det känns väldigt tidigt, men det fladdrade till och det var inte gaser eller liknande, vore häftigt om det var bebis!!! Var superglad ett tag, sedan började jag tänka på UL om en dryg vecka och återgå till att hoppas hoppas att allt ser bra ut... Svängigt humör...

• Maybe

Rent fysiskt mår jag som vanligt men magen är öm och lite småförstoppad är jag nog. Dock ingen större fara än så länge på den fronten.
    Jag va på ultraljud i tisdags (29e januari) och allt såg så himla bra ut. Vi va sååå lyckliga och jag hoppade runt på rosa moln.
    Vi åkte till Ikea efter ultraljudet och kollade på byrå som vi ska köpa till bebisens rum.

Dagen efter va jag på jobbet och plötsligt började jag störtblöda Rynkar på näsan
    Det verkligen forsade ut, färskt klarrött blod. Höll på att blöda igenom både trosor och byxor.
    Fick panik och trodde jag fick missfall så jag ringde min sambo, sen kvinnokliniken, sen min sambo igen.
    Min sambo suckade och verkade tänka "åh neeej...." alltså trodde han också på missfall.
    Det kanske även KK gjorde för de sa att jag skulle komma in där på en gång.
    Min sambo skulle möta mig där.

Så jag åkte till KK och fick efter nån timmes väntande en gynundersökning samt vul.
    Det visade sig att bebisen fortfarande levde, men jag har ett hematom inne i livmodern, precis utanför fostersäcken, typ kant i kant.
    De sa till mig att det är en levande graviditet just nu men vi vet ju inte hur det ser ut om 3 timmar och jag kan mycket väl få missfall i helgen så jag ska komma tillbaka till deras blödningsmottagning på måndag. Dvs imorgon.

Jag frågade läkaren massor med frågor, vad finns det för chanser? har du sett det här många gånger innan? vad beror hematomet på? är det något jag gjort som startat blödningarna? tex ansträngt mig för mycket, stress osv, vad kommer hända med hematomet om graviditeten fortsätter som normalt? kan det påverka resten av graviiteten? Och en massa andra frågor.
    Tyvärr kunde hon inte svara på en enda fråga.
    Hon sa bara att jag skulle gå hem och komma tillbaka på måndag. Samt att hon inte kunde garantera någonting för det här kan gå precis hur som helst.
    Hon sa också att om jag blöder mer än vad jag gör nu, får kraftiga smärtor osv så ska jag ringa till kk akut.
    Hon sa ingenting om att jag ska vila, inte får lyfta tungt, inte ska anstränga mig, inte ska använda tampong, inte ska ha sex, inte bada osv osv. Lyckligtvis har jag sunt förnuft och vet detta ändå. Men som läkare till en hysterisk panikslagen gråtande patient borde man ändå säga det...  

Jag har inte haft kraftiga smärtor och blödningen upphörde till dagen efter. Det kommer bara jättemörkt gammalt blod och inte så mycket, det räcker med trosskydd.
    Jag har fortfarande växtvärk, eller någon liknande ömmande känsla i magen men inga direkta smärtor.

Eftersom det bara va färskt blod i en halv dag och det har inte kommit klumpar så tror jag att detta kan gå bra. Vi väntar med att handla mer tills efter vi varit på kontroll dock.

Min sambo säger att det måste finnas en gräns för hur mycket otur en människa kan ha. Klart att detta kommer att gå bra säger han. Och jag väljer att tro han tills motsatsen visar annorlunda.

Imorgon blir det mitt 7e ultraljud och jag är i vecka 11 (10+5) idag.                              

Svar på tråden Gravid efter IVF i december 2012