• Äppelkaka

Gravida efter IVF i Umeå

Här kan vi som blivit gravida efter IVF i Umeå under  samlas och följas åt  Glad 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-28 10:19
    Ja, slarvfel redan i första meningen, jag radera några ord och glömde ett...Här kan vi samlas i alla fall!

• Svar på tråden Gravida efter IVF i Umeå
  • äralltupptaget

jennyz- härligt! jag längtar tills jag känner sparkarna! I vilken vecka kände du dom ?

3villbli4 - du är inte alls en jobbig patient ! Det är ju deras jobb att ta emot oss skattebetalare :)
    Ring hur många gånger du vill!!! :)

RUL , är det det enda ultraljudet man gör, eller får man göra fler längre fram, även om det inte verkar vara " problem" ?

• jennyz

Jag började känna sparkar kring v22 med första barnet, denna gång kände jag rörelser redan kring v15, men då är det bara fladder som är lätt att misstolka som magproblem eller dylikt... denna gången är det också en mycket livligare bebis, dottern var rätt lugn hela graviditeten, fick reta magen genom att trycka här och där eftersom man senare i graviditeten ska känna bebisen flera ggr per dag, den enda gången hon for runt var på kvällen vid 9-10 då jag la mig ner...samma tid är mest fart även på denna tjej... Ja då kommer en underbar tid för er!!! I denna graviditet syntes det på utsidan av magen kring v25 tror jag.
    När jag var gravid förra gången fick jag ingen fler koll efter RUL, BM ångrade dock det då hon tydligen kände fel på vad som var huvud och rumpa, men om allt ser bra ut blir det nog ingen fler UL-koll...

3villbli4: du ska absolut inte känna så!!! Jag tyckte också att jag hade vippass ett tag, åkte till BM och spec.mv totalt typ 5 ggr på tre veckor...men det är ju bättre att kolla en gång för mycket, det tyckte även BM...

• jennyz

Hon var som sagt var väldigt lugn tjej i magen... vanligt kan nog vara kring RUL med första barnet... Försök njut ändå, det växer ett pyre i dig, tiden går alldeles för fort sen!!!

• äralltupptaget

jennyz - ja jag njuter till max numera. Vi har haft en "knaglig" start så jag har inte vågat hoppats/ njuta att detta ska gå vägen, men nu när vi var på det extra ultraljudet och allt såg bra ut och den simmade omkring så kändes det sååå bra. !!  :)

• Hela85

Ja oroa sig slutar man nog aldrig göra. Tycker att min mage blivit mindre igen :( vilket självklart får mig orolig igen. Vägde mig i morse och hade gått ner ett kg senaste veckan. Förstår inte varför äter ju som jag ska :( hade så gärna velat få ett UL för att veta att pyret lever än!

• 3villbli4

Natten har varit rent ut sagt vidrig. Kan inte förstå jennyz hur du har stått ut med klådan så länge. Det onda är inte roligt, men att ligga vaken en hel natt med klåda är nog värre, just för att man blir rent ut sagt tokig. Testade ett iskallt fotbad innan jag gick och la mig och det funkade i 1, 5 timme ungefär, därefter har jag inte sovit mycket och då är det ändå som sagt bara fotsulorna och handflatorna. Tillsammans med allt det andra så känner jag mig verkligen helt knäckt nu, vet inte hur jag ska orka i kanske minst 2, 5 vecka till. Man har dock inte mycket val än bara bita ihop och stå ut.

äralltupptaget: jag kände faktiskt rörelser redan i v17 med min första, samma vecka gjorde de ul och såg då att bebis rörde sig samtidigt som jag kände svagt fladder. Men det var väldigt glest mellan rörelserna och det var lätt att missta dem för tarmrörelser som jennyz skrev. Den här gången kände jag också i v15.

Hela85: Att magen upplevs som mindre kan ju vara att den ändrat form eller så, man är ju lite svullen och uppblåst i början och när det blir bättre kan ju magen upplevas som mindre, tycker i alla fall jag. Förstår dock din oro. Vilken vecka är du i nu? Tänkte om du är tillräckligt långt gången kanske du kan ringa bm och be att få lyssna på hjärtat i alla fall?

• Hela85

3villbli4: jo det kanske kan vara så. Har gått in i vecka 15 idag (14+0). Vet du från när man kan lyssna på hjärtljuden?

• 3villbli4

Hela85: Med dottern kunde vi lyssna i v14, du kan ju iaf ringa och fråga? Säg att du är lite orolig och att det skulle kännas lite bättre då. Vår bm sa på inskrivningen att vi gärna fick ringa och boka en tid om vi villr komma och lyssna innan rul.

• jennyz

3villbli4: stackare, önskar att ingen slapp uppleva denna klåda!!!! Har du pratat med din BM?? Jag har ett fotbad bredvid sängen som jag lägger isbitar i på natten om det blir för jobbigt så får man dessa 1,5-2 Tim till innan det är dags igen, men ruskigt jobbigt är det!!! Inatt har det varit lite sämre, känner också att det är mer vätska i fötterna, känns som att huden sträckt sig till bristningsgränsen... har dock sovit ung 5 Tim totalt inatt så konstigt så känns det ganska ok ändå... Storstädade igår, dotterns nya rum är snart klart, bara lite småfix kvar, lister och element, så nu är det rensat bort bebissaker och dammtorkat bort allt byggdamm, känns skönt men var helt knäckt igår kväll!!! Känns att bebis vill trycka nedåt nu! Ångrade mig lite inatt att jag ansträngt mig så mycket, sambon åkte till stugan en sväng med dottern, så jag började oroa mig för ev blödning, men nu känns det bättre!! Kanske stressen gör att det kliar mer också, och alla funderationer i ditt fall om hur du ska orka och när de ska köra igång, de måste ju hjälpa dig!!!

Om en vecka kanske jag ligger på operationsbordet, eller tom kanske vi fått ut vår dotter redan, vilken underbar känsla!!! (Det måste ju bli på fm eftersom man inte får äta på morgonen...)

Hela85: de kan nog höra rätt tidigt, men det är svårare så de brukar vilja vänta ett tag för att det inte ska bli så att de inte hittar hjärtslagen just då, då oroar man sig bara mer, men det kan bara vara för att det är för tidigt, kolla med din BM så borde ni kunna lyssna snart i alla fall!!

Svar på tråden Gravida efter IVF i Umeå