• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Peak
    Otåligast skrev 2013-08-25 19:32:15 följande:
    Hur går det för er andra med inköp av barnvagn etc? Vi slog väldigt spontant till på en Bugaboo Buffalo igår då vi bor strax utanför stan och behöver något som klarar lite tuffare terräng. Jag är dock livrädd att den är för tung och att vi borde valt något som är mer lättkört trots allt...
    ska också köpa en buffalo, ska beställa från Holland, men väntar ett tag till! De verkar komma ganska snabbt, en kompis fick sin på sån vecka bara så det får nog vänta till november iaf!
  • Plopps80
    Förstaförsökaren26 skrev 2013-08-31 10:32:32 följande:
    Varför ska man äta järntabletter å måste alla göra det under graviditeten! Min BM sa att jag ska börja men när vi tog blodprover så såg allt "ok" ut. Ska man äta det i förebyggande syfte?!

Ja man ska äta det i förebyggande syfte. Barnet behöver väldigt mycket järn speciellt i slutspurten. Dessutom är det viktigt att ha rikligt med järn i depåerna. Hb:t kan vara bra men järnet kan vara lågt i depåerna. Förlorar man mycket blod vid förlossningen är det viktigt att ha ett rikligt förråd. Så jag tycker du ska äta järntabletter. Vill du inte det kan du ta blutsaft. Det klarade jag mig på hela förra gravven. Dubbel dos och bra hb samt depåer. Har ändå väldigt lätt för att få järnbrist. Denna gången äter jag Hemofer. Är jättebra för man får inte ont i magen. Tar 4 om dagen.
  • Peak
    Plopps80 skrev 2013-08-30 18:02:22 följande:
    Jag hade ingen Eda. Skrek efter den men allt tog 100 år och när läkaren kom var det försent. Hoppas klara mig utan denna gången också är rent livrädd för sprutan. Får se hur det blir tar det som det kommer. Hade regelbundna värkar i 2 dygn innan hon kom ut. Var helt utmattad. Hoppas verkligen barn nummer två vill komma lite snabbare!

Hann inte heller få nån! Så jäkla dåligt tycker jag eftersom vi sa det tidigt att jag ville ha, sen hade vi en bm som hade för få fingrar på ena handen så min man säger att det var hon som kände fel ;) för när en annan bm kände så var det oj 10 cm nu är det dags!! Narkosläkaren kom då men fick vända i dörren! Oj vadarn jag var då! Sen väntade över 2 timmars krystvärkar och då sa jag till mig själv "gör aldrig om det hör igen!" men jag lydde i över 7 år iaf!! :) jag hoppas på att det stämmer att andra barnet kommer gå lättare!
    v 24 (23+5)
  • MissKaos

Efter 7år räknas man väl som först födeska igen?

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Peak
    MissKaos skrev 2013-08-31 19:51:34 följande:
    Efter 7år räknas man väl som först födeska igen?
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

Trodde också det men det är tydligen nån myt...Eller förlegat!?
  • ranten
    Plopps80 skrev 2013-08-28 09:27:06 följande:
    Den enorma kulan. Vecka 26+4. Viktuppgång 15,5 kg. Vad ska man göra? Orkar inte bry mig. i1290.photobucket.com/albums/b529/plopps08/nu...

Jag hade 16kg + i vecka 24. Du är inte ensam!

Gick upp 8kg de första 12 veckorna. Från vecka 12-20 7kg. och sedan 1 kg på 4 veckor.

Jag upplever att jag inte har någon möjlighet att styra över det överhuvudtaget. Eller jo om jag lever på sallad, kött och fett enbart. Just de ingredienser min kropp verkligen inte vill äta just nu.    

Folk tror ju typ att jag vräker i mig mat och att jag äter dubbelt för stor portion för mitt eget bästa. Men nej så är inte fallet... Väldigt tröttsamt att höra detta från människor med fördomar och okunskap. Jag stänger av och pallar inte lägga min energi på det, eller åtminstone försöker stänga av :)
  • MissKaos

Blääää... magont inatt. Sovit jättekasst. Svettas idag, känner mig jättevarm och konstig.mår lätt ila.. Grinig, moody. Täppy i näsan men det hsr jag varit länge. Kämner mig inget vidare alls! Ingen feber iaf. Funderade åå att kliva ur sängen och åka till sjukan inatt pga magont hade rätt mkt sd igår kv. Dock inte så magrn blev helt stenhård men det vart obehagligt. kändes fånigt dock då låg kvar och vred mig. Somnade tilllsist. Hoppas på en bättre natt inatt. Jobbar 7-18 imorgon. Jobbigt nog ändå!

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Hemma från sjukan efter kontroll. Normal fostervatten mängd. Sjövild bebis ctg gick inte få godkänd kurva på.. sdr men opåverkad tapp som tur är! Troligen uvi så fick selexid. Bm började prata om inläggning för obs Tur allt såg ok ut!

• MissKaos

Fy vad trött jag är.. kom ju hem vid 1 inatt. Tänker leende (nu när allt var ok) på ctg kurvan. Bm fick hålla fast dosan mot magen och bebis sparkade vilt på den och smet.. ul visade fina andningsrörelser osv. Man brukar prata om pigga bebisar jag vet inte vad jag ska kalla denna sa bm. Galen? *s* sjövild..

Svar på tråden December bebis 2013