• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • MissKaos

Hälsningar från poolen. Varm och för mkt god mat här! Lyxiga buffer.. har det helt underbart med familjemys. Kännrr att lillknodd har blivit mkt starkare den här veckan! Vila massa oliver och soool gör oss gott allihop. Sonen badar badar badar. . Imorgon kv åker vi hem igen. Ingen jättelust att sitta på planet halva natten men men väl värt det! Ska läsa när jag kommer hem

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Cornelia 084

Någon mer än jag som är hungrig hela tiden? Känner liksom ingen direkt mättnadskänsla efter jag ätit, eller så försvinner den bara någon timme efter att jag ätit. Det är inte så här varje dag men nu har det ändå hållit i sig några dagar.

Har än så länge gått upp 7 kg och är i vecka 25, vilket känns okej, då jag har lågt BMI från början. Dock hade jag gått upp hälften av det när jag väntade sonen i samma vecka.

Vet inte riktigt var jag vill komma med detta ;) Kanske tips på mättande måltider och mellanmål? :)

• Cornelia 084
    Stinakri83 skrev 2013-08-28 09:47:38 följande:

Just nu är jag super nervös! Väntar på svar från min läkare ! Hade för högt blodtryck igår igen 140/100 och så hade jag + i urinet! Så nu vänta jag på svar vad det kan vara för något! Men det känns som att tiden står still... Tycker ju att dom borde ringa snart!! Och jag har precis lärt mig att man inte ska googla så mycket för det gör en ännu mer nervös :(

Usch, låter inget kul! Förstår att du är nervös. Håller tummarna för att det inte är nåt allvarligt så som havandeskapsförgiftning!
  • Repan
    Cornelia 084 skrev 2013-08-28 12:39:57 följande:
    Någon mer än jag som är hungrig hela tiden? Känner liksom ingen direkt mättnadskänsla efter jag ätit, eller så försvinner den bara någon timme efter att jag ätit. Det är inte så här varje dag men nu har det ändå hållit i sig några dagar.

Har än så länge gått upp 7 kg och är i vecka 25, vilket känns okej, då jag har lågt BMI från början. Dock hade jag gått upp hälften av det när jag väntade sonen i samma vecka.

Vet inte riktigt var jag vill komma med detta ;) Kanske tips på mättande måltider och mellanmål? :)
    För mig varierar det så konstigt, ibland kommer det PANIKHUNGER från ingenstans, ibland är jag mätt så jag vill kräkas hela dagarna så jag får trycka i mig maten.

Jag brukar äta det matiga mellanmålet man ska äta så här: En portion havregrynsgröt med äppelmos eller lingonsylt och mjölk, en knäckemacka med leverpastej till. Sen många frukter per dag! 
    Bebis BF 20 december 2013
  • Förstaförsökaren26

Sådär då är det dags att skicka in ansökan om havandeskapspenning. Chefen har fyllt i sin del och skrivit att jag har ej möjlighet till omplacering eller ändrade arbetsuppgifter samt att ingen kan avlasta mig. Lyfter ca 10-30 kg varje dag ca 30-40ggr. Så vi får se vad FK säger. Jag hoppas på beviljat! Är helt slut efter en arbdag

• novaaaa

Förstaförsökaren26: skickade mina första papper till FK idag (saknar bara inkomstuppgifterna som kommer i veckan). Chefen har förbjudit mig att jobba pga våldsamma situationer och ingen omplacering finns... Bör ju vara safe men man slutar aldrig förvånas över FK tankesätt... Hoppas det går igenom för dig :)

• mammatilltvå85

Jag lider av panikhunger. När det kommer bara MÅSTE jag äta inom 5 minuter, på riktigt. jobbigt=((

Var på UL idag för att kolla lillans hjärta (de ville ha en second opinion för sig själva när man är längre gången och det går se mer detaljerat). Överläkaren som gjorde undersökningen var så himla bra. hon var jättelugn och superduktig och hon kollade inte bara hjärtat som vi trodde utan bekräftade könet, och sen gjorde hon om precis allt från rutin ultraljudet och gick igenom hela bebisen. Dessutom kollade hon flödet i navelsträngen och uppskattade storleken på bebisen. Dock var bebisen 12% förliten för sin vecka vilket troligtvis inte är ett dugg konstigt då båda barnen varit ganska små och både jag och pappan är ganska små, men hon ville kolla ett TUL i v.32 för att se så att hon följer sin egen kurva för säkerhetsskull. Så om 6 veckor gör vi graviditetens 7:e ultraljud. Känns sådär att behöva göra många ultraljud men de har ju haft sina syften, och vi har abra lyssnat på hjärtat 1 gång och de andra barnen har ju också kollats många ggr och de är fina friska smarta pojkar idag;=).

