• EwMa

Gravid i Göteborg 2013

Eftersom vi blev fler och fler tog jag mig friheten att starta en ny tråd från våran gamla.
    www.familjeliv.se/Forum-2-293/m67435211.html

Här samlas vi och pratar om våra upplevelser och tankar kring våra graviditeter. Ny som gammal är välkommen. Ingen fråga eller diskussion är för dum.

Har även lagt till våran BF lista, Vi kan ju fylla på den allt eftersom.

www.familjeliv.se/Forum-11-263/m68898959.html

Vi har en spännande resa framför oss!   

• Svar på tråden Gravid i Göteborg 2013
  • Vilgot o Lillpyret

Tack så mycket! Det är väldigt häftigt med 3D och 4D, att se bebisen röra sig och att få syn på drag i ansiktet m.m. Nu längtar jag ännu mer tills vi får träffa honom!

Hehe, ja jag fyller också den 14:e. Det är ett bra datum. Flört

• Vilgot o Lillpyret
    NinaJ skrev 2013-03-20 19:42:09 följande:
    Har varit på Tul idag, positiva nyheten var att pga av att det är dåligt flöde till den lilla tvillingen kan man anta att hans storlek beror på just det och inte på kromosompåverkan, det negativa är att han är jätteliten och vi nu måste åka in varje vecka, eller ja så ofta de får ihop tider... Så om typ 10 dagar igen. Men det är första gången vi har varit på östra utan att jag känt mig som ett mentalt ras av alla dåliga nyheter, så nu ska vi njuta av att kunna vara hyfsat lugna till nästa gång... Men håller mig lite avvaktande till fickor och träffar innan jag vet mer hur det går, är första gången på evigheter jag vågar känna mig försiktigt glad över att vara gravid igen :)

Vilka fina 3D bilder förresten! Jättefint :)
    Vad skönt ändå att få veta varför han är så mycket mindre. Verkar det som att skillnaden dem emellan blir större? Eller håller han "sin takt"? Jag hoppas att han får stanna så länge som möjligt och att han sedan får komma ut som en frisk, om än liten, bebis!

Du måste försöka glädja dig åt graviditeten trots alla orosmoment, ni har ett barn som är fullt friskt och förhoppningsvis kommer allt gå väl även med den lille! 

Har ni fått reda på vad som händer om flödet blir alldeles för dåligt? Då måste de väl plocka ut honom (och då även den andra så klart) via kejsarsnitt så fort som möjligt? Är det vad de håller koll på, att flödet håller sig stabilt?

Då jag var gravid med Vilgot så var det en mamma i en utav trådarna som jag skrev i som liksom dig hade en bebis i magen som var alldeles för liten och som hade en navelsträng med dåligt flöde i. De fick ta ut honom tidigare men allt gick bra! Väl ute växte han till sig snabbt, där fick han mer näring. Kanske kan det bli något liknande för er?

Du får säga till om du inte vill att jag ställer frågor eller kommenterar, förstår att det kan vara jobbigt. Jag tar inte illa upp! Glad 
  • NinaJ

Läkarna försökte mörka lite hur mycket det skiljde vilket är ganska korkat när veckorna kommer upp på skärmen när de tar måtten, och det skiljer mycket, ca 6 veckor i storlek... De ville inte säga då mycket, men mumlade lite medhållande när jag frågade om man plockar ut för tidigt, ska säga till dem nästa gång att jag mår bättre av för mycke info än för lite! Men det jag har lyckats ta reda på själv är att de kan göra precis som du beskriver ovan när det är bättre på utsidan än insidan...

Vi har haft de struligt med fvp och grejer för att det som sagt trodde på kromosomfel, första kollen var bra, sen visade det sig att de har något som kallas för robertsonian translocation, vilket kan betyda allt ifrån en helt normal bebis till ett barn som inte överlever första året, därav att detta var för oss ett bra resultat där vi börjat hoppas på att båda ska vara friska om än små :) är glad att kunna tillåta mig själv att känna igen :) och fråga gärna, är en sån som mår bra av att tjata om saker!

