• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • MissKaos

Ta en mef lock. Tätt lock. Nattgammalt bajs luktar.

Ireth81 skrev 2013-09-08 10:14:37 följande:
    En jätte dum fråga...(jag vet) vad är det för speciellt med blöjhinkar? Jag har inte tänkt på det utan tänkt ta en vanlig hink. Haha

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

En jätte dum fråga...(jag vet) vad är det för speciellt med blöjhinkar? Jag har inte tänkt på det utan tänkt ta en vanlig hink. Haha

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Jag har städat i klädkammaren. Letat upp alla sängkläder täcken rtc efter sonen tvättar nu vissa saker med vanish hittade fläckar. Packas sen ner på ett samlat ställe on fläckarna går bort.. (ska ju tvättas igen med parfymfritt ) har bf efter dig. Detta är hormoner. Inte jag. Jag har städerska av en anledning.

Otåligast skrev 2013-09-08 09:33:19 följande:
    Hej på Er,

Någon mer än jag som blivit fullkomligt besatt av att få precis allt klart inför bebisens ankomst? Har BF 2 dec så tiden är ju minst sagt på min sida men säg det till min inre jagande röst haha. Har i princip köpt allt nu och listan var lååååååååång. Jeeez - vill inte tänka på vad det här har kostat... Det absolut enda som återstår nu är faktiskt blöjhink men jag har så svårt att välja märke. Tänker att nu när allt är klart så kan jag slappna av och fokusera på att ta hand om mig, träna, yoga och vila + fokusera mer på jobbet som varit rätt eftersatt. Känns bara så olikt mig då jag normalt sett inte är det minsta planerande eller strukturerad... Kom på mig själv med att inte ens lida av att byta sängkläder igår, något jag normalt sett avskyr. Tvärtom så älskar jag allt husligt. Blir lite rädd faktiskt.

• MissKaos

Känner ett hysteriskt behov av att baka bullar.

• Peak
    MissKaos skrev 2013-09-07 19:24:18 följande:

Vad trist.. BM jag hade med sonen var lite sån. som TUR var hade vi en ÖL då där jag jobbade som var bra på det här med graviditeter. Så jag fick hjälp av honom... Och av sjuksysterkollegiet. Men så himmla trist att det ska kunna vara så.
    Har du hittat bra info då? Det är ju i princip omöjligt att få upp sitt Hb på endast kost under grav och det är ju viktigt att det är ngt sånär ok inför fl iom att man (kan) blöda en del.
    MissKaos skrev 2013-09-07 19:27:52 följande:

Diarre.
    Ok, nästa fråga när tar du dom? Hur ofta tog du, och hurlänge stod du ut? Ofta ger sig magbesvären efter ett tag. Det kan hjälpa att ta varannan dag iaf i början. Det GÅR faktiskt ge injektion med järn. Det gör ont, men det går. Det är en dyr historia med det går på högkostandsskyddet..

Tycker ändå du ska ge blutsaft ett försök. Det är nog det snällaste.

Tycker jag har provat det mesta, 3 olika sorter, varannan dag, var tredje dag, låg dos hemofer varje dag...det går inte, och hur länge ska man ge det? Då måste jag ju sitta hemma tills det går över! Fick rådet att ta dem på kvällen och inte ihop med the etc utan med c-vitamin så jag undviker mejeriprodukter när jag äter leverpastej eller annat med järn i så mycket det går. Pumpafrön och torkade aprikoser försöker jag peta i mig men 100 g pumpafrön på en dag går ju inte att få i sig Flört Hade iaf fått upp värdet i depåerna under sommaren även om jag inte tagit så många tabletter men det är väl inte uppe i vad det ska vara.
    Jag är inte mycket för piller och vitaminer heller, tar knappt alvedon om jag har ont i huvudet för jag tycker inte att det hjälper!

Kanske får ta ett prov till senare för att se om det går uppåt. Tycker värdena är lite luddiga också vad det ska vara och så. Vet inte vart jag ska vända mig för att få mer råd och tips heller, tycker inte bm hjälper så mycket! Bara hummar med liksom.

