• EwMa

Gravid i Göteborg 2013

Eftersom vi blev fler och fler tog jag mig friheten att starta en ny tråd från våran gamla.
    www.familjeliv.se/Forum-2-293/m67435211.html

Här samlas vi och pratar om våra upplevelser och tankar kring våra graviditeter. Ny som gammal är välkommen. Ingen fråga eller diskussion är för dum.

Har även lagt till våran BF lista, Vi kan ju fylla på den allt eftersom.

www.familjeliv.se/Forum-11-263/m68898959.html

Vi har en spännande resa framför oss!   

• Svar på tråden Gravid i Göteborg 2013
  • LillaLoppanT
    September2009 skrev 2013-07-15 10:32:55 följande:

Stort grattis till lillflickan, hoppas ni mår bra, nu får ni mysa riktigt mycket!

Jag blir så klart konfunderad när han har snurrat runt i magen så där plötsligt efter flera veckor i samma position. För tre eller fyra veckor sen sa iaf bm att han var fixerad men på besöket för en vecka sen så sa bm (en ny denna gång, varit hos fyra olika totalt senaste månaderna pga tjänstledighet och semestrar) att bebisens huvud var rörligt, betyder det att han aldrig var fixerad, kan första bm ha haft fel? Betyder det när han är fixerad att han inte kan ändra ställning? Känner att jag inte kan så mycket om sånt här..

Solskenstjejen, det låter verkligen Inge vidare, som om man inte oroar sig för allt möjligt ändå..håller alla tummar och tår att allt ska se bra ut med din bebis!
    Jag tror din första BM måste haft fel... Verkar mycket konstigt att en bebis kan gå från fixerad till rörlig (Rörlig är ju lixom två steg tillbaka)... Möjligtvis från ruckbar, tillbaka till rörlig. men är den fixerad, så är den ju fixerad.
    ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ LUKAS ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
  • WeeBee

Hej!
    Nu ligger vi på BB å myser!
    Lilltjejen ligger bredvid mig i sängen å pappa sover som en stock i sin säng.
    Tror att han blev mer utpumpad än mig...hehe...killar är klena!
    Min förlossning blev inte alls som jag tänkt mig...men den blev bra ändå!

Jag började få värkar i går morse runt 6-tiden. Var då 6-8 min emellan.
    Kl 16 åkte vi in till Mölndal å då hade jag bara öppnat mig 1-2 cm, så vi tog en promenad å sen åkte vi hem igen en sväng.

När vi kom tillbaka till förlossningen vid 20-tiden hade jag bara öppnat mig 2-3 cm...så himla segt! Värkarna upplevde jag ändå som jobbiga. Blev inlagd.
    Värkarna tilltog. Jag hade feber...Som inte gick ner trots febernedsättande. Fosterljuden gick upp...hon blev stressad av min feber. Jag fick antibiotika. Värkarna fortsatte att tillta. Mitt i natten hade jag fortfarande bara öppnat mig 4-4.5 cm...så himla frustrerande att höra detta när man känner att det är så plågsamt å man vill att det ska gå framåt.

BM tyckte att jag skulle ta en EDA med tanke på mitt taskiga allmäntillstånd...jag hade ju tänkt att jag INTE skulle ha nån EDA, men vid det här laget var jag inte svårövertalad. Fick EDA å kände att jag mådde mycket bättre ganska snart därefter.
    Då progressen var dålig fick jag även värkstimmulerande dropp...nästa sak jag egentligen inte ville ha...men tog ändå.

• WeeBee

...nu började det göra väldigt ont av värkarna igen...trots EDA. Men det gick även framåt. Snart var det 7 cm...å efter ganska kort tid var det 10 cm.
    Guu va skönt det var att få krystvärkar efter alla timmar med öppningsvärkar!
    Krystvärkarna gjorde inte ont. Det enda jobbiga var att BM inte ville att jag skulle trycka på i början...å att kämpa emot den impulsen var ganska svår.
    När jag väl fick börja trycka på så tog det bara typ en kvart innan Julie låg på min mage!
    Å den kvarten var verkligen inte jobbig. Det gjorde inte ont å det kändes bara skönt att få ta i.
    Blev bara två små stygn efteråt...å det känns helt okej nu.

