• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Repan
    sarak skrev 2014-01-31 07:37:34 följande:
    Nu har jag ju bara ett barn än så länge så jag vet ju inte hur jag skulle ha hanterat det i verkligheten. Och det låter kanske hårt att säga det, men jag tror faktiskt inte att barn tar så stor skada av att bli lite påpucklade av sina storasyskon. Självklart inte så de blir allvarligt skadade. Men jag tror alla som har syskon har slagits med dom mer eller mindre. Och ändå brukar syskon vara det bästa man har genom livet. 

Min Rasmus har ju två storasyskon, pappans barn. Dom är ju så stora så dom gör honom ju inte fysiskt illa. Ibland vill  dom ju ha honom ganska mycket, byta blöja, klä på honom, leka med honom... Ibland undrar jag om det kanske inte är så bra eftersom han är liten och kanske bara ska vara med mamma och pappa. Fast sedan tänker jag att om det är viktigt för dom att vara mycket med honom, så är det nog viktigt att dom får vara det för att deras relation ska bli så bra som möjligt senare i livet. 

Vad jag vill säga egentligen är att JAG tycker att allt är lite annorlunda just när det gäller syskon. Att man helt enkelt får tolerera lite mer. Ett blåmärke nu, kommer det vägas upp tusenfalt av allt det positiva dom får av varandra senare i livet. Fy tusan vad jag och mina bröder plågade varandra när vi var små och ingen såg. Älskar dom över allt annat både då och nu.
    Ja alltså visst men samtidigt är det ju i princip en nyfödd och att få något i huvudet kan vara direkt farligt...

Jag tror det är oundvikligt att syskon bråkar, däremot kommer jag nog aldrig låta barn "puckla på varandra" utan att försöka lära dem att det är fel osv. Klart det är mindre grejer oftast men inte när det är direkt farligt. Typ smälla i dörrar som kan vara jättefarlgt för småsyskons händer osv. Eller att något kastas på en mjuk fontanell :) så jag undrade mest hur en hanterar situationen just för att jag blir rasande när det är "farligt". Samtidigt måste man ju vara pedagogisk.
  • Repan

BM sa till mig att om det beter sig som mens 4-5 dgar så är det nog det MEN det kan vara avslag igen om man börjat anstränga sig o lyfta o träna o så kanske lite för mkt. Jag har samma nämligen! Skitsurt om det är mens verkligen, speciellt när en helammar.

• Plopps80

Här är en med konstant mensvärk. Det mol och mol i mensmagen och över äggstockarna. Fattar inte vad det är frågan om. På nätterna kan jag ligga vaken pga det. Mkt obehagligt. Har inga blödningar.

• Plopps80

En ettåring är så liten att det inte går att förklara med ord eller skälla och bli arg när denne gör fel. Däremot kan man markera genom att tydligt säga jájá och ta tag i barnet lite hårdare.

• MissKaos

Sdr? Om du ammar mkt nattrtid? Hur länge kan man ha det?

Seg och låg idag. Sonen är hemma. Imorgon barnkalas. Ingen lust m ngt.

Plopps80 skrev 2014-01-31 11:12:09 följande:
    Här är en med konstant mensvärk. Det mol och mol i mensmagen och över äggstockarna. Fattar inte vad det är frågan om. På nätterna kan jag ligga vaken pga det. Mkt obehagligt. Har inga blödningar.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Nov13

Ny vägning igår. +122g på två dagar. Istället för att gråta denna gång var jag nära att jubla rakt ut. Kanske kanske vänder det nu? Ny provtagning för levervärdet på torsdag. Oroliga dagar fram tills dess såklart.

Han utvecklas normalt mentalt iaf. Älskar alla små framsteg. Han har redan en favoritsång. Imse vimse spindel. Han blir så glad av den! Och han älskar när jag pussar på hans näsa. Världens smile! Han upptäckte även att det går att plaska i badet häromdagen. Helt hysterisk med armar och ben och ett stor smile efteråt. Älskar verkligen att vara mamma!

• Nov13

Gjorde dock misstaget och åt blomkålsmos igår. Hans nätter brukar bestå av 10h sömn med ett uppvak. Så var det inte inatt kan jag lova. STACKARS lilla älskling :( gör aldrig om samma misstag. Första gången han reagerar på något jag ätit.

• moruri

Repan: jag lackar ur och i min fantasi puttar jag iväg honom! Men det kan jag ju inte, jag brukar hålla fast hans arm och försöka komma till hans nivå, titta honom i ögonen och säga bestämt, "fy" "nej" "sluta" "ajabaja" typ.
    Han förstår i stunden, men 5 min senare tar nyfikenheten över igen.

• siolina
    Repan skrev 2014-01-31 10:59:34 följande:
    Ja alltså visst men samtidigt är det ju i princip en nyfödd och att få något i huvudet kan vara direkt farligt...
    Jag tror det är oundvikligt att syskon bråkar, däremot kommer jag nog aldrig låta barn "puckla på varandra" utan att försöka lära dem att det är fel osv. Klart det är mindre grejer oftast men inte när det är direkt farligt. Typ smälla i dörrar som kan vara jättefarlgt för småsyskons händer osv. Eller att något kastas på en mjuk fontanell :) så jag undrade mest hur en hanterar situationen just för att jag blir rasande när det är "farligt". Samtidigt måste man ju vara pedagogisk.

Jag skulle framför allt se till att inte ge dem tillfälle att göra illa varandra. Det är knepigt jäkligt jobbigt emellanåt och speciellt när båda två är så små, men jag skulle se till att inte lämna dem ensamma med varandra. Man kan ha lilla i bärsele/sjal eller om det gör den stora avundsjuk så låta dem turas om att sitta där, eller ha lilla i babysittern bredvid en på diskbänken om man diskar (risken att den skulle ramla ned är mindre än att storasyskonet petar och gör illa). Eller så skaffar man en lekhage som en av dem kan vara i. Jag skulle iallafall gör allt jag kunde för att inte ge dem tillfälle att göra varandra illa. Även om det är naturligt att syskon bråkar så tycker jag inte att man som förälder ska tillåta det. 

(Obs, Moruri! Det här är inte menat som kritik mot dig! Jag tycker det låter som att du gör ett hästjobb och jag har inga synpunkter på vad du gör. Jag vet att även om man gör allt kan så kan det hända olyckor osv, så jag menar ingenstans att jag anser att du inte gör ditt jobb eller så.)