• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • FiaFunderar

Efter mycket läsning på internet så har jag nu börjat BLOCKAMMA!

Jag hoppas att det kan vara boven i dramat att jag har mycket mjölk och det är därför Lisen inte går upp i vikt.

Visst låter det knäppt?!

Men det kan tydligen vara så att om man har mycket mjölk så sväljer bebisen mycket luft eftersom det kommer mjölk i massor och fort. Den får då snabbt mättnadskänsla och kan även bli gasig och "kräkig"

Eftersom bebis blir mätt snabbt så hinner den aldrig få den feta mjölken från bröstet.

Så nu ger jag från samma bröst ca tre amningar i rad... Och sen byter jag.

Och än så länge har detta resulterat i mindre kräkningar i alla fall. Jag åker och väger henne på fredag.

Jag får ingen hjälp av barnläkare eller bvc. De har inga tips och ideer.

Igår fick jag höra av barnläkaren: Det är ju väldigt viktigt att hon går upp i vikt nu i början!

Nehä?? Är det?? Idiot!

• Cornelia 084

Fiafunderar: så kan det säkert vara... Då blir hon mätt snabbt och hinner inte gå i sig den feta mjölken som kommer lite längre in i amningen. Mjölken som kommer i början av amningstillfällena är ju mycket tunnare för att den ska släcka törsten på bebisen. Jag har väldigt snabb utskrivningsreflex så Maya sätter också väldigt lätt i halsen då det kommer mkt mjölk väldigt fort. Att amma i "vanlig" position är sämst när det kommer mkt mjölk, allra bäst är att ligga ner och amma. Har själv läst på en hel del om blockamning men det passar inte mig som lätt får mjölkstockning. Sen har Maya heller inte något problem med att öka i vikt.

Hoppas att det löser sig för er!

• Repan

Här sprutar mjölken också för fort med gaser o spyor o smärta som resultat. Jag gör så att jag pumpar ut ca 25ml från vare bröst före amning on det gått lång tid sen sist. Liggamma är också bra.

• MissKaos

Fia-kan du pumpa/handmjölka lite innan du ammar? Överskottet sas? Det går ju ge på flaska som tillägg på kvällen sen? Ibland är bvc bra ibland inte.. taskig kommentar av dr han borde ju gett ngt vettigt råd istället!

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Men du har ju kämpat!! Tycker du ska vara stolt över att du nu ger flaskmat nu och att du är en så bra mamma till din bebis att du har slitit så med amning och nu ger den mat som funkar för er.Duktig benis att öka så mkt!

Kan du om du vill då "hobbyamma"som en mamma sa dvs amma lite före flaskan om du har lust?

Nov13 skrev 2014-02-12 06:07:54 följande:
    Min son kan nog inte suga ordentligt. Han gick ner i vikt förra veckan och hade bara ökat 880g sen födsel och vart 10 veckor. Han verkade inte få ut ordentligt ur varken bröst eller calmaflaskan (måste suga aktivt ur den). Vart därför tvungen att byta flaska och ge mer ersättning. Var på vägning igår. Trodde inte mina ögon. 560 g på en vecka!!! Varav 400g på 4 dagar.

Var även till läkaren igår och han klippte tungbandet. Bara lite lite, det var så lite så ingen har sett det. Han trodde dock inte att det var boven men det kan vara det. Ibland gör den lilla biten en enorm skillnad tydligen. Får se. Han fick under helgen svårt att vilja ta bröstet, såklart, det rinner ju lätt från flaskan, så min mjölk sinar. Hoppas klippet gör att han vill och kan amma mer än innan. Tycket han suger lite intensivare, det har nästan gjort lite ont. Önsketänkande? Får se. Vill amma men min bvc-tant sa att jag har gjort allt jag kan. Går det inte nu kan han helt enkelt inte. Ibland fungerar det inte och jag har nu kämpat i 10 veckor. Har haft mycket mjölk men han får inte ut det. Försöker iaf nu pumpa det lilla jag får ut och ger i flaska. Bättre än inget?

Känner mig lite ledsen. Men samtidigt så glad över att han ökat så mycket i vikt. Äntligen. Hade jag en snäll bebis förut vet jag inte vad jag ska kalla honom nu. Så himla snäll och lugn och SÅ NÖJD (såklart han är ju ordentligt mätt för första gången). Han har t.o.m somnat helt själv i sängen två dagar nu och innan har jag behövt söva honom innan jag lägger honom. Hn sover själv även dagtid. Han är bara så jäkla nöjd. Ler mycket mer och jollrar och är även nöjd på mage mycket längre t.ex.