Är lite rädd för blutsaft då jag hört att den är så äcklig att folk t.o.m kräks av den! Kräks dessutom vet jag inte om jag har lust att lägga en tusenlapp (!) på Blutsaft! Skrikandes
    MissKaos skrev 2013-09-07 21:38:02 följande:
    www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Ma.../

Finns en rejäl artikel på SLV om light läsk (aspartam) och upp till 4 liter (!!) om dagen är det minsta kroppen ska kunna bryta ner. Utan risker.. Så jag fortsätter nog dricka ett glas cola Zero eller två ibland...
    ja jag dricker också läsk då och då. Herregud vore det också livsfarligt skulle det väl också finnas med på alla dessa listor över vad man inte får äta...en kompis drack flera liter cola om dagen (tror vanlig inte light) och det kan ju inte vara bra för kroppen oavsett gravid eller ej! Och inte kunde hon sluta med det när hon blev gravid heller!

v 24
  • Ireth81
    MissKaos skrev 2013-09-08 10:37:21 följande:

Okej tack har som sagt ingen koll, får leta efter en blöjhink ändå haha
  • MissKaos

En bluthsaft kostar inte 1000kr. Ngn hundralapp. köp den lilla och testa? Det är inte gott men inte kräks man av den. Överdriftbå det grövsta om man inte är extremkänslig. Såklart är mat att föredra men här är det ju mer som medicin..

Dietist! Du kan ju även göra the på persilja. Många bäckar små..

Peak skrev 2013-09-08 10:55:54 följande:
    Tycker jag har provat det mesta, 3 olika sorter, varannan dag, var tredje dag, låg dos hemofer varje dag...det går inte, och hur länge ska man ge det? Då måste jag ju sitta hemma tills det går över! Fick rådet att ta dem på kvällen och inte ihop med the etc utan med c-vitamin så jag undviker mejeriprodukter när jag äter leverpastej eller annat med järn i så mycket det går. Pumpafrön och torkade aprikoser försöker jag peta i mig men 100 g pumpafrön på en dag går ju inte att få i sig Hade iaf fått upp värdet i depåerna under sommaren även om jag inte tagit så många tabletter men det är väl inte uppe i vad det ska vara.

Hur ser dina värden ut då?

Nä litervis med cola lär inte vara bra. Inga överdrifter är bra. Tror inte helker aspartam är nyttigt men det man får i sig i en light cola till pizzan på fredagen tror jag är ofarligt. Jag köpte en stor flaska/vecka innan drack nog upp mesta till lunchen. Det gör jag inte nu men lite vill jag allt ha!

Jag är inte mycket för piller och vitaminer heller, tar knappt alvedon om jag har ont i huvudet för jag tycker inte att det hjälper!

Kanske får ta ett prov till senare för att se om det går uppåt. Tycker värdena är lite luddiga också vad det ska vara och så. Vet inte vart jag ska vända mig för att få mer råd och tips heller, tycker inte bm hjälper så mycket! Bara hummar med liksom.

Är lite rädd för blutsaft då jag hört att den är så äcklig att folk t.o.m kräks av den! dessutom vet jag inte om jag har lust att lägga en tusenlapp (!) på Blutsaft! ja jag dricker också läsk då och då. Herregud vore det också livsfarligt skulle det väl också finnas med på alla dessa listor över vad man inte får äta...en kompis drack flera liter cola om dagen (tror vanlig inte light) och det kan ju inte vara bra för kroppen oavsett gravid eller ej! Och inte kunde hon sluta med det när hon blev gravid heller!

• Peak
    MissKaos skrev 2013-09-08 11:19:26 följande:
    En bluthsaft kostar inte 1000kr. Ngn hundralapp. köp den lilla och testa? Det är inte gott men inte kräks man av den. Överdriftbå det grövsta om man inte är extremkänslig. Såklart är mat att föredra men här är det ju mer som medicin..
    Dietist! Du kan ju även göra the på persilja. Många bäckar små..
    nä men om man ska dosera fram till förlossningen så blir det en tusenlapp på blutsaft! Förvånad
  • Ireth81

Otålgast

Jag är likadan, har stenhård koll på vad jag behöver och vill helst ha det så tidigt som möjligt. Fick "panik" när jag blev sjukskriven då det stoppa mina planer på hur jag ska fixa allting, och lämna över till maken finns inte på världskartan haha vill ha koll på allting hahaha

Men jag vill kunna njuta i dec när man kan istället för att jäkta runt o köpa allting i dec när all julstressen kommer

• Mirella85
    gillar inte blöjhinkarna alls.. vi har köpt en vanlig tunna med lock och en sån man öppnar med foten..
    för tänk när du har bajs överallt så kan du inte släppa handen för slänga blöjan hehe..
    plus det luktar i vilket fall som ... inte i början så mycket men när dom börjar äta vanlig mat. så då åker kassen ut varje dag.

Har värdenst underbaraste son <3
Svar på tråden December bebis 2013