• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • MissKaos

Sju!! Omgåmgar nerspydda kläder idag. E ser kul ut i 62

siolina skrev 2014-01-30 18:41:28 följande:
    Hoppas inte! vår dotter åt flaska och hade napp, det var aldrig lika desperat med henne. Han har gjort varit sådan här sedan start, snuttar mycket men äter som mest på nätterna. Kräver attbli buren hela tiden också Klarar max fem minuter utan att bli buren av någon av oss. Är ännu värre än sin syster. Mysigt men jobbigt, herregud. Tur att vi har bärselen.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Sonen tog inte flaskan o inte nappen. Denna verkar ha samma åsikt om det hela. Ammade länge och mkt fårse hur det blir denna ggn. Smidigt med mat som dom äter inget krångel men nattsömn är med bra..

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Min har ngn vakendag typ var tredjedag. Tror hennes dygn har ett annat antal timmar ibland. Typ 28 så det flyttas hela tiden.

Min femåring åh andra sidan går knappt få ur sängen på morgonen. Mysigt ligga där länge.

sarak skrev 2014-01-30 16:24:37 följande:
    Där fick jag för att jag sa att mitt barn mest sover, eller i varje fall inte är vaken så långa stunder. Nu har han precis tvärslockat efter att ha varit klarvaken i över tre timmar och krävt att bli konstant underhållen. Puuuh, kan man få sitt eftermiddagskaffe nu tro. 

• moruri

Sarak: gullig du är! Så skönt att ha den här trådan man kan ventilera sig i! Känner mig dock inte som supermamma idag som inte hann fånga ficklampan Ferdinand kastade på Douglas :( min lilla fina fina sötnos fick ett litet blåmärke under ögat! Stackars stackars liten :,( han blev så ledsen! Och så frustrerande när ferdinand inte förstår att det är en människa och att det gör ont. Han går till "attack" så fort han får chansen. Tror han tror det är en docka som gör ljud när man klämmer eller bankar på den :( även om man har uppsikt hela tiden hinner man inte alltid med tyvärr..

• FiaFunderar

Tänk vad lite mjölk kan göra!

Fjärde dagen utan mjölkprodukter för min del och Lisen är en annan bebis idag!

Inget skrik! Ingen magknip! Mycket mindre (stinkande) gaser!

Hon har sovit i princip hela dagen. Nu sitter hon i mitt knä och småslumrar lite.

Sååå skönt!!

• Repan
    moruri skrev 2014-01-30 20:23:38 följande:

Sarak: gullig du är! Så skönt att ha den här trådan man kan ventilera sig i! Känner mig dock inte som supermamma idag som inte hann fånga ficklampan Ferdinand kastade på Douglas :( min lilla fina fina sötnos fick ett litet blåmärke under ögat! Stackars stackars liten :,( han blev så ledsen! Och så frustrerande när ferdinand inte förstår att det är en människa och att det gör ont. Han går till "attack" så fort han får chansen. Tror han tror det är en docka som gör ljud när man klämmer eller bankar på den :( även om man har uppsikt hela tiden hinner man inte alltid med tyvärr..

Hur hanterar man sånt eg? Jag hade blivit så jäääääkla arg!
  • Felinne
    moruri skrev 2014-01-30 20:23:38 följande:

Usch vad hemskt. Hur gammal är Ferdinand? Går det att resonera med honom på något sätt eller är han för liten? Är ju såklart förståeligt att han agerar ut på något sätt efter den orättvisa starten ni fick med Douglas men på något sätt måste det väl gå att ge honom uppmärksamhet? Utan att veta något om barn egentligen så låter det ju som ett skolboksexempel på "se mig, jag vill också ha uppmärksamhet" i mina öron.
  • moruri

Han fyllde 1 år förra veckan :p, så nej det går inte att resonera med honom. Tror verkligen han tror Douglas är en docka eller annan leksak. Tror faktiskt även det är mer kul att pilla på honom för han låter än själva avundsjukan. Han får massa uppmärksamhet fortfarande och vi leker massor, Douglas är mer spännande tror jag.
    Jag är tydlig och säger nej det gör ont osv, man han fattat inte vad ont är :p. Han förstår sluta men blir mest ledsen för varför får han Inte klämma på sin leksak? Tror det bara är att fortsätta som jag gör, snart lär han sig... Bara att fortsätta ha uppsikt..

• sarak
    Repan skrev 2014-01-31 03:07:02 följande:
    Hur hanterar man sånt eg? Jag hade blivit så jäääääkla arg!
    Nu har jag ju bara ett barn än så länge så jag vet ju inte hur jag skulle ha hanterat det i verkligheten. Och det låter kanske hårt att säga det, men jag tror faktiskt inte att barn tar så stor skada av att bli lite påpucklade av sina storasyskon. Självklart inte så de blir allvarligt skadade. Men jag tror alla som har syskon har slagits med dom mer eller mindre. Och ändå brukar syskon vara det bästa man har genom livet. 

Min Rasmus har ju två storasyskon, pappans barn. Dom är ju så stora så dom gör honom ju inte fysiskt illa. Ibland vill  dom ju ha honom ganska mycket, byta blöja, klä på honom, leka med honom... Ibland undrar jag om det kanske inte är så bra eftersom han är liten och kanske bara ska vara med mamma och pappa. Fast sedan tänker jag att om det är viktigt för dom att vara mycket med honom, så är det nog viktigt att dom får vara det för att deras relation ska bli så bra som möjligt senare i livet. 

Vad jag vill säga egentligen är att JAG tycker att allt är lite annorlunda just när det gäller syskon. Att man helt enkelt får tolerera lite mer. Ett blåmärke nu, kommer det vägas upp tusenfalt av allt det positiva dom får av varandra senare i livet. Fy tusan vad jag och mina bröder plågade varandra när vi var små och ingen såg. Älskar dom över allt annat både då och nu.
  • moruri

Ja precis, finns inte så mycket mer man kan göra än att försöka hålla koll på dom så länge Ferdinand är för liten för att resonera med. Han måste nog också få känna och klappa på lillebror, han får vara med när kg byter blöja och matar osv, vill inte Douglas bara ska vara ett Big NO NO! Då tror jag vi kommer få mer problem än nu. Det skulle nog göra Ferdinand mer nyfiken på honom. Ett blåmärke är inte hela världen även om man såklart vill undvika det. Jag känner bara med douglas så mycket då jag är minst av 4 syskon och fått min dos av stryk från dom när jag var yngre, haha!