• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Plopps80

Med all respekt för kvinnan som lagt ut denna bilden på sin mage men detta är min stora skräck. Att brista så mycket att magen blir så här. i1290.photobucket.com/albums/b529/plopps08/null_zps4b148eae.jpg. Ingen träning i världen hjälper mot detta utan antingen lär man sig leva med det eller så blir det bukplastik. Någon som vet om det är vanligt att få sån här mage efter 2:à barnet?

• Repan
    Plopps80 skrev 2013-08-29 15:12:07 följande:
    Med all respekt för kvinnan som lagt ut denna bilden på sin mage men detta är min stora skräck. Att brista så mycket att magen blir så här. i1290.photobucket.com/albums/b529/plopps08/nu.... Ingen träning i världen hjälper mot detta utan antingen lär man sig leva med det eller så blir det bukplastik. Någon som vet om det är vanligt att få sån här mage efter 2:à barnet?
    Hur många känner du med två eller fler barn som har sån här mage? Jag känner en hel del, ingen ser ut sådär ;) Extrem otur eller (mer troligt) även andra viktproblem som nog varit ordentliga. 

Bristningar kännner jag en som fått ordentliga och det är min syrra, så jag räknar med en stor, ful, sol på magen. Lära sig leva med.
    Däremot hänger hennes mage inte bara för att hon har bristningar, det är ju inte riktigt samma sak att ha mycket överskottshud som att ha mycket bristningar - inte därför magen hänger sådär. 
    Bebis BF 20 december 2013
  • Plopps80
    Repan skrev 2013-08-29 17:42:53 följande:
    Hur många känner du med två eller fler barn som har sån här mage? Jag känner en hel del, ingen ser ut sådär ;) Extrem otur eller (mer troligt) även andra viktproblem som nog varit ordentliga.  Bristningar kännner jag en som fått ordentliga och det är min syrra, så jag räknar med en stor, ful, sol på magen. Lära sig leva med. Däremot hänger hennes mage inte bara för att hon har bristningar, det är ju inte riktigt samma sak att ha mycket överskottshud som att ha mycket bristningar - inte därför magen hänger sådär. 
    Bebis BF 20 december 2013

Tack för kloka ord! Hon som lagt ut bilden har gjort en tråd om det och magen uppkom efter att hon fött barn. Kanske har hon haft överviktsproblem. Nu till ett annat problem. Kolla in mina fötter och vrister. Börjar bli rädd. Brukar ha väldigt smala vrister annars och har haft under hela graviditeten men nu spränger det i fötterna så jag blir galen. Fan inte kan väl enbart vätska bero på havandeskapsförgiftning??? Nojjar loss nu.
  • mamma till oliver

Mamma till två: Med mitt andra barn var jag in på tul i v 29 och då låg min dotter på -14% men min doktor förklarade att det kan hon ta igen lite senare så han sa att det inte behövde bli att hon var liten .. Ut kom hon o vägde 3790 .. Ska bli roligt o se hur mycket denna lilla tjej väger :) min första (son) vägde 3722 :) så dom båda har vägt ganska lika :) kanske blir en klumb denna gång :)

• mammatilltvå85
    mamma till oliver skrev 2013-08-29 18:11:24 följande:
    Mamma till två: Med mitt andra barn var jag in på tul i v 29 och då låg min dotter på -14% men min doktor förklarade att det kan hon ta igen lite senare så han sa att det inte behövde bli att hon var liten .. Ut kom hon o vägde 3790 .. Ska bli roligt o se hur mycket denna lilla tjej väger :) min första (son) vägde 3722 :) så dom båda har vägt ganska lika :) kanske blir en klumb denna gång :)

Åh vad skönt att höra! Jo min äldsta var ju +26% i v.26 men han var mindre än normalt vid förlossningen, inte mkt men ca 1 kanal under medel (är han fortfarande)...så jag litar inte överdrivet mycket på de uppskattningar som görs med TUL....men bara hon inte tappat mer i v.32, mest det jag tänker på nu....känns ju inte direkt konstigt att hon också skulle ligga en kanal under medel då vi alla andra i familjen är små...
  • sarak
    Plopps80 skrev 2013-08-29 18:11:01 följande:

Tack för kloka ord! Hon som lagt ut bilden har gjort en tråd om det och magen uppkom efter att hon fött barn. Kanske har hon haft överviktsproblem. Nu till ett annat problem. Kolla in mina fötter och vrister. Börjar bli rädd. Brukar ha väldigt smala vrister annars och har haft under hela graviditeten men nu spränger det i fötterna så jag blir galen. Fan inte kan väl enbart vätska bero på havandeskapsförgiftning??? Nojjar loss nu.

Det ser inget skönt ut, men är väl vanligt när man är gravid att svullna sådär. 

Så här står det på vårdguiden om havandeskapsförgiftning;  De flesta gravida kvinnor känner sig svullna under graviditeten, men om svullnaden blir kraftig och inte minskar över natten bör du kontakta din mödravårdscentral.

Det är väl lika bra att kolla för säkerhetsskull, men kanske inte akut? Dumt att oroa sig. Jag är lite svullen om jag har suttit still länge, men det försvinner om jag rör på mig eller lägger mig och sover. Är du svullen hela tiden?    

Hoppas det är helt ofarligt! 
  • Plopps80
    sarak skrev 2013-08-29 20:42:54 följande:

Det ser inget skönt ut, men är väl vanligt när man är gravid att svullna sådär. 

Så här står det på vårdguiden om havandeskapsförgiftning;  De flesta gravida kvinnor känner sig svullna under graviditeten, men om svullnaden blir kraftig och inte minskar över natten bör du kontakta din mödravårdscentral.

Det är väl lika bra att kolla för säkerhetsskull, men kanske inte akut? Dumt att oroa sig. Jag är lite svullen om jag har suttit still länge, men det försvinner om jag rör på mig eller lägger mig och sover. Är du svullen hela tiden?    

Hoppas det är helt ofarligt! 

Tack!!! . Svullnaden var nästan helt borta över natten. Har stödstrumpor idag. Läste också att om man har havandeskapsförgiftning får man huvudvärk, ont i övre delen av magen och att det flimmrar för ögonen. Läste okså att det är väldigt vanligt just nu i graviditeten med svullna fötter. Skall till bm nästa vecka då skall jag ta upp det. Kollar väl blodtryck då. Mår oförskämt bra annars. Har inte mått så här bra på hela gravidtieten. Massa energi, glad och lycklig. Försöker att inte tänka på vikten, inser ju hur enormt mkt vatten jag har i kroppen Solig
Svar på tråden December bebis 2013