• Äppelkaka

Gravida efter IVF i Umeå

Här kan vi som blivit gravida efter IVF i Umeå under  samlas och följas åt  Glad 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-28 10:19
    Ja, slarvfel redan i första meningen, jag radera några ord och glömde ett...Här kan vi samlas i alla fall!

• Svar på tråden Gravida efter IVF i Umeå
  • jennyz

Jag har haft stunder då jag funderat hur det ska gå med en bebis, att dottern ska känna att hon är mindre älskad och så, i övrigt har jag inte haft lika mycket tid att fundera över att det ska bli en till bebis, då dottern tar mycket tid, och jag haft mycket jobb...önskar att jag hade haft mer tid att njuta över tiden som gravid medan jag mådde bra, det är ju sista chansen...
    Men nu längtar jag bara till måndag då vi blir fyra i familjen!!!

Härligt att du får vara sjukskriven 50% så liten får lite lugnare, och du kanske kan hinna få kroppen att vila upp sig lite, jag har inte heller tagit det så lugnt som jag borde, man har inte haft den möjligheten helt enkelt...

• 3villbli4

jennyz: Vad härligt att ni är först ut på måndag. Det är inte alls länge dit!! :) Här är det som vanligt. Igår kväll fick jag väldigt onda sammandragningar och ett tag oroade jag mig nästan för att det skulle sätta igång och jag inte skulle hinna fixa iordning dottern till sitt kalas. Men det avtog och nu har jag för en stund sen lämnat av henne på kalaset och nu är jag helt färdig, nu är bebis mer än välkommen (även om jag är väldigt säker på att det inte blir så).

Äppelkaka: Vad roligt att höra från dig. Kan vara en bra idé att lyssna på kroppen, men skönt att du fick bli sjukskriven på 50. Jag förstår att du gruvar dig lite för snittet, men det kommer säkert gå jätte bra. De flesta jag känner som blivit snittade har inte haft så jätte ont efteråt, så hoppas att det inte blir samma som med bukoperationen. Det där med bebisen i magen känner jag igen, jag har också funderat mycket på sånt, jag har haft väldigt svårt faktiskt att glädjas över den här graviditeten pga alla krämpor. Men jag hoppas att det ändå ordnar sig när han är ute, det tror jag att det gör. Har faktiskt hört många som berättat att när de var gravid med andra barnet så har de inte längtat på samma sätt när man har ett barn redan, så jag antar att det är rätt normalt. Man har ju inte samma tid att tänkapå det.

Petto83: Vad jobbigt att de missat något vid varje ul. Men vilken tur att de nu upptäckte den föreliggande moderkakan. Hoppas verkligen att du får åka hem till veckan.

• jennyz

3villbli4: oj, men om du redan har sådana sammandragningar så kanske han snart är redo ändå..

Äppelkaka; jag hade absolut inga problem vid mitt flera snitt, aldrig ont så jag hoppas att det går lika bra för dig!!

Petto83: typiskt att de inte sett det förrän nu!!! Hoppas dock att de tycker att det ser tillräckligt bra ut så du får åka hem... Jag har ju också föreliggande moderkaka, vilket tydligen är väldigt ovanligt, spännande att vi är två i samma forum...läkarna är förvånade att jag inte haft blödningar pga detta, alla jag träffat låter väldigt förvånade...

Det var mycket tid idag för lite info tycker jag, det tog fyra timmar varav ung tre var väntetid!!! (Mellan träff med BM, läkare och narkosläkare...)vi visste ju det mesta så det intressantaste var BM som tig prover, och kurva på bebisens hjärtslag, hade en sammandragning medan också som syntes, men det var ju lite skillnad när vi var på förlossningen med dottern på BF då värkarna kommit igång...

• 3villbli4

Ja jag hoppas att han är det. Och om inte annat så räcker det ju om det börjar öppna sig så pass att det underlättar för dem att sätta igång. Vid bra förutsättningar så är chansen för att de gör det betydligt större.

Fy vad segt. Vad är det för förberedelser och så när ni kommer på måndag då?

• jennyz

På måndag egentligen inget... De ska ju sätta in kateter och dropp, ta ryggbedövning sedan är det bara att ta fram kniven...
    Själva snittet för att få ut henne tar typ fem minuter sedan 20-30 för att sy ihop såret sedan är det bara att mysa!!! Nu har de alla prover tagna och all info vet de så det ska bara vara att köra igång direkt på måndagen...

• Petto 83

Jennyz: fy va drygt. Att det alltid ska ta sån tid när man har med sjukvård att göra. Ja, har ju läst att du också har det. Fick veta av en läkare att det är mer vanligt vid ivf just pga av att återföringen sker nerifrån i stället för att det kommer ner från äggledaren. Att risken då blir större. Ett snitt känns lite skrämmande just nu men det får vi ta när det kommer. Hade en väldigt lättsam förlossning med sonen så därför känns väl ett snitt mer läskigt.

• 3villbli4

jennyz: Vad härligt, då borde det ju inte ta så lång tid tills allt är klart. :) Ska ni lämnadotter hos någon barnvakt redan på söndag eller är det någon som kommer och ska vara med henne hemma?

• jennyz

Hon åker till min mamma o pappa på söndag kväll och kommer hem på måndag om allt går som det ska, då hinner hon med ett besök hos mig på måndag kväll också...räknar med att vara rött ok då, detta snitt blir typ två timmar tidigare på morgonen än förra och då var jag uppe och gick på em lite för att prova, man ska ju provgå samma dag, dagen efter var jag uppe när jag ville, vilket var från frukost...

Petto83: ok det hade jag inte hört, dock ökar risken om man gjort KS tidigare som jag gjort... Det finns ju fortfarande en chans att moderkakan flyttas för dig, eller vad har de sagt? Åt mig sa de att de flesta flyttat sig innan v 32-33, därför gör man extra UL då...för vi hoppas ju att erat pyre ska stanna länge till därinne!

• Petto 83

Jennyz: skönt att höra att det gick så bra för dig med ditt förra snitt trotts att det blev ett akut, visst var det så?

Överläkaren som gjorde ul sa att då moderkakan verkligen låg mitt över livmodertappen så var chansen väldigt liten att den skulle dra upp sig. Hon sa att det vanligaste var att den låg lite över men till större del på sidan om livmodert. och att den då drog sig upp allt eftersom livmodern växer. Så jag fick även veta att jag borde inte vara så långt bort från sjukhuset om det skulle börja blöda. Den infon hade väl du också fått?

Svar på tråden Gravida efter IVF i Umeå