Åh skulle också vilja se ett bra ul igen, men de känns lite bortkastat då vi är på östra hela tiden, men där ser man bara de dom är ute efter att mäta, inga fina bilder...

• Vilgot o Lillpyret

Vad skönt att det inte visade sig vara den sjukdomen då de inte överlever första året!

Det är säkert så att de inte säger något därför att de faktiskt inte vet hur det kommer sluta. De vill säkert inte väcka några förhoppningar och heller inte skapa oro. Ni får lita på att de säger till då de vet mer, att det så länge de inte säger något inte är någon akut fara... Så skulle jag försöka tänka. Men jag förstår att ni undrar och oroar er! Man vill ju få en möjlighet att ställa in sig på vad som komma skall! 

• NinaJ

Ja jag litar på att dom ger oss bästa möjliga vård i rätt tid, men jag hade ändå mått bra av att dom berättade några olika scenarier :) men men, ska ju snart tillbaka :)

• WeeBee

Jag kan inte den 6e heller...ska till Malmö...å helgen därpå till Stockholm...kan alltså inte på helgerna förrän 20-21 eller 27-28 april. Men alla lär väl inte kunna samtidigt hur vi än gör så om ni får till en träff så önskar jag er en trevlig sådan...så kanske jag kan hänga på nästa gång istället.

• Vilgot o Lillpyret
    WeeBee skrev 2013-03-21 23:09:14 följande:
    Jag kan inte den 6e heller...ska till Malmö...å helgen därpå till Stockholm...kan alltså inte på helgerna förrän 20-21 eller 27-28 april. Men alla lär väl inte kunna samtidigt hur vi än gör så om ni får till en träff så önskar jag er en trevlig sådan...så kanske jag kan hänga på nästa gång istället.
    Som du säger så är det nog omöjligt att få in en träff när alla kan. Det skulle väl vara i sommar då, då bebbarna kommit. Glad Kul med en massa resor på helgerna! Är det trevliga sådana?
  • WeeBee

Jodå det är trevliga resor. Ska på tävling, coacha å träffa vänner, i Malmö...sen i Stockholm ska jag hälsa på min syster å bara ha lugnt å trevligt!

Det är kul att åka iväg...men man blir plötsligt väldigt uppbokad. Får passa på å åka iväg på såna små turer för mig själv nu medan jag kan...antar att det blir betydligt svårare sen

• Vilgot o Lillpyret
    WeeBee skrev 2013-03-22 21:05:23 följande:
    Jodå det är trevliga resor. Ska på tävling, coacha å träffa vänner, i Malmö...sen i Stockholm ska jag hälsa på min syster å bara ha lugnt å trevligt!

Det är kul att åka iväg...men man blir plötsligt väldigt uppbokad. Får passa på å åka iväg på såna små turer för mig själv nu medan jag kan...antar att det blir betydligt svårare sen
    Härligt. Ja, man får passa på! Man borde unna sig all lyx innan barnen kommer som att gå på bio, äta ute, gå till frisören, boka en massagetid, träffa vänner. Det är svårt att hinna med saker och ting när man väl fått en bebis. 
    Jag har själv tänkt att jag ska ta mig till frisören innan lillebror anländer, sådant blir svårt med två barn. Dessutom vill man ju känna sig lite fin när man ligger på BB. Glad 
  • SusannneL
    Vilgot o Lillpyret skrev 2013-03-19 19:45:31 följande:
    I dag var vi på 3D/4D-ultraljud. Det var så kul! Dock fick vi inte så bra bilder då bebisen hela tiden hade händerna och fötterna uppe vid ansiktet. Glad Vi fick det nu 100 % bekräftat att det ligger en liten lillebror där inne!

Åh va kul! Jag är lite sugen jag med på att göra sånt. 
    Vart gick du? emmaultraljudskliniken? eller vad den heter? 
Svar på tråden Gravid i Göteborg 2013