• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • nyttliv85
    MissKaos skrev 2013-09-08 16:12:40 följande:

I strl 50 går nog inte så mkt. och man kan ju ta 56 och vika upp ärmar/benslut om det inte räcker runt i tvätten.
    HAr hört folk som kör 62 overall från start och tycker det är ok. Sen är man olika..  men några pyjamaser är nog inte dumt att ha..  JAg vet inte om jag är dum som inte köpte overall i 62 ist. Kanske gör det i Ullared.
    ¨Ser nu att det ligger en heldress (den gröna) i 62 i lådan med. Fast den ser liten ut!

Det är i och för sig sant, skulle inte 50 kläder räcka så kan Han/hon faktiskt ha byxor som går upp till armhålorna till att de andra är tvättade och torra.
    Just pyjamas har jag 3 stycken för 0-3 månader, misstänker att jag kommer få några av min syster då hon ska dumpa en låda med kläder som hon sparat till mig. 
    Tack för dina små tips! Skönt att det finns omföderskor här på tråden så man kan få lite konkreta tips! Känner mig stundtals helt förvirrad om vad man behöver osv.     
  • Goldie
    moruri skrev 2013-09-08 13:02:59 följande:
    Goldie: haha verkligen!! Ja det får vi hoppas. Var väldigt struligt sist med amningen, lillen gick inte upp tillräckligt så började med tillägg, men då blev han lazy baby som föredrog flaskan ist.. :( jag ska göra så gott jag kan och hoppas på att det fungerar som det ska denna gång. Vet bara att jag inte tänker "straffa" mig själv så hårt denna gång om det kör ihop sig, blev så himla ledsen sist när det inte funkade. :(
    Det viktigaste är ju att man har en bebis som går upp som mår bra och får den mat hen behöver! Bröstmjölk eller tillägg är ju verkligen inte vad som avgör om man får ett välmående barn (eller om man är en bra mamma) men verkar som om det är något som är så himla lätt att få dåligt samvete över. bebisen mår bra om mamman mår bra och bra mår man ju inte om man försöker in i en evighet med en amning som inte funkar.
    Själv började jag plugga igen när bebis var väldigt liten sist, så jag har pumpat ut bröstmjölk nästan från start. Hade "turen" att ha bröst som ville spruta mjölk nästan oavsett om det fanns någon bebis eller amningspump i närheten, så det var inga problem att få ut det hon behövde (och då ville hon ha dryga litern om dagen ett tag), men hade jag velat ha dåligt samvete (vilket det fanns folk som tyckte jag borde ha...) hade jag kunnat skälla på mig själv för att jag inte ammade "på riktigt" fast jag hade kunnat. Men hon brukade få ligga mot sin pappas bröst och äta ur flaska och var hur nöjd som helst, så jag försökte verkligen att bara se till att hon var glad och nöjd.
  • MissKaos

Bra att du inte tar det som pekpinnar... jag fick massor av tips själv med ettan av foljkmed barn och det var bra, vissa saker är bra tips andra inte! Termomerer för badet och en för rumpan är bra att investera i och rumpsalva!

nyttliv85 skrev 2013-09-08 17:42:21 följande:
    Det är i och för sig sant, skulle inte 50 kläder räcka så kan Han/hon faktiskt ha byxor som går upp till armhålorna till att de andra är tvättade och torra.

Just pyjamas har jag 3 stycken för 0-3 månader, misstänker att jag kommer få några av min syster då hon ska dumpa en låda med kläder som hon sparat till mig. 

Tack för dina små tips! Skönt att det finns omföderskor här på tråden så man kan få lite konkreta tips! Känner mig stundtals helt förvirrad om vad man behöver osv.     

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • nyttliv85
    MissKaos skrev 2013-09-08 18:31:22 följande:
    Bra att du inte tar det som pekpinnar... jag fick massor av tips själv med ettan av foljkmed barn och det var bra, vissa saker är bra tips andra inte! Termomerer för badet och en för rumpan är bra att investera i och rumpsalva!

Onej här tolkas inget som pekpinnar! Jag är glad för alla tips man kan få! Visst sen finns det ju mindre kloka människor som i alla välmening ska ge tips, (typ jobbiga tanter på hemköp) men då är det bara att stänga öronen och le och vara glad :)

Jäklar i min febertemp har jag inte skrivit på min lista, ska genast skriva ner detta :)  
  • moruri

Smaken är verkligen som baken med vad man "behöver" och inte! Man får prova sig fram! Jag har aldrig haft termometer till vattnet, kör på känn, men en febertermometer är nog de flesta som behöver. :)

salvor har vi haft men aldrig behövt använda!

• MissKaos

Bästa rådet ever: gammal tant (arg) sa till mig att stänga jackan så inte bebisen frös. Jag vsr höggravid och kokade efter att ha åkt lokaltrafik *s*

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Peak
    moruri skrev 2013-09-08 19:24:22 följande:
    Smaken är verkligen som baken med vad man "behöver" och inte! Man får prova sig fram! Jag har aldrig haft termometer till vattnet, kör på känn, men en febertermometer är nog de flesta som behöver. :)
    nä det rådet fick jag också och köpte såklart en - som jag aldrig använde! Man känner ju på vattnet om det är lagom! Det ska väl vara som när man bakar ca 37° Skrattande
  • moruri

Goldie:

Är sånt tryck från alla håll att man ska amma så Man får ju jäkla prestationsångest när det inte funkar :P, vissa är så jäkla störiga och kommer med sina dumma råd. Min syster råkade uttrycka sig som att jag var för lat för att orka få det att funka! Då blev jag riktigt pissed. När man sitter med blödande nipples som fått en blå färg av alla försök att pumpa ut och en bebis som tillslut slutar greppa tag och bara skriker och gråter frustrerat! Åh herre gud, flash back!

Nej jag tänker definitivt inte ödsla tid på att må dåligt om de inte funkar. Nu har jag sett hur bra min son faktiskt mår oavsett så.. :)

• MissKaos

Skönt det!

Vi gjorde åt lite salva. åh andra sidan samlar man ihop dom där gratis väskorna på oliks ställen så får man lite prover. Räcker ju rätt långt! Febertermometer ned mjuk spets och vaselin är nog rtt måste tyvärr.. nässug använde vissa jag hade det inte.

moruri skrev 2013-09-08 19:24:22 följande:

• siolina

Vi har faktiskt aldrig behövt använda rumpsalva, vi har haft mycket tygblöjor och låtit henne vara utan ganska mycket.
    Däremot var hon liten när hon föddes och vi använde storlek 50 länge. Hon hade drunknat i 56 från början, redan 50 var alldeles för stort från början och vi hade det i mer än två månader, plus att hon kräktes mycket.

Svar på tråden December bebis 2013