• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • cupcakekiller

Idag går jag in i v.26 och min stora lilla kille fyller 1 år.. För ett år sen hade jag precis klämmt ut moderkakan och låg och svor över att jag aldrig mer skulle ligga och sköterskorna sa att jag nog skulle vara tillbaka snart ändå, tänk vad rätt de kan ha ;)

• Plopps80
    cupcakekiller skrev 2013-08-30 13:18:44 följande:
    Idag går jag in i v.26 och min stora lilla kille fyller 1 år.. För ett år sen hade jag precis klämmt ut moderkakan och låg och svor över att jag aldrig mer skulle ligga och sköterskorna sa att jag nog skulle vara tillbaka snart ändå, tänk vad rätt de kan ha ;)

Ja jösses, jag låg och upprepade under hela förlossningen "gör du om detta är du dum i huvudet, kom ihåg detta"... Tydligen är jag dum i huvudet för nu skall jag göra om det Skål

Hur är det med era bebisar? Vissa dagar är lillen överallt och rör sig nästan oavbrutet men igår och idag har han varit lugn. Jag kände honom flera ggr i går, i natt och i dag men han är inte riktigt så aktiv som han brukar. Dom har väl dagar då de sover mer i magen, är ju en stor tillväxtperiod på gång nu. Fan om man kunde sluta noja hela jäkla tiden.
  • Repan
    Plopps80 skrev 2013-08-30 13:29:30 följande:

Ja jösses, jag låg och upprepade under hela förlossningen "gör du om detta är du dum i huvudet, kom ihåg detta"... Tydligen är jag dum i huvudet för nu skall jag göra om det Skål

Hur är det med era bebisar? Vissa dagar är lillen överallt och rör sig nästan oavbrutet men igår och idag har han varit lugn. Jag kände honom flera ggr i går, i natt och i dag men han är inte riktigt så aktiv som han brukar. Dom har väl dagar då de sover mer i magen, är ju en stor tillväxtperiod på gång nu. Fan om man kunde sluta noja hela jäkla tiden.
    Min lilla bebis rör sig väldigt mycket vanligtvis, men har även lugnare kvällar (oftast tidig morgon, lunch och kväll hen rör sig mycket) som igår t.ex. Då hade vi folk över och det var mycket stoj och stök, tror hen sov gott genom det. Känt lite idag men inte lika mycket som vanligt. Vissa dagar undrar jag om hen sover överhuvudtaget! 

Bara du känner något varje dag nu så är det väl relativt lugnt? Finns ju något sånt där om man inte känt något på x antal timmar osv. Jag försöker att inte räkna timmarna så... 
    Bebis BF 20 december 2013
  • Plopps80
    Repan skrev 2013-08-30 13:38:05 följande:
    Min lilla bebis rör sig väldigt mycket vanligtvis, men har även lugnare kvällar (oftast tidig morgon, lunch och kväll hen rör sig mycket) som igår t.ex. Då hade vi folk över och det var mycket stoj och stök, tror hen sov gott genom det. Känt lite idag men inte lika mycket som vanligt. Vissa dagar undrar jag om hen sover överhuvudtaget!  Bara du känner något varje dag nu så är det väl relativt lugnt? Finns ju något sånt där om man inte känt något på x antal timmar osv. Jag försöker att inte räkna timmarna så... 
    Bebis BF 20 december 2013

Nä jag räknar inte heller timmar. Blir så överdrivet. Stod på nätet att i v 26 ska barnet röra sig typ 250 ggr/dygn. Ska man inte göra annat då än att räkna rörelser? Har också hört att bara man känner barnet varje dag är det okej. Tror dom är i magen som på utsidan. Vissa dagar lugnare och vissa dagar aktivare. Förut rörde han sig så hela magen böljade riktigt roligt. Han verkar ha vänt sig inåt så ryggen ligger mot min mage.
  • siolina

Min är väldigt olika aktiv olika dagar. Men jag känner att den blir starkare och starkare. Ibland blir jag lite orolig om jag tycker att den är för lugn. Men det var värre för några veckor sedan. Då nojade jag riktigt ett par gånger. Nu känns den då och då och ofta så hela magen rör sig. Ser så roligt ut. Man efter den lilla varelsen som ligger där inne och bökar!
    Nästan bara 14 veckor kvar...

• Parksandrec
    MissKaos skrev 2013-08-30 11:48:41 följande:
    Pump fanns väl då med? Förr vägde man ofta barnet före och efter amning..m
    10% går barn i regel ner..
    Jag vägde 2500. Hade kolik och magproblem i början. Du var ju fullt normalstor?
    Jo, såklart fanns det pump. Jag reagerade på kolumnernas utformning med  amning från moder/från annan men det kan ju vara en formulering bara. ersättning fanns väl 1978 också :)

Sen innan jag var gravid har jag tänkt mycket på storlek på barnet vid födsel, och trott att stor = jobbig födsel.

men ju mer jag läser desto mer framgår det ju att storleken på barnet är bara en grej och inte alls något som behöver skapa problem 8ok sex kilo kanske garaterat skapar problem, men det sker väl knappt?) .
    Här står det nåt jätteklokt folk kan inspireras av.
  • Plopps80

Mannen är för söt. Utbrister när jag kommer hem "vad smal du ser ut i den tröjan". Ha ha ha smal med jättemage. Han försöker i alla fall. Har tryckt ner mig i ett par gravidjeans strl 40. Har 38 i vanliga fall. Byxorna håller på att spricka men det är strl 40 i alla fall. Ha ha. På dagis idag trodde ingen av föräldrarna att jag gått upp 15,5 kg. Alla sa att jag såg bra ut och på jobbet fick jag massa beröm att jag är fin och bär upp min graviditet så himla bra. Känner mig riktigt glad efter allas sänkande kommentarer jag fått! Vet att många inte tycker utseendet är viktigt och allt det här men för mig är det verkligen viktigt att känna mig fin. Mitt största intresse är kläder, smink och sånt. Älskar att matcha kläder och smycken.

• MissKaos

Var en som fick en på 6kg när jag fick sonen. Tror hon hade diabetes. Födde på spec. Bebisen såg gigantisk ut. Kan vara jobbigare att föda för liten bebis tydligen!

Parksandrec skrev 2013-08-30 16:25:41 följande:
    Jo, såklart fanns det pump. Jag reagerade på kolumnernas utformning med  amning från moder/från annan men det kan ju vara en formulering bara. ersättning fanns väl 1978 också :)

Sen innan jag var gravid har jag tänkt mycket på storlek på barnet vid födsel, och trott att stor = jobbig födsel.

men ju mer jag läser desto mer framgår det ju att storleken på barnet är bara en grej och inte alls något som behöver skapa problem 8ok sex kilo kanske garaterat skapar problem, men det sker väl knappt?) .

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Jag frågade nät gör vi detta igen dagen efter föda är ju häftigt! Iaf med eda och tandläkarbedövning därnere..

Plopps80 skrev 2013-08-30 13:29:30 följande:
    Ja jösses, jag låg och upprepade under hela förlossningen "gör du om detta är du dum i huvudet, kom ihåg detta"... Tydligen är jag dum i huvudet för nu skall jag göra om det

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
Svar på tråden December bebis 2013