• Svenskflicka

Halalslakt

Vad tycker ni om den här islamiska lagen?

Den här hemsidan menar att det är den mest humana metoden att slakta djur, är det sant?

islam.se/halsa/halalslakt/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-24 10:02
    tyras.se/

Här kan ni läsa om vad som kan hända om man kritiserar islam.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Halalslakt
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Svenskflicka skrev 2013-02-24 21:44:50 följande:
    Men varför skall vi slakta religiöst bara för att det finns muslimer i Sverige? Vi har redan problem med de slakterier vi har här. (misskötsel, trångt, stressigt etc.)
    För att det finns muslimer i Sverige som inte äter kött som inte slaktats enligt halalreglerna. Och så länge man följer lagen så är det inga problem. Problem händer överallt tyvärr. Sånt skall man lösa oavsett.

De gymnasieskolor som redan serverar halalskött och INGET annat menar att de svenska eleverna skall anpassa sig efter de muslimska elevernas behov. Rent generellt sätt så är det de muslimska eleverna som egentligen skall anpassa sig efter det svenska skolsystemet. Det går bra att äta vegetariskt. 
    Jag kan inte uttala mig om det. Men halalslakt skiljer sig inte från en vanlig slakt. Du äter inte levande djur väl? Man slaktar djur sen säljs det till affärerna där du köper ifrån. Inte om du är veg sas för då betyder det att du är emot djurslakt överlag.
    Mitt problem är nog ganska enkelt att förklara för dig. Jag anser att halalslakt och kosherslakt är djurplågeri. Hur kan ni mena att det inte är det? Kanske borde ni uppdatera koranen lite.  
    Om det är djurplågeri skulle det inte godkännas i Sverige.
  • Dr Love
    Mitt problem är nog ganska enkelt att förklara för dig. Jag anser att halalslakt och kosherslakt är djurplågeri. Hur kan ni mena att det inte är det? Kanske borde ni uppdatera koranen lite.  
    Jag kan ha en viss förståelse för att du anser det vara djurplågeri om det sker utan bedövning men det är inte lagligt utan bedövning i Sverige så vad spelar det då för roll om vi halal-slaktar i Sverige? Så vitt jag förstår är det dessutom kosher enligt koranen att äta icke halal-slaktat kött om yttre omständigheter omöjliggör konsumtion av halalkött.
  • Svenskflicka
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2013-02-24 22:24:04 följande:
    För att det finns muslimer i Sverige som inte äter kött som inte slaktats enligt halalreglerna. Och så länge man följer lagen så är det inga problem. Problem händer överallt tyvärr. Sånt skall man lösa oavsett.

Jag kan inte uttala mig om det. Men halalslakt skiljer sig inte från en vanlig slakt. Du äter inte levande djur väl? Man slaktar djur sen säljs det till affärerna där du köper ifrån. Inte om du är veg sas för då betyder det att du är emot djurslakt överlag.

Om det är djurplågeri skulle det inte godkännas i Sverige.
    Men jag håller inte med. Sverige är ett sekulariserat land. Hur kan ni kräva att få äta kött som är slaktat på det viset. och vaddå följa lagen? De filmer jag sett där man utför halalslakt är vidriga. Det som skiljer halalslakt ifrån "vanlig" slakt  är att man inte låter djuret förblöda, men skjuter helt enkelt in en "spik" sedan är det klart. Jag har inte sagt att jag föredrar detta, men varför dra in flera problem som skall lösas??

Bara för att inte Sverige har bestämt att det INTE är djurplågeri så betyder det inte att det INTE är det. Vakna upp, vi lever på 2000-talet och inte på medeltiden. 
  • Lindsey Egot the only one

Är Mc Donalds hamburgarkött halalslaktat?

• Angeliic

Man blir fan rädd när man läser villa reaktioner Tyra fick på sin blogg för att hon uttryckte sin åsikt om halalslakt. Sjukt att man ska bli kallad rasist för att man tycker denna metod är djurmisshandel!

• lennartsdotter
    Deo volente skrev 2013-02-22 23:18:42 följande:
    Viseversa; Hur kan hjärnan vara medveten när själva kopplingen mellan kropp och huvud är avskuren???
    Då är man död.
    När man halalslaktar nötkreatur skär man inte av vertebralartärerna vilket innebär att hjärnan förses med syre även efter att hela strupen, aorta och karotidartärer blivit kapade. Hos nötkreatur förekommer det även att karotidartärerna drar ihop sig vilket hindrar blodflödet vilket såklart fördröjer förblödningsprocessen. Det innebär att djuret är medvetet och fullt förmöget att uppleva både smärta och dödsångest i upp till 5 minuter efter att snittet har lagts. 

Hos får, vars blodförsörjning av hjärnan inte är lika komplicerad, tar det ändå i genomsnitt 20 sekunder tills medvetslöshet inträder.

www.grandin.com/ritual/welfare.diffs.sheep.cattle.html 

Djurskyddsmyndighetens utredning från 2007 går att läsa här.

Det finns inga djurskyddsmässigt hållbara skäl till att inte bedöva före slakt. 
  • lennartsdotter
    Anton Chigurh skrev 2013-02-23 09:37:26 följande:
    På människor finns det en sån känselkropp som kan orsaka hjärtstopp vid ett häftigt slag mot exakt den känselkroppen, men du menar alltså att kor, tjurar, får, lam, kycklingar mm mm har en precis likadan känselkropp och att varenda jävla halalslaktare bemödar sig om att leta upp den exakta känselkroppen och klämmer till exakt där, just för att i bästa fall orsaka hjärtstillestånd på djuret som slaktas !!!

Kom igen...det där tror du fan inte på själv.

Skall jag länka till ett antal halalslakterier, så får du berätta för mig sen om slaktarna hittar dina känselkroppar, är du intresserad, Deo ???
    Det skulle de självklart inte göra eftersom de vill förlänga hjärtstopp så länge som möjligt, kroppen ska tömmas på blod ordentligt och för det menar de som förespråkar halal- och kosherslakt att hjärtat ska slå så länge som möjligt.

De har mao alla skäl i världen att UNDVIKA att träffa en eventuell sådan känselkropp. 
  • Fagerlund
    Angeliic skrev 2013-02-25 11:53:53 följande:
    Man blir fan rädd när man läser villa reaktioner Tyra fick på sin blogg för att hon uttryckte sin åsikt om halalslakt. Sjukt att man ska bli kallad rasist för att man tycker denna metod är djurmisshandel!

Du är rasist om du demonstrerar emot våld mot kvinnor också.

Svar på tråden Halalslakt