Känner att jag inte kan ta ifrån honom det bara för att jag vill amma. Han måste ju må bra. Får se om klippet hjälper, annars får jag nog ge upp tyvärr. Får pumpa det jag kan och ge.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Plopps80
    Förstaförsökaren26 skrev 2014-02-11 18:11:08 följande:
    Då är vi 2 plopps80! :) å kom ihåg man är inte en dålig förälder för att man ventilerar, man är bara människa! Å man orkar inte hur mkt som helst! Kram

Kram på dig med
  • sarak

Har dragits med läbbiga varbölder i armhålan ett par veckor. Har kunnat sticka hål och klämma ur var själv och hållt smärtan i schack med ipren och alvedon, men det poppar upp nya. Nu en bjässe som är omöjlig att få hål på. Så fick bege mig till VC idag, kunde inte sova i natt för det gjorde så ont. Ville egentligen få hjälp att skäraupp den men det vägrade dom förstås, som jag misstänkte. Fick antibiotika. Ville helst slippa det, åt det i somras när jag hade samma problem och magen ballade ur. Finns ju risk att lillens också gör det ni iom att jag ammar. Tur man laddat med s madroppar sen start. Och han har bajsat igenom 2 blöjot + bajsat en full + bajsat ner hela skötbordet redan idag. Värre än så kan det väl knappast bli

• sarak
    Nov13 skrev 2014-02-12 06:07:54 följande:
    Min son kan nog inte suga ordentligt. Han gick ner i vikt förra veckan och hade bara ökat 880g sen födsel och vart 10 veckor. Han verkade inte få ut ordentligt ur varken bröst eller calmaflaskan (måste suga aktivt ur den). Vart därför tvungen att byta flaska och ge mer ersättning. Var på vägning igår. Trodde inte mina ögon. 560 g på en vecka!!! Varav 400g på 4 dagar.

Var även till läkaren igår och han klippte tungbandet. Bara lite lite, det var så lite så ingen har sett det. Han trodde dock inte att det var boven men det kan vara det. Ibland gör den lilla biten en enorm skillnad tydligen. Får se. Han fick under helgen svårt att vilja ta bröstet, såklart, det rinner ju lätt från flaskan, så min mjölk sinar. Hoppas klippet gör att han vill och kan amma mer än innan. Tycket han suger lite intensivare, det har nästan gjort lite ont. Önsketänkande? Får se. Vill amma men min bvc-tant sa att jag har gjort allt jag kan. Går det inte nu kan han helt enkelt inte. Ibland fungerar det inte och jag har nu kämpat i 10 veckor. Har haft mycket mjölk men han får inte ut det. Försöker iaf nu pumpa det lilla jag får ut och ger i flaska. Bättre än inget?

Känner mig lite ledsen. Men samtidigt så glad över att han ökat så mycket i vikt. Äntligen. Hade jag en snäll bebis förut vet jag inte vad jag ska kalla honom nu. Så himla snäll och lugn och SÅ NÖJD (såklart han är ju ordentligt mätt för första gången). Han har t.o.m somnat helt själv i sängen två dagar nu och innan har jag behövt söva honom innan jag lägger honom. Hn sover själv även dagtid. Han är bara så jäkla nöjd. Ler mycket mer och jollrar och är även nöjd på mage mycket längre t.ex.

Känner att jag inte kan ta ifrån honom det bara för att jag vill amma. Han måste ju må bra. Får se om klippet hjälper, annars får jag nog ge upp tyvärr. Får pumpa det jag kan och ge.
    Åh, hoppas ni har hittat orsaken till den dåliga viktuppgången!! Det är ju fantastiskt, även om det skulle innebära flaskmatning. Förhoppningsvis kan du ju amma åtminstone lite, om det är det du vill!
  • sarak

Plopps - Jag skrev ett långt svar till idioten som hoppade på dig, det är borttaget, vet inte om du hann läsa. Hur som helst, det var någon som inte tidigare skrivit i tråden, någon som förmodligen hade en dålig dag (tom ännu sämre än din var, haha), och förmodligen allmänt bitter och grinig. Sjukt elak människa i varje fall, förstår om du blev illa till mods.

Hur som helst - jag hoppas du kan glömma den kommentaren och fortsätta skriva här i tråden som vanligt! Det tror jag alla vi som "hör hemma" här i tråden vill och hoppas på. Kram på dig