• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Felinne
    Plopps80 skrev 2013-08-27 19:04:16 följande:
    Känner mig lite stolt. Har slutat med godis och läsk. Dricker loka och äter bara godis på lördagar. Andra veckan jag är duktig. Har dragit åt foglossningsbältet och gått en längre promenad fre, sön och idag. Mår så jävla gott rent ut sagt när jag går. Jag går vanligtvis 1 mil 3-4 ggr/v. Nu är det väl 3 km i lunkande takt men det spelar ingen roll. Huvudsaken är att jag klarar att röra mig. Blir lycklig av motion! Livet känns bra! Inser hur mycket jag saknar det.
    Vad bra att du har slutat med godis och läsk på veckorna! Gissar att dina tänder tackar dig. Jag vet att mina tänder också skulle må bättre om jag kunde skära ner på sötsakerna...
    Dock känner jag mig lite dum nu men jag måste bara påpeka, utifall du inte känner till det, att om du dricker (mycket) kolsyrad dryck så påverkar det dina tänder negativt också eftersom kolsyran sänker pH-värdet och därmed ökar syraangreppen på dina tänder. Förutom kolsyran finns det ju också mycket annat som är negativt med drycker som är smaksatta på konstgjord väg och som jag kan känna är minst lika dåliga för kroppen som läsk är för tänderna. Citronsyran som används i t.ex. Loka citron framställs ju av svartmögel och det känns ju kanske mindre kul att tänka på...
    Nu får du inte tro att jag försöker ge dig dåligt samvete (herregud, jag vräker ju själv i mig massa onyttigheter emellanåt trots att jag vet vad de innehåller). Men eftersom du skrev om just Loka så tänkte jag att du, som så många andra, kanske inte är helt bekant med innehållsförteckningen så jag ville bara få dig att tänka efter en gång extra. Men om du känner att du inte bäljar i dig hinkvis med kolsyrad/ konstgjord smaksatt dryck så är det ju knappast något du behöver oroa dig över.
  • Repan

Tips är sodastreamer o sen citroner. Apelsiner, frusna hallon, mynta etc! Men kolsyrat vatten måttligt pga tänderna som sagt :)

• Plopps80
    Felinne skrev 2013-08-27 20:48:46 följande:
    Vad bra att du har slutat med godis och läsk på veckorna! Gissar att dina tänder tackar dig. Jag vet att mina tänder också skulle må bättre om jag kunde skära ner på sötsakerna... Dock känner jag mig lite dum nu men jag måste bara påpeka, utifall du inte känner till det, att om du dricker (mycket) kolsyrad dryck så påverkar det dina tänder negativt också eftersom kolsyran sänker pH-värdet och därmed ökar syraangreppen på dina tänder. Förutom kolsyran finns det ju också mycket annat som är negativt med drycker som är smaksatta på konstgjord väg och som jag kan känna är minst lika dåliga för kroppen som läsk är för tänderna. Citronsyran som används i t.ex. Loka citron framställs ju av svartmögel och det känns ju kanske mindre kul att tänka på... Nu får du inte tro att jag försöker ge dig dåligt samvete (herregud, jag vräker ju själv i mig massa onyttigheter emellanåt trots att jag vet vad de innehåller). Men eftersom du skrev om just Loka så tänkte jag att du, som så många andra, kanske inte är helt bekant med innehållsförteckningen så jag ville bara få dig att tänka efter en gång extra. Men om du känner att du inte bäljar i dig hinkvis med kolsyrad/ konstgjord smaksatt dryck så är det ju knappast något du behöver oroa dig över.