Jag trodde nästan att hon skulle ha vänt sig med huvudet neråt för jag har haft så mycket stickningar i livmodertappen och ett konstigt tryck de senaste dagarna. I morse lossnade slemproppen också, stor och seg i konsistensen. Ursäkta äckelvarningen. Den har lossnat flera ggr de andra gångerna jag varit gravid också men den kan återbildas så jag fäster inte alltför stor vikt vid det men jag har ju ett läkarbesök inplanerat imorgon (sen långt tillbaka pga min historik med prematura förlossningar) så jag får ta upp det då. Men jag har lugnt med sammandragningar i alla fall så det känns bra. I alla fall hade hon inte vänt sig, hon låg med huvudet uppåt och benen vid ansiktet som en fällkniv, så sparkarna är högt uppe i magen i alla fall, inte konstigt jag trodde hon låg med huvudet ner...hihi.

• Plopps80
    siolina skrev 2013-08-28 09:37:41 följande:
    Rätt, man kan faktiskt inte hålla på och bry sig! Du ser inte ut att vara ohälsosamt tjock eller så, du är väl bara en som lägger på dig vid graviditet. För det är ju olika. Det är lätt att hålla vikten om man inte går upp. Jag äter onyttigare än jag skulle önska och har gått upp mer än vad jag skulle tycka var optimalt, men det finns så mycket annat att tänka på och oroa sig över och hålla koll på att jag struntar i det nu. (Har gått upp 10-11 kg i v 26, det får vara som det är!)

Det är så hemskt att kvinnor är så programmerade att hålla koll på vikten att detta blir ett stort orosmoment. Jag menar, om man plötsligt skaffar sig vansinniga matvanor är det ju dumt, eller om det visar sig att man samlar på sig märkligt mycket vätska, men så länge man lever på ett normalt sätt så borde man få släppa vikthetsen. Folk går ju upp 35-40 kg och går ned dem igen sedan. Och om man skulle sluta på fem kilo plus vad man än gör så har man ju en unge i sitt liv som är värd det bekymret.

Bry dig inte! Skit i vad folk säger, det är inte ditt fel att folk är idioter och inte fattar att det inte är sådant man kommenterar.

Nä jag orkar inte bry mig mer nu. Har haft ångest så det räcker. Hela min kropp är stinn av vätska och jag kan inte göra något åt det. Har ju slutat med söta drycker och godis på veckorna och går i den mån min kropp klarar det. Mer går inte att göra. Gick upp 35 kg sist och det värsta är att det är ett enormt slit att bli av med alla kilona. Inte bara för att vara snygg utseendemässigt utan också för att det inte är hälsosamt att bära runt en massa extra fett vill jag gå ner. Skall tänka mig för men tänker inte må psykiskt dåligt, det är bortom min kontroll.... 

Srinakri hur har det gått?? Hoppas du inte har HSF.

Miss K låter hur gött som helst, skulle gärna vilja åka på en sista utomlandsresa innan lillen kommer men så lär det inte bli. 
  • sarak
    Stinakri83 skrev 2013-08-28 09:47:38 följande:
    Just nu är jag super nervös! Väntar på svar från min läkare ! Hade för högt blodtryck igår igen 140/100 och så hade jag + i urinet! Så nu vänta jag på svar vad det kan vara för något! Men det känns som att tiden står still... Tycker ju att dom borde ringa snart!! Och jag har precis lärt mig att man inte ska googla så mycket för det gör en ännu mer nervös :(

Oj, vet inte alls vad det innebär/kan innebära. Men jag håller verkligen tummarna för att det inte är något allvarligt.
Svar på tråden December bebis 2013