• Anonym

Babyutrustning vid Socbidrag???

Snart halvvägs i graviditeten och har hittills hämtat ut en babybox och köpt ett klädesplagg på Tradera..

Undrar ni som haft soc, vad fick ni i ersättning för barnet?
    Behöver ju vagn, skötbord, säng, bilstol, kläder och sånt..
    Har ju kollat Ikea och vet vad jag vill ha. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-20 12:39
    FAQ eftersom folk frågar samma sak OM OCH OM IGEN!

1.
    Har du bil TS?

Ja. 100% belånad, obesiktad och snart avställd.
    Säljer jag bilen går jag minus på det då det är runt 10.000kr kvar på lånet.
    Skulle jag få bilen såld för vad som är kvar på lånet på den, så går ju dessa pengar givetvis till avbetalningen på bilen!

2.
    Sy grejer, det är billigt osv

Jag har ingen symaskin och ej råd och köpa en heller!
    Dessutom är ju tyg inte så himla billigt?

3.
    Använd skötbädd på tvättmaskin, eller köp en och ha på badkaret.

Jag har ingen tvättmaskin eller ett badkar.
    Och nej, jag kommer inte byta blöja på nått köksbord!
    Är en viss skillnad på spilld mat än kiss och bajs!
    Ungefär som att använda disktrasan i köket till och städa badrummet och sen tvärtom..

4.
    Spjälsäng är onödigt..

Nej, jag vill INTE samsova, jag vill att barnet ska sova i sin säng gärna från dag 1.

5.
    Man brukar få saker från släktingar, familj, ha en babyshower osv.

Har knappt några vänner så babyshower blir svårt.
    Min och pojkvännens familj är väldigt anti så ifrån dom kommer vi inte ens få en pinal..
    Har lixom inte ens fått ett grattis över graviditeten..

6. Är du sambo?

NEJ, pojkvän och bor EJ ihop, kommer ej bo ihop heller pga soc´s regler.
    Däremot kommer han och hälsa på och vara delaktig och vad han tjänar och jobbar som har soc inte med och göra anser jag!

• Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???
  • Froststar
    Anonym (Mia) skrev 2013-02-24 19:59:40 följande:

Okej. Vad är din lösning då? Vilka skall det vara skamlig för? Bara vissa? Eller skall det ses som en försörjning som man kan välja istället för jobb?

Du uppmanade just TS att utnyttja bidragen så mycket hon kan i ditt inlägg ovanför och det är inte förvånande egentligen....med tanke de som inte själva arbetar är oftare generösare med vad skattepengarna skall användas till. De är ju inte med och bidrar och det är lätt att vara generös med andras pengar....

Och 6 år på universitetet säger inte mycket om ens chanser till jobb. Det handlar inte om hur många år man läser utan vad man läser....

Det där håller jag fullkomligt med om. Har själv sett tendensen. De som tjänar minst / ingenting, slåss med näbbar och klor för gemensam ekonomi. De som knappt / inte alls arbetat och bidragit till potten är desamma som ivrar för att alla ska få bidrag till än det ena än det andra. De verkar dessutom ha en outsinlig källa till tips och tricks för hur man ska förskansa sig mer. Låt mig komma med en vild gissning - helt enkelt för att de aldrig behövt utföra ett hederligt arbete för att veta vad som krävs för att tjäna ihop den summan som de så gärna ger bort av andras pengar.

Och universitetsstudierna har du också helt rätt om. Jag känner folk som har läst för själva läsandets skull i både 8 och 10 år men aldrig arbetat. De vet inte ens vad de skulle kunna arbeta som eller, som i ett fall, var det ett yrke där det kanske dyker upp någon enstaka öppning globalt med några års mellanrum. Skriver inte vad det är för människan brukar vara på FL och försvara sin rätt till socbidrag för hon har minsann gjort rätt för sig och pluggat många fler år än andra. Duh.
  • Indianica
    Anonym skrev 2013-02-24 17:07:51 följande:

oj indianica! Så har jag inte uppfattat dig under alla år. Du pluggade alltså 6år på universitetet och varit arbetslös sen dess och lever på din man? Vad pluggade du till?
    Jag är gymnasielärare, det tog 5.5 år att bli och sedan har jag läst smmarkurser varje sommar, så egentligen blir det mer än sex år. Jag vikarierar som lärare, men har ingen A-kassa så får jag inget vikariat vilket ger ca 100 kr per timme (lektion rent krasst), då får jag leva på min man ,ja. Jag kan inte gärna svälta ihjäl....
  • Indianica

Jag kan tillägga att jag fattade först inte vad TS menade med att hon och pojkvännen inte ska bo ihop pga. soc regelverk Obestämd. Nu inser jag att det är för att man ska slippa dela på pojkvännens lön och då kan jag tillägg att det tycker jag är helt fel och jag förstår inte hur man kan offra sin relation och barnets relation till sin pappa för att få några tusenlappar extra. Finns det inget värde i att bo ihop? Jag bor som sagt ihop med min make och vi är fyra personer som delar på hans lön. 

• sirisdotter
    Indianica skrev 2013-02-25 08:32:25 följande:
    Jag kan tillägga att jag fattade först inte vad TS menade med att hon och pojkvännen inte ska bo ihop pga. soc regelverk Obestämd. Nu inser jag att det är för att man ska slippa dela på pojkvännens lön och då kan jag tillägg att det tycker jag är helt fel och jag förstår inte hur man kan offra sin relation och barnets relation till sin pappa för att få några tusenlappar extra. Finns det inget värde i att bo ihop? Jag bor som sagt ihop med min make och vi är fyra personer som delar på hans lön. 
    Oj,  har du inte lagt märke till fenomenet tidigare?   Så vanligt att pappan skriver sig i torpet,  i sin butik,  hos sin mamma,  hos svärföräldrarna för ekonomins skull.  Mindre vanligt att han bor där....
  • Dripknot

TS

Skaffa ett jobb med bra inkomst istället för att surfa på samhället.

Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • Elin 885
    Dripknot skrev 2013-02-26 08:06:26 följande:

TS

Skaffa ett jobb med bra inkomst istället för att surfa på samhället.

jo fast hon bör väl få vara mammaledig i alla fall ett halvår minst?
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Anonym
    Elin 885 skrev 2013-02-26 08:13:57 följande:
    jo fast hon bör väl få vara mammaledig i alla fall ett halvår minst?

Hon får väl vara föräldraledig hur länge hon vill bara hon kan försörja sig på föräldrapenning som alla andra...
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-02-26 08:19:56 följande:

Hon får väl vara föräldraledig hur länge hon vill bara hon kan försörja sig på föräldrapenning som alla andra...
    med tanke på att hon enbart får ett par tusen så nej det kan hon inte.
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-02-26 08:19:56 följande:

alla andra kan inte försörja sig på sin föräldrapenning, det är väldigt många som får ganska så lite och är beroende av sin partner.
Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???