Sist jag var gravid drack jag ca 1 liter läsk om dagen :-O mina tänder pajade totalt. Fick rotfylla 3 tänder och laga 4 summan slutade på 12.000:- Vet att bybbelvatten inte är bra med konstgjorda smakämnen och kolsyra är inte bra för tänderna. Dricker inte mycket kanske ett glas om dagen ibland två glas. Jag är svag för läsk och då är det bättre med ett par glas bubbelvatten när suget faller på.
  • Parksandrec
    moruri skrev 2013-08-27 13:47:14 följande:
    Jag har aldrig innan haft svamp i underlivet men denna graviditet känns mitt underliv helt skört :( fått flera svampinfektioner usch och blä! What to do? Jag är van att duscha flera gånger per dag men har förstått det som att det inte är bra om man har infektion.. Buhuuu
    hej. jag råkar vara en av 20% som får svampinfektioner ofta.

att tvätta kan göra det värre ja tyvärr. vatten torkar ut irriterar slemhinnorna. Det finns som med så mkt annat två synsätt. de som tror på att kleta yoghurt i snippan och de som inte tror på det. Det gör inte ont att prova. Ska motverka bakteriefloran.

Nåt tråkigt som kan funka är att hämma bakteriefloran innifrån. det gör man genom strikt kost så lågt sockerinnehåll som möjligt. men även att skippa godis, sylt, marmelad etc hjälper. inget som lindrar på direkten dock

Du kan stilla de värsta symtomen med en fuktig kall handduk mot området, men för att det ska hjälpa ska det ju va riktigt illa.

Antar att du frågat om  receptbelagda medel som finns, om det inte är skadligt så kan det vara värt att få recept på. ca 120 spänn för en tablett...

undvik tighta kläder! vädra dig :D
    lycka till
    Här står det nåt jätteklokt folk kan inspireras av.
  • siolina
    Plopps80 skrev 2013-08-28 09:27:06 följande:
    Den enorma kulan. Vecka 26+4. Viktuppgång 15,5 kg. Vad ska man göra? Orkar inte bry mig. i1290.photobucket.com/albums/b529/plopps08/nu...
    Rätt, man kan faktiskt inte hålla på och bry sig! Du ser inte ut att vara ohälsosamt tjock eller så, du är väl bara en som lägger på dig vid graviditet. För det är ju olika. Det är lätt att hålla vikten om man inte går upp. Jag äter onyttigare än jag skulle önska och har gått upp mer än vad jag skulle tycka var optimalt, men det finns så mycket annat att tänka på och oroa sig över och hålla koll på att jag struntar i det nu. (Har gått upp 10-11 kg i v 26, det får vara som det är!)

Det är så hemskt att kvinnor är så programmerade att hålla koll på vikten att detta blir ett stort orosmoment. Jag menar, om man plötsligt skaffar sig vansinniga matvanor är det ju dumt, eller om det visar sig att man samlar på sig märkligt mycket vätska, men så länge man lever på ett normalt sätt så borde man få släppa vikthetsen. Folk går ju upp 35-40 kg och går ned dem igen sedan. Och om man skulle sluta på fem kilo plus vad man än gör så har man ju en unge i sitt liv som är värd det bekymret.

Bry dig inte! Skit i vad folk säger, det är inte ditt fel att folk är idioter och inte fattar att det inte är sådant man kommenterar.

• Stinakri83

Just nu är jag super nervös! Väntar på svar från min läkare ! Hade för högt blodtryck igår igen 140/100 och så hade jag + i urinet! Så nu vänta jag på svar vad det kan vara för något! Men det känns som att tiden står still... Tycker ju att dom borde ringa snart!! Och jag har precis lärt mig att man inte ska googla så mycket för det gör en ännu mer nervös :(

• MissKaos

Hälsningar från poolen. Varm och för mkt god mat här! Lyxiga buffer.. har det helt underbart med familjemys. Kännrr att lillknodd har blivit mkt starkare den här veckan! Vila massa oliver och soool gör oss gott allihop. Sonen badar badar badar. . Imorgon kv åker vi hem igen. Ingen jättelust att sitta på planet halva natten men men väl värt det! Ska läsa när jag kommer hem

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
Svar på tråden December bebis 2013