• EwMa

Gravid i Göteborg 2013

Eftersom vi blev fler och fler tog jag mig friheten att starta en ny tråd från våran gamla.
    www.familjeliv.se/Forum-2-293/m67435211.html

Här samlas vi och pratar om våra upplevelser och tankar kring våra graviditeter. Ny som gammal är välkommen. Ingen fråga eller diskussion är för dum.

Har även lagt till våran BF lista, Vi kan ju fylla på den allt eftersom.

www.familjeliv.se/Forum-11-263/m68898959.html

Vi har en spännande resa framför oss!   

• Svar på tråden Gravid i Göteborg 2013
  • SusannneL

Ja jag tänkte att vi tar tag i att köpa saker när det är cirka en månad kvar. De e ju inte så jätte mycket man Måste ha så i början. Jag har även familj,vänner & bekanta som jag kan få/låna saker av. Det ordnar sig! Hur lång process hade ni innan du blev gravid? För oss tog det ca 2 år från mitt första missfall. Men när jag väl fick komma till läkare för att göra infertilitets testet tog det bara ett par månader. Känns som det kunde tagit längre tid om jag inte bytte läkare! Fick en jag inte alls tyckte om. Som allting tog låång tid med. Men så krävde jag att få byta & fick en helt underbar person som gjorde väntan kort! Efter det tog det ca 2 månader så var jag gravid. 1 av månaderna fick vi vänta på ett prov resultat.

• SusannneL
    LillaLoppanT skrev 2013-06-09 10:02:17 följande:
    Ett tips, använd inte den där jäkla appen Bättre att gå in på den vanliga sidan, via webbläsaren...  
    ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ LUKAS ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Tack nä jag slutar nog med den! Blir ju bara förbannad ;D
  • EwMa
    WeeBee skrev 2013-06-09 09:55:48 följande:
    Aj då...beklagar det!
    Men nu är du ju nästan framme vid målet...å det är en levande bebis i din mage så jag hoppas att du kan njuta å se fram emot det!

Att det kan gå åt skogen finns säkert med hos dom flesta...men att man ändå på nått sätt kan ha det långt bak i huvudet å låta förväntan å glädje ta upp det största utrymmet.

Pratade med en granne häromdagen...hon är nog runt 70 år å har 4 barn. Hon sa det att, förr i tiden så var man bara gravid...ingen funderade på eller pratade om om det skulle gå åt skogen.
    Antar att det var innan den gyllene internet-tiden å innan information spred sig lättare via olika medier.
    Chansen att det ska gå bra är ändå enormt mycket större än att det inte ska det...men den negativa informationen är ofta den som biter sig fast hårdast.

Jag önskar oss alla all lycka i detta å hoppas att vi stolt kan visa upp våra små mirakel om några veckor!
    Ja, förr var d lättare tror jag. Inte en massa måsten och gör det här och gör inte d här...ändå har folk överlevt det.
  • WeeBee

För oss gick det fort. Jag har tävlingsidrottat tidigare å var tvungen att gå upp en del i vikt innan jag kunde bli gravid (innan jag fick tillbaka min mens) men efter att mensen kommit tillbaka så tog det sig på 4e försöket. Hade inte både jag å min man hållt på med extremidrotter så hade det säkert gått ännu fortare. Så jag har inte dina erfarenheter...vilket garanterat bidrar till att jag känner mig lugnare.

• WeeBee

EwMa - Eller hur! Jag ångrar bittert att jag tackade ja till en prenumeration på en barn/föräldra-tidning...blir ju stressad bara av att titta på omslaget. Känns bara idiotiskt att matas med en massa "gör si", "gör så", måsten "inne", "ute", "rätt" å "fel".

Jag tänker att det löser sig! Vi har garanterat instinkter som kommer leda oss rätt...om vi vågar lita på dom å koppla bort alla "vet-bättre-tjänar-pengar-på-din-osäkerhet"-typer.
    Tyvärr har jag ju redan gått på köp-grejen...
    Inte utan att inse hur mycket pengar som tjänas på blivande/nyblivna föräldrar som så gärna vill ha allting "rätt". Hehe...egentligen tror jag inte att det behövs mycket mer än en bilbarnstol, barnvagn, kläder å blöjor.

