• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Repan

BVC 8 veckor (eller eg. 1m 3v) rapport: 62,5 cm lång, 7285g tung :) stor som tusan men hon tror att han kommer droppa till en lägre kurva när han börjar äta mat sen (som inte kommer vara lika fet som bröstmjölken).

Vi måste snart titta på nästa bilbarnstol haha! Men som tur är är brio go carrier 0-13 kg o inte "bara" till 10 kg. Men än så länge är han ju varken för lång eller tung.

• Crissie
    Plopps80 skrev 2014-02-11 08:43:52 följande:

Dottern är snart 6 år. Vi umgås med vänner och går faktiskt till öppna förskolan men måndagar är den stängd. Brukar gå till biblioteket och så har vi gympa kl 15 på fredagar. Dottern är underbar. Hjälpsam och väldigt snäll mot lillebror men hon är ju i 6 årskrisen och det blir väldigt jobbigt med hennes utbrott. När jag går här ensam med barnen en hel dag och hon tycker allt är tråkig å tjatar om det å det å det och får utbrott när man säger nej bara hör längtar jag bara efter vuxentid. Tycker det är förjävligt att man som kvinna "måste" älska att gå hemma med barnen och sköta alla hushållssysslor. Längtar man till jobbet och tills bebisen blir lite äldre ja då borde man inte ha barn. Men männen de jobbar och kommer hem till dukat bord och ett städat hem. Det är då inget konstigt. Folk är fan inte kloka. Jo lilleman har stort behov av närhet och ligger bredvid mig hela nätterna. Nattsömnen blir fruktansvärt störd och jag är helt slut. Dottern sov i sin säng första halvan av natten innan hon kom till vår säng.
    Minns att jag kände sådär med mitt första barn, det var en tuff tid med nästan ingen sömn alls. Det var som semester att börja jobba och sedan komma hem till sin goa unge som man längtat efter under dagen! Många ojar sig över de som får barn tätt och undrar hur de orkar, men jag tror att det kan vara minst lika tufft att det är lite längre mellan barnen, iallafall på det psykiska planet. Barn i 4-6 års åldern är i en väldigt krävande period....ibland är de "stora" och iblans som bebisar på nytt! Den där "titta på mig" och "varför då" perioden är underbar men kräver ju ett enormt tålamod! Min son är fyra år och ena stunden är det gap och skrik för att nästa ta hand om och vara helt underbar mot sin lillasyster! Så jag förstår dig!

• sarak
    MissKaos skrev 2014-02-11 12:50:27 följande:
    Har du fått prata med psykolog el dyl efter detta? Det är ju en skräck upplevelse utan like. Jag hade behövt bearbeta! Bra m larmen.
    Borde även finnas film för luftvägsstopp. Jag fick ju upp en kola på sonen genom att banka i ryggen. Dagarna efter att jag hade gått mininstruktörs utb i hlr. Var väldrillad då. Men fy vad otäckt det var! Jag vill inte tänka på det ryser ännu.
    Spädbarn lägger man på sin arm och slår/försiktigt mellan skulderbladen rätt långt ner. Använd handloven Vänd. Tryck på bröstkorgen. Upprepa. I värsta fall: blås ner föremålet i lungorna.
    Luftvägsstopp! 

Fy vad läskigt. Tur du fann dig! Även om man nyss varit på utbildning är det ju lätt att få panik och göra fel eller inget alls
  • MissKaos

Jag han inte tänka..

sarak skrev 2014-02-12 19:59:30 följande:
    Luftvägsstopp! 

Fy vad läskigt. Tur du fann dig! Även om man nyss varit på utbildning är det ju lätt att få panik och göra fel eller inget alls

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Aj! Heracillin?

Brukar ge "mina"pat proviva att dricka. Hjälper faktiskt för många! Helst shotsen.

Ofarligt om de titel hjälper.. semperdroppar kan du med ta!!

sarak skrev 2014-02-12 14:12:20 följande:
    Har dragits med läbbiga varbölder i armhålan ett par veckor. Har kunnat sticka hål och klämma ur var själv och hållt smärtan i schack med ipren och alvedon, men det poppar upp nya. Nu en bjässe som är omöjlig att få hål på. Så fick bege mig till VC idag, kunde inte sova i natt för det gjorde så ont. Ville egentligen få hjälp att skäraupp den men det vägrade dom förstås, som jag misstänkte. Fick antibiotika. Ville helst slippa det, åt det i somras när jag hade samma problem och magen ballade ur. Finns ju risk att lillens också gör det ni iom att jag ammar. Tur man laddat med s madroppar sen start. Och han har bajsat igenom 2 blöjot + bajsat en full + bajsat ner hela skötbordet redan idag. Värre än så kan det väl knappast bli

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Plopps80

Vrålförkyld och mannen åkte 06 imorse och kommer hem tidigast 21 för de jobbar över idag. Förstår inte hur jag ska klara dagen. Imorn är dottern dessutom ledig. Borde vara förbjudet att bli sjuk när man har bebis att ta hand om!

• moruri

Här växer liten och mår bra! Sover massor och har sina vakenperioder där han har börjat jollra och le massor, så cute! Mannen har varit hemma i en vecka nu, skönt! Dock har han börjat skolan igen så jag får iaf sovmorgon på helgerna. Enda problemet här hemma sitter i min mun. :,( tappat en lagning och halva min visdomstand gick av igår. Helt sick! Så bara att gå dit akut vid lunch och få det fixat. Varit så orolig hela natten och har nu fått huvudvärk :( är såååå tandläkarrädd, föder hellre barn. Hoppas bara de kan fixa båda samtidigt så jag slipper gå dit igen :( :( :( :(

• Förstaförsökaren26

Plopps80 - åh jag lider med dej. Min Karl åkte oxå kl 6 å kommer hem efter 21. :( Men jag har min mormor här idag ett par timmar så jag kan inte klaga!!

Åh min snutta har sovit andra natten själv nu! Jag är så glad! Från 21-5 med paus för amning kl 2 men annars så :) nu ska jag få henne att sova på dagen oxå så jag kan göra annat än att ha henne i famnen från morgon till att sambon kommer hem. Men jag ser ljuset :)

• MissKaos

På väg t gymmet. Mamacore. Lite snorig Elsa.. snorsug hjälper och nu blir det mkt sova i vagnen idag det gillar hon. Hon behöver nog der.. imorgon är storebror ledig!