Är dock extremt lättad över att det hela är över...det var jobbigt!

• TeddyGirl82
    WeeBee skrev 2013-07-15 14:51:46 följande:
    ...nu började det göra väldigt ont av värkarna igen...trots EDA. Men det gick även framåt. Snart var det 7 cm...å efter ganska kort tid var det 10 cm.

Guu va skönt det var att få krystvärkar efter alla timmar med öppningsvärkar!

Krystvärkarna gjorde inte ont. Det enda jobbiga var att BM inte ville att jag skulle trycka på i början...å att kämpa emot den impulsen var ganska svår.

När jag väl fick börja trycka på så tog det bara typ en kvart innan Julie låg på min mage!

Å den kvarten var verkligen inte jobbig. Det gjorde inte ont å det kändes bara skönt att få ta i.

Blev bara två små stygn efteråt...å det känns helt okej nu.

Är dock extremt lättad över att det hela är över...det var jobbigt!

Det låter både lätt och jobbigt med din förlossning. Segt med och åka fram och tillbaka och det sega öppningsskedet. Men ändå en önskvärd förlossning. Skönt att allt gick smidigt i slutet och att ni mår bra.
  • TeddyGirl82

Måste fråga..är det någon som vet om man gör kontroll innan dom sätter igång en här i Göteborg? Läser att många går överburenhetskontroller men d sa inte min barnmorska nåt om.

har ett förbannat tryck över hela magen idag..hoppas bebisen trycker sig neråt ännu mer nu  

• Dannii B

Sådär ja... 2000 $ fattigare.. men det var det värt. Ingen bebis bara en massa bök i magen. Strandsatt..ja maken var och hämtade sonen i Malmö. Nu vill vi väl ändå att hyresgästerna ska titta ut så vi oxå kan mysa lite

• TeddyGirl82
    Dannii B skrev 2013-07-15 17:49:50 följande:
    Sådär ja... 2000 $ fattigare.. men det var det värt. Ingen bebis bara en massa bök i magen. Strandsatt..ja maken var och hämtade sonen i Malmö. Nu vill vi väl ändå att hyresgästerna ska titta ut så vi oxå kan mysa lite

Aha då är jag med. Tänkte om du åkte själv och bilen slutade funka först.

Mmm nu vill jag ha ut den. E massa bök i magen nu och ett tryck till och från. Lugnat mig betydligt. Börjat läsa 50 nyanser triologin så jag tänker på annat och far in i en annan värld en stund
  • MissKaos

Tryck neråt brukar betyda att bebis hittar närmre utgången ja. Gissar på värkar inatt el imorgon. Trycker det lika hela tiden? Hsr du sd med?

TeddyGirl82 skrev 2013-07-15 17:32:58 följande:
    Måste fråga..är det någon som vet om man gör kontroll innan dom sätter igång en här i Göteborg? Läser att många går överburenhetskontroller men d sa inte min barnmorska nåt om.

har ett förbannat tryck över hela magen idag..hoppas bebisen trycker sig neråt ännu mer nu  

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • TeddyGirl82
    MissKaos skrev 2013-07-15 18:30:10 följande:
    Tryck neråt brukar betyda att bebis hittar närmre utgången ja. Gissar på värkar inatt el imorgon. Trycker det lika hela tiden? Hsr du sd med?

Nja det är till och från under typ en timma..men inga sd. bara lite värk baktill ryggen ibland med när den spänningen kommer...vågar inte hoppas på nåt utan bara slappnar av hehe
  • MissKaos

Inga alvedon inga varma bad!!! Nya rön visar att det kan stoppa upp det. Tror det är fl som startar nu.

TeddyGirl82 skrev 2013-07-15 18:37:15 följande:
    Nja det är till och från under typ en timma..men inga sd. bara lite värk baktill ryggen ibland med när den spänningen kommer...vågar inte hoppas på nåt utan bara slappnar av hehe

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
Svar på tråden Gravid i Göteborg 2013