• EwMa
    WeeBee skrev 2013-06-09 12:40:56 följande:
    EwMa - Eller hur! Jag ångrar bittert att jag tackade ja till en prenumeration på en barn/föräldra-tidning...blir ju stressad bara av att titta på omslaget. Känns bara idiotiskt att matas med en massa "gör si", "gör så", måsten "inne", "ute", "rätt" å "fel". Jag tänker att det löser sig! Vi har garanterat instinkter som kommer leda oss rätt...om vi vågar lita på dom å koppla bort alla "vet-bättre-tjänar-pengar-på-din-osäkerhet"-typer. Tyvärr har jag ju redan gått på köp-grejen... Inte utan att inse hur mycket pengar som tjänas på blivande/nyblivna föräldrar som så gärna vill ha allting "rätt". Hehe...egentligen tror jag inte att det behövs mycket mer än en bilbarnstol, barnvagn, kläder å blöjor.

Jo visst blir man nojjig över allt. Och klart dom tjäbar pengar på alla nyblivna föräldrar. Herregud vi är rena guldgruvan för dom . Och d e nog som du säger. Ma behöver väldigt lite för att klara ta hand om en liten bebis.
  • EwMa
    SusannneL skrev 2013-06-09 10:05:41 följande:
    Ja jag tänkte att vi tar tag i att köpa saker när det är cirka en månad kvar. De e ju inte så jätte mycket man Måste ha så i början. Jag har även familj,vänner & bekanta som jag kan få/låna saker av. Det ordnar sig! Hur lång process hade ni innan du blev gravid? För oss tog det ca 2 år från mitt första missfall. Men när jag väl fick komma till läkare för att göra infertilitets testet tog det bara ett par månader. Känns som det kunde tagit längre tid om jag inte bytte läkare! Fick en jag inte alls tyckte om. Som allting tog låång tid med. Men så krävde jag att få byta & fick en helt underbar person som gjorde väntan kort! Efter det tog det ca 2 månader så var jag gravid. 1 av månaderna fick vi vänta på ett prov resultat.

hehe antar att detta var till mig då :P

Vi försökte själva sen efter bröllopet 2008. Men inget hände. Så förra våren så gick vi till göteborgs kvinnoklinik, privat, först för att börja våran utredning. Och då blev svaret att det inte gick och bli gravida för oss ihop. Sen efter semestern blev vi kallade till Sahlgrenska och i september körde behandlingarna igång för mig för att kunna ta emot donarad sperma. Så det har tatt sin lilla tid. Och det var ett ägg som blev befruktat av 3. Och det var det som tog sig inne i mig sen. Så det var ett riktigt guldägg :P

Hur känner ni när ni går hemma över förlossningen? min man ska ju inte ha nån semester för att han e nyanställd på firman han e på. Så det är jobb för honom tills den dagen bebisen vill titta ut. Men just med att han e på jobbet hela dagarna är lite skrämmande. Vet inte om man ska ringa taxi eller ambulans den dagen det är dags om han inte är hemma. Eller om man ska vänta tills han kommer hem om man pallar det för då kanske man slipper ligga på förlossningen längre än man behöver och kan göra allt som dom rekomenderar att man ska göra hemma innan man åker in...svårt detta    
  • SusannneL

Ångeest! Var hos bm,18 kg + sen inskrivning! :'( Bm trodde iofs att jag har en hel del vätska i kroppen. Men ändå. Tycker vikt ökningen är skit jobbig. Ändå kan jag inte låta bli att äta go saker. Bebis mår iaf bra! :)

• EwMa
    SusannneL skrev 2013-06-10 17:52:19 följande:
    Ångeest! Var hos bm,18 kg + sen inskrivning! :'( Bm trodde iofs att jag har en hel del vätska i kroppen. Men ändå. Tycker vikt ökningen är skit jobbig. Ändå kan jag inte låta bli att äta go saker. Bebis mår iaf bra! :)

Skit i vikten nu. Det kommer gå bort sen. Bebis e 3500 kg. Moderkakan 700g. Sen livmodern väger med allt vatten i och sen försvinner d när man ammar har jag hört. Så det kommer gå jättebra att bli av med det sen
Svar på tråden Gravid i Göteborg 2013