• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Plopps80

Vad bra miss kaos. Jag lägger aldrig Ludwig i sängen är så jädra trött på kvällen så vid 21 lägger jag mig och ammar och oftast somnar Ludwig då för natten och jag med. Måste ta tag i det fast å andra sidan funkar det bra som det gör. Bara han ligger still så sover jag bra. I natt var han väldigt orolig, rörde sig hela tiden och ville amma ofta. Sen vaknade han piggelin kl 07. Är såååå trött idag. Har sovit på soffan med honom på bröstet nu. Dottern och mannen åker skidor i det fina vädret

• MissKaos

Kan ju vara tillfälligt. Ammade henne till sömns och lyfte över sen med täcke o kudde o allt.. helt fel mao man "ska" ju ha dom att somna i egen säng men jag är glad för varje gång jag får göra såhär för bebis!

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Förstaförsökaren26

Åh va avundsjuk jag blir! Vår skrutt är 1 mån å har aldrig sovit i sin egna säng :S nestet Max 40 min ( de senaste 2 dagarna) annars är det på mig som gäller! Första två veckorna hemma gick sååå bra sov i nestet nätterna igenom fick väcka för mat men nu skriker hon om man lägger ner henne!

• Plopps80
    Förstaförsökaren26 skrev 2014-02-02 13:40:26 följande:
    Åh va avundsjuk jag blir! Vår skrutt är 1 mån å har aldrig sovit i sin egna säng :S nestet Max 40 min ( de senaste 2 dagarna) annars är det på mig som gäller! Första två veckorna hemma gick sååå bra sov i nestet nätterna igenom fick väcka för mat men nu skriker hon om man lägger ner henne!

Det kommer vända! Ludwig sover själv på dagen. Jag lägger bara ner honom i vagnen med snutte över ansiktet och han söver sig själv. Han är ju vaken så mkt att när han väl ska sova är han dödstrött och vill sova. Svårare är om han somnar i famnen då är det inte så lätt att lägga ner honom. När du märker att din bebis är riktigt trött lägg ner henne och låt henne böka lite tom gnälla lite lite går det inte försök igen. Samma på kvällen när barnet blir äldre och är helt slut på kvällen och verkligen vill sova, då kan man amma/ge flaska och sedan lägga bebisen till sängs och där kan den själv somna. Gjorde så från 4 mån med dottern. Hon älskade sin säng å gör än idag.
    MissKaos skrev 2014-02-02 13:26:34 följande:
    Kan ju vara tillfälligt. Ammade henne till sömns och lyfte över sen med täcke o kudde o allt.. helt fel mao man "ska" ju ha dom att somna i egen säng men jag är glad för varje gång jag får göra såhär för bebis!
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

Ja jag måste säga att Ludwig sover jäkligt bra. Ofta 5-6 timmar i sträck på natten. För mig gör inget om han vill gå upp 06 på morgonen det viktiga är art få en bra kvällsrutin och att få honom i säng i lagom tid. Den egna stunden på kvällen när barnen somnat är helig Har inte blivit mkt egen tid på 10 veckor. Men det kommer ju. Ska införa kvällsrutiner om ett tag.
  • MissKaos

Min stora gjorde så. Nu sover han själv. Samsov ca två år m honom.. inte gjort ngt annorlunda med denna. Gissr att dom är olika bara.

Förstaförsökaren26 skrev 2014-02-02 13:40:26 följande:

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Det funkade noll av 100ggr med min stora.. tyvärr. Men nu gillar han sin säng!

Man får våga testa sig fram tror jag.

Egentiden på kvöllen är skön ja..

Plopps80 skrev 2014-02-02 13:50:34 följande:
    Det kommer vända! Ludwig sover själv på dagen. Jag lägger bara ner honom i vagnen med snutte över ansiktet och han söver sig själv. Han är ju vaken så mkt att när han väl ska sova är han dödstrött och vill sova. Svårare är om han somnar i famnen då är det inte så lätt att lägga ner honom. När du märker att din bebis är riktigt trött lägg ner henne och låt henne böka lite tom gnälla lite lite går det inte försök igen. Samma på kvällen när barnet blir äldre och är helt slut på kvällen och verkligen vill sova, då kan man amma/ge flaska och sedan lägga bebisen till sängs och där kan den själv somna. Gjorde så från 4 mån med dottern. Hon älskade sin säng å gör än idag. Ja jag måste säga att Ludwig sover jäkligt bra. Ofta 5-6 timmar i sträck på natten. För mig gör inget om han vill gå upp 06 på morgonen det viktiga är art få en bra kvällsrutin och att få honom i säng i lagom tid. Den egna stunden på kvällen när barnen somnat är helig Har inte blivit mkt egen tid på 10 veckor. Men det kommer ju. Ska införa kvällsrutiner om ett tag.

• moruri

Måste vara riktigt skillade bebisar om de vänder sig med vilja redan ;) tror Ferdinand inte kunde det förrän typ 4-5 månader, står även i babyappen jag har att de är runt 4 månader de brukar lära sig rulla från rygg till mage, men att det brukar ta ytterligare längre tid att få motoriken att flytta från mage till rygg,.. Just saying.. Kul att se framsteg men man ska nog analysera så mycket om när de lär sig olika saker. Va så nojig att Ferdinand knappt lyfte huvudet från underlaget vid kanske 3-4 månader. Men han va ändå tidig med att krypa och gick vid 10 månader.

• Plopps80

På BVC sa hon sist när jag visade hur Ludwig är när han ligger på mage att han är väldigt stark i nacken och förmodligen kommer rulla snart. Hon såg att han försökte. Alla barn är individuella. Han har perfekt balans och flyttar tom armen när han rullar. Min kompis son gick vid 8,5 månad helt sjukt. Var inte redo alls för det och fick ha hjälm för han slog i huvudet hela tiden. Tycker inte det är speciellt underligt att en 10 veckors rullar från mage till rygg.

• siolina

Min unge vägrar ligga på mage. Kan göra det om han ligger på nån av oss, men träning är det inte tal om. Stora syster var likadan. Hyfsat stark i nacken ändå. Tvivlar på att de har träningsbehov. Känns som en gammal myt. Han "tränar" ju ändå på andra sätt.