Svenskflicka skrev 2013-02-24 21:44:50 följande:
Men varför skall vi slakta religiöst bara för att det finns muslimer i Sverige? Vi har redan problem med de slakterier vi har här. (misskötsel, trångt, stressigt etc.)
För att det finns muslimer i Sverige som inte äter kött som inte slaktats enligt halalreglerna. Och så länge man följer lagen så är det inga problem. Problem händer överallt tyvärr. Sånt skall man lösa oavsett.
De gymnasieskolor som redan serverar halalskött och INGET annat menar att de svenska eleverna skall anpassa sig efter de muslimska elevernas behov. Rent generellt sätt så är det de muslimska eleverna som egentligen skall anpassa sig efter det svenska skolsystemet. Det går bra att äta vegetariskt.
Jag kan inte uttala mig om det. Men halalslakt skiljer sig inte från en vanlig slakt. Du äter inte levande djur väl? Man slaktar djur sen säljs det till affärerna där du köper ifrån. Inte om du är veg sas för då betyder det att du är emot djurslakt överlag.
Mitt problem är nog ganska enkelt att förklara för dig. Jag anser att halalslakt och kosherslakt är djurplågeri. Hur kan ni mena att det inte är det? Kanske borde ni uppdatera koranen lite.
Om det är djurplågeri skulle det inte godkännas i